שתף קטע נבחר

ריבלין נמנע, נתניהו ייפגש: יו"ר מפלגת הימין הקיצוני באיטליה מגיע לארץ

שר הפנים האיטלקי מתיאו סלביני, שעומד בראש מפלגת הימין הקיצונית לגה, יגיע ביום שלישי לביקור בארץ. בית הנשיא הודיע כי לא נמצא זמן לפגישה איתו, אך סלביני ייפגש עם ראש הממשלה והשרים שקד וארדן. תמר זנדברג: "נתניהו מושיט יד למנהיגים פשיסטיים"

מתיאו סלביני (צילום: AP)
מתיאו סלביני. מתגעגע לבניטו מוסוליני אבל נגד אנטישמיות(צילום: AP)

הנשיא ראובן ריבלין לא מצא זמן לפגוש אותו, אך נתניהו יקבל אותו בחום: שר הפנים וסגן ראש ממשלת איטליה, מתיאו סלביני, שעומד בראש מפלגת הימין הקיצוני לגה, יגיע ביום שלישי הקרוב לביקור של יומיים בישראל. הוא ייפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, השרים גלעד ארדן ואיילת שקד ועם סגן השר מייקל אורן. יו"ר מרצ, חברת הכנסת תמר זנדברג: "נתניהו מושיט יד למנהיגים הפשסיטים שונאי הזרים והאנטישמים".

 

סלביני ומפלגתו, שהיא הסיעה השנייה בגודלה בפרלמנט, מתבטאים נגד קליטת מהגרים באיטליה. סלביני גם מדבר בנוסטליה על העבר הפשיסטי של איטליה בתקופת בניטו מוסוליני בימי מלחמת העולם השנייה, אך באותה נשימה מגנה את חוקי הגזע שחוקק מוסוליני נגד היהודים.

 

נשיא המדינה ראובן ריבלין ראיון ל CNN  ()
הנשיא ריבלין בראיון ל-CNN. לא מחויב על פי הפרוטוקול

סלביני, המכונה באיטליה "הקפטן", יבקר במהלך ביקורו בארץ במוסד יד ושם בירושלים ויניח זר באוהל יזכור. כמו כן הוא יבקר בבית הכנסת האיטלקי במרכז ירושלים, שם יפגוש את נציגות קהילת יהודי איטליה בישראל. סלביני יבקר גם בכותל המערבי, יערוך סיור בשוק מחנה יהודה ויבקר  בכנסיית הקבר בעיר העתיקה.

 

בנוסף לפגישות עם ראש הממשלה נתניהו והשרים שקד וארדן, האיטלקים ביקשו לקבוע לו גם פגישה עם נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, אך בבית הנשיא ציינו כי לא נמצא מקום בלוח הזמנים של הנשיא לפגישה ולכן האיטלקים ויתרו. בבית הנשיא טענו שאין קשר בין זה לבין האמירה החד משמעית של ריבלין בראיון ל-CNN על כך שישראל לא צריכה לקבל בברכה מנהיגי מפלגות ניאו-פשיסטיות, רק בגלל שהם מעריצים את ישראל. "ניאו-פשיזם מנוגד לחלוטין לרוח, לעקרונות ולערכים שמדינת ישראל נוסדה על בסיסם", אמר ריבלין.  בבית הנשיא גם הזכירו שלפי הפרוטוקול ריבלין לא מחוייב לפגוש את סלביני, ובכל מקרה לא מדובר במנהיג של מפלגה ניאו-פשיסטית, כך שהאמירה של ריבלין לא קשורה לעניין.

 

השגריר לשעבר של ישראל באיטליה, גדעון מאיר אומר כי אומנם הוא לא מכיר אישית את סלביני, אך היה לו קשר מצויין עם מפלגתו, לגה. "זוהי מפלגה ידידותית לישראל, כל מי שמשווה אותה למפלגות הימין הקיצוני כמו של לה פן או היינץ כריסטיאן שטראכה האוסטרי, עושה טעות. בשעתו, ליברמן והם ראו בשתי המפלגות מפלגות אחיות. בניגוד למה שטוענים, סלביני הוא אישיות רצוייה בישראל. הוא והמפלגה מעולם לא היו אנטי-ישראלים".

מתיאו סלביני מתאו סלביני איטליה אינפו גרפיקה אינפוגרפיקה ()

יש עוד שתי סיבות שסלביני הוא אישיות רצויה בארץ: סלביני תמך ביוזמה של אוסטריה והקונגרס היהודי העולמי להצהרה של 28 מדינות האיחוד האירופי, שבה הן מתחייבות למאבק באנטישמיות ולהגברת ההגנה על הקהילות היהודיות ביבשת. מפלגתו של סלביני גם תומכת באפשרות שאיטליה תקים 'בית איטליה' בירושלים שיהווה נציגות לענייני תרבות, כפי שעשתה צ'כיה. בישראל מעריכים שמפלגות הימין האירופיות יתחזקו מאוד בבחירות לפרלמנט האירופי שיערכו במאי 2019 – דבר שגם ישפיע לטובה על יחסי ישראל עם האיחוד האירופי. זאת עוד סיבה שבעת הזאת ישראל הרשמית מחבקת מפלגות כאלה.

 

סגן השר במשרד רה"מ, מייקל אורן, אשר יארח את סלביני לארוחת ערב, אמר: "במסגרת תפקידי אני מחויב להיפגש עם נציגי מדינות אשר חיוניות ליחסי החוץ והביטחון שלנו. על פי הניסיון שלי, הדרך הכי טובה להבטיח את האינטרסים המדיניים שלנו היא בניית קשר אישי ואמון הדדי. ברור שבניית היחסים הללו אינה מחייבת אותי להסכים עם כל עמדה או אמירה של ממשלה או כל בכיר ממשלתי אחר. עם זאת, בעידן ביטחוני רגיש זה ישראל אינה יכולה שלא לארח בכירים של ממשלות המושיטים ידם בידידות".

 

ח"כ תמר זנדברג, יו"ר מרצ, אמרה לקראת הביקור של סלביני: "מצער אך לא מפתיע לגלות עוד אחד בשורת המנהיגים שזוכים לקבלת פנים חמה מממשלת ישראל. מדיניות החוץ של נתניהו חותרת באופן עקבי ושיטתי להוביל את ישראל לבריתות עם הדמויות המפוקפקות ביותר בפוליטיקה העולמית, על חשבון הדמוקרטיות הליברליות. במקום חופש, שוויון וזכויות, נתניהו מושיט יד למנהיגים הפשיסטיים, שונאי הזרים והאנטישמים. קרן אור אחת יצאה מבית הנשיא והבהירה שגם במדינת ישראל יש כאלה שמוכנים לשים קו אדום".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים