שתף קטע נבחר

אבסורד: בשל חוסר נגישות נכים נבדקים בחדר ההמתנה

מרפאת כללית ביישוב הר אדר אינה מונגשת עבור נכים, וצוות המרפאה מצא דרך מקורית לאפשר את בדיקת בעלי המוגבלויות – "כשמגיעים אנשים בכיסאות גלגלים הרופא יורד לחדר ההמתנה ובודק אותם שם. כולם פה יודעים שזו ממש לא דרך לקבל אנשים", תיארה נציגת המרפאה. כללית: "הצוות דואג ומונחה להעניק למטופלים את השירות ברגישות ובפרטיות"

"יודעים שזו לא דרך לקבל אנשים" - האזינו לשיחה עם נציגת המרפאה: 

 

 

מרפאת כללית בהר אדר שליד ירושלים משרתת את 1,100 מבוטחי הקופה שמתגוררים באזור. המרפאה אינה נגישה עבור בעלי מוגבלויות בתנועה, כפי שנדרש בחוק: בין קומת הכניסה של המרפאה לבין הקומה שבה נמצאים חדרי הרופאים והאחיות מפרידות מדרגות. במבנה של המרפאה אין מעלית או מעלון עבור הנעזרים בכיסאות גלגלים והליכונים.

 

מדו"ח ביקורת שערך לאחרונה משרד הבריאות עולה כי גם דלתות חדרי הרופאים והאחיות צרות מכדי לאפשר כניסה למטופלים שנעזרים בכיסאות גלגלים. במרפאה אף אין שירותי נכים, כנדרש בחוק.

 

הפתרון של אנשי מרפאת קופת חולים כללית לחוסר הנגישות הוא בדיקת הנכים בחדר ההמתנה של המרפאה. בשיחה טלפונית עם נציגת המרפאה היא תיארה כי "יש לנו פה אנשים עם כיסאות גלגלים. כשהם מגיעים, מה שקורה הוא שהרופא יורד למטה לחדר ההמתנה ובודק אותם שם. בשביל פרטיות הוא צריך להוציא את האנשים האחרים, או שהם ממתינים בחוץ או באחד החדרים שלנו".

 

קופת חולים כללית בהר אדר ( )
אין צפי למעבר למרפאה מונגשת, מרפאת כללית בהר אדר

 

בדו"ח הביקורת של משרד הבריאות מחודש אפריל האחרון נכתב כי "ההנגשה הפיזית של המבנה הוותיק, שנמצא בבית פרטי בהר הדר (השגיאה במקור, א.ע.), לוקה מאוד בחסר. אין גישה מונגשת ללא מדרגות לחדר רופא וחדר טיפולים. במקרים של מטופל על כיסא גלגלים, לעיתים הוא נבדק בעמדת ההמתנה לאחר שמפנים משם את הממתינים, או בעמדת המזכירות".

 

"זו ממש השפלה", מתארת מ', תושבת הר אדר שאמה מוגבלת בתנועתה, "זו תחושה מאוד לא נעימה שצריך לפנות אנשים כי הגעת לבדיקה. יש סיבה שרופאים בודקים אנשים בחדרים סגורים. הפתרון הזה לא עומד בכללי פרטיות החולה. כל אדם עם היגיון בריא מבין שככה לא אמורה להיראות בדיקת רופא במדינה מתוקנת".

 

"ממש לא דרך לקבל אנשים"

נציגת המרפאה הסבירה בשיחה איתה כי הם ממתינים לעבור למבנה חדש ביישוב, אשר יהיה נגיש לבעלי מוגבלויות, אך גם הודתה כי עדיין אין מועד משוער למעבר. "מדברים על זה כבר שנה", תיארה הנציגה בשיחה, "היו בעיות של טופס 4. אני חושבת שטופס 4 כבר נפתר, אבל עכשיו אנחנו צריכים את אישור ראש המועצה החדש. אני יודעת שבקרוב הרופא שלנו אמור לשבת איתו. כולי תקווה שזה יהיה מהיר. זו ממש לא דרך לקבל אנשים, כולנו פה יודעים את זה ללא ספק. אנחנו ממש מחכים לעבור למקום נגיש".

 

בדו"ח הביקורת של משרד הבריאות צוין גם כי בכללית לא ייחדו מקומות חניה עבור מטופלים נכים, אין מעקות המותאמים לבעלי מוגבלויות וגם דלפק המרפאה אינו מותאם לנכים.

 

"זו ממש השפלה" - בעלי מוגבלויות נבדקים בחדר ההמתנה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
"זו ממש השפלה" - בעלי מוגבלויות נבדקים בחדר ההמתנה(צילום: shutterstock)

 

בחודש מאי פרסמנו כי המרפאה האורתופדית של קופת חולים כללית ברחוב יהודה חנקין בחולון גם היא אינה נגישה למוגבלים בתנועתם. "זה אבסורד שאוכלוסייה שלמה של נכים וקשישים לא יכולים להגיע למרפאה אורתופדית שהקופה שולחת אותם אליה", מתארת ננה חן, מבוטחת של כללית. "אין מעלית או כל פתרון אחר למטופלים שמוגבלים בתנועה. זה אמור להיות המקום הראשון שמונגש לנכים".

 

המבוטחת מוסיפה ואומרת: "כשהגעתי למרפאה וראיתי את גרם המדרגות הבנתי שלא אוכל להיכנס לרופא בכוחות עצמי. עמדתי ברחוב ודמעות התחילו לזלוג מהעיניים שלי. אני אישה חזקה בדרך כלל, אבל הרגשתי כזה חוסר אונים ותסכול שלא הצלחתי להתאפק. זו השפלה".

 

כללית: פועלים להעברת המרפאה

מקופת חולים כללית נמסר בתגובה: "אנו פועלים מזה זמן להעברת המרפאה למבנה חלופי נגיש ומונגש. הדבר התעכב עד כה היות וביישוב הר אדר לא נמצא מבנה מסחרי או ציבורי שאליו ניתן להעביר את השירות. לאחרונה אותר נכס נגיש ומרווח המתאים לשמש כמרפאה, פנינו למועצה כדי להסדיר את המעבר ולזרז את קבלת את האישורים הנדרשים לצורך הפעלת מרפאה במקום החדש, ואנו ממתינים לתשובתה.

 

"אנו מתנצלים על אי הנוחות הנגרמת למטופלים שניידותם מוגבלת. נציין כי צוות המרפאה דואג ומונחה להעניק למטופלים אלה את השירות ברגישות ובפרטיות הנדרשות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים