שתף קטע נבחר

זירת הקרב הפסיכולוגית ב"מגן צפוני": "חיזבאללה מנסה ללמוד"

השבוע השני של מבצע "מגן צפוני" עומד בסימן הלוחמה הפסיכולוגית: בחיזבאללה ממשיכים לפרסם תיעוד מקרוב של הכוחות בגבול ובמובלעות, כמו גם מפות של "מוקדי פעילות צה"ל" - ומנגד, צה"ל הפיץ הקלטה של רעשי החפירות. אלוף במיל' גרשון הכהן: "צה"ל הולך בין הטיפות, אבל אירועים יכולים גם לצאת משליטה"

 

 

מבצע "מגן צפוני" נכנס אתמול לשבוע השני - והלוחמה הפסיכולוגית בין ישראל לחיזבאללה נמשכת ביתר שאת: מחד, ארגון הטרור השיעי ממשיך להפיץ תיעוד מקרוב של פעולות צה"ל במובלעות בלבנון. מאידך, בצה"ל פרסמו אמש (ב') הקלטה של רעשי חפירת המנהרות.

 

חיזבאללה ממשיך לעקוב מקרוב אחרי פעילות צה"ל במבצע. כלי התקשורת של הארגון מתעדים מקרוב, לעתים מקרוב מאוד, את לוחמי צה"ל והכלים ההנדסיים, תוך התייחסות למיקומי הכוחות, אופי הפעילות וסוגי הנשקים והכלים.

חיזבאללה מתעד את פעילות כוחות צה
תיעוד פעולות צה"ל על ידי חיזבאללה

לוחמי צה

הפרסומים הללו, יחד עם תיעוד פעולות הצבא הלבנוני באזור, נועדו להעביר את המסר שלמרות שעדיין אין תגובה רשמית של ארגון הטרור למבצע - אך הם עוקבים אחריו מקרוב.

 

בתוך כך, ערוץ ההסברה של חיזבאללה פרסם אתמול מפה שמפרטת את אתרי העבודה של כוחות צה"ל, לפי התצפיות של הארגון. על פי הודעת חיבזאללה, העבודות מתבצעות בחמישה מוקדים: כפר כילא, מיס אל-ג'בל, בלידא, ראמייה ועלמא א-שאב.

מפה של עבודות צה
מפת העבודות על פי חיזבאללה

בין היתר פורסם גם סרטון מאזור הכפר כילא שמתעד את העבודות שצה"ל מבצע, גם בלילה, עם הכיתוב: "סיוט המנהרות הדיר שינה מעיניהם". כתב של רשת "אל-מנאר" צילם מקרוב חייל עם "נגבון" והתייחס לגניבת המאגים בסוף השבוע: "בחיי שהדבר הזה שווה יותר ממאג".

 

 פיקניק בגבול לבנון ()
לבנונים בפיקניק על הגבול

 

לוחמי צה
תיעוד מקרוב של הלוחמים במובלעות

לוחמי צה

ביממה האחרונה תועדו תושבי הכפרים הדרומיים סמוך לאתרי הפעילות של צה"ל, אבל לא היו מקרים של חציית הגבול או חיכוך עם צה"ל. בדרום לבנון מנסים התושבים לשדר חיים כשגרה, מבלי לתת למבצע להפריע לשגרת חייהם. כתב אחר של "אל מנאר" פרסם אתמול בצהריים תיעוד של פיקניק שעשו התושבים, יחד עם אנשי תקשורת, סמוך לאתרי הפעילות של צה"ל.

 

אחד מקציני חיזבאללה נשאל על ידי העיתון אל-אחבאר אם "האויב באמת נהיה כל כך חלש?" והוא ענה: "האויב לא נחלש, אבל מי שעומד מולו נהיה חזק".

 

"חיזבאללה מנסה ללמוד"

אלוף במילואים גרשון הכהן, לשעבר מפקד הגיס המטכ"לי, אמר בריאיון לאולפן ynet כי התיעוד משמש לחיזבאללה הזדמנות ללמוד את דרכי הפעולה של צה"ל: "הם מנסים ללמוד ואם הם יוכלו הם גם ינצלו את ההזדמנות".

 

 

לדבריו, הפעילות של חיזבאללה מציפה מחדש את השאלה היכן עובר הגבול בין ישראל ללבנון. "אנחנו התייצבנו על הגדר, כפי שהאו"ם קבע והגדר הרי לא יכולה לעמוד בדיוק איפה שהגבול עובר בשטח ההררי. לכן יש שטחים שהלבנונים תובעים לעצמם ואנחנו גם תובעים עליהם בעלות. הם רוצים לראות בזה עילה למלחמה, ומי שמוביל את הדבר הזה הוא צבא לבנון".

 

ביחס לפעילות צה"ל במובלעות בלבנון אמר הכהן: "המובלעות היו בעייתיות מאז שהתייצבנו על הגבול אחרי הנסיגה. צבא לבנון היה אמור למלא את תפקידו בגבול, אבל אנחנו רואים שיש פעולות של חיזבאללה, לא רק בהעלמת עין של צבא לבנון, אלא גם בסוג של שיתוף פעולה".

 

"צה"ל מאוד נבון והולך בין הטיפות", הסביר הכהן. "הרעיון של צה"ל הוא לממש את הפעולה במלוא הלגיטימיות, גם הפנימית של החברה הישראלית וגם של הקהילה הבינלאומית. כל עוד אנחנו פעולים להגנת ישראל בשטח הריבוני של מדינת ישראל – אם תהיה הסלמה הצד השני יהיה זה שמוביל אותה. חשוב מאוד להתחיל אירוע של הסלמה כשלכולם ברור לצד מי הלגיטימציה והזכות להגן על עצמו".

 

הכהן דחה את טענות אלו שתקפו את ההחלטה לקרוא לפעילות בצפון מבצע צבאי: "בהחלט ראוי לקרוא לזה מבצע, מכיוון שצה"ל פרש רשת ביטחון עם אחריות לכל מה שיכול לקרות. יש כוננות, פריסת כוחות מתאימה, ומהבחינה הזאת אני חושב שההכנות נעשו זמן רב מראש ובצורה מתאימה".

 

"נסראללה איש שקול מאוד ואנחנו יכולים לחשב את צעדיו, אבל יכולה גם להתרחש איזושהי הפתעה בלתי צפויה וזה יכול להגיע עד ללחימה כוללת". אמר הכהן. "אירועים יכולים גם לצאת משליטה. המערכת מאוד ערוכה לכניסה מבוקרת ובשליטה, אני מאמין, על מה שיקרה".


פורסם לראשונה 10/12/2018 23:08

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תיעוד הכוחות מקרוב בידי חיזבאללה
מומלצים