שתף קטע נבחר

האק"ג בשעון אפל החדש הראה הפרעת קצב – וחיי המשתמש ניצלו

אפל הכניסה לשימוש את עדכון התוכנה שמאפשר לבצע אק"ג בשעון החדש. אחד המשתמשים דיווח כי השעון איתר הפרעת קצב - פנה לטיפול רפואי וחייו ניצלו

השעון שהציל חיים: גולש אינטרנט דיווח באתר הפורומים רדיט, כי שעון אפל החדש  הזהיר אותו מפני הפרעת קצב מסוכנת מסוג "פרפור פרוזדורים". הוא פנה לטיפול רפואי, וחייו ניצלו.

 

המשתמש שפרטיו נותרו חסומים, סיפר כי באחד הלילות בשבוע שעבר הוא קיבל התראה על קצב לב לא תקין. הוא הריץ את עדכון תוכנת האק"ג  שבשעון אפל, שהתריעה על הפרעת קצב מסוג "פרפור פרוזדורים". הוא ביצע בדיקה חוזרת, ושוב התקבלה אותה התרעה.

 

"אשתי התעוררה והנחתי את השעון על הזרוע שלה", הוא כותב, "השעון הראה שהקצב תקין. החזרתי את השעון ליד שלי, ושוב פרפור פרוזדורים. ניסיתי גם על היד השנייה שלי, ובכל פעם התקבלה שוב ההתרעה על הפרעת הקצב".

 

הוא פנה לרופא, ובדיקת האק"ג הראתה כי הוא אכן סובל מפרפור פרוזדורים. האיש הופנה לקרדיולוג, שאישר את האבחנה, ביצע אקו לב, והפנה לבדיקות נוספות. בתוך כך, הוא החל טיפול תרופתי.

 

אקג ( )
אק"ג שהתריע על הפרעת הקצב

 

פרפור פרוזדורים: הסכנה - קרישי דם

פרפור פרוזדורים מתאפיין בפעילות חשמלית לא מתואמת של עליות הלב. במצב זה קוצב הלב הממוקם בחלק העליון של העלייה הימנית (פרוזדור ימני) בלב יוצא משליטה ויורה 300 עד 600 פולסים חשמליים בדקה (במקום 60 עד 80 לדקה).

 

למרבה המזל, רק חלק קטן מהזרמים החשמליים הללו עובר אל החדר, אך כשזה קורה, הלב מתכווץ במהירות אדירה של כ-100 עד 150 פעימות בדקה.

 

על פי ההערכות, חיים בישראל כ-100 אלף ישראלים הסובלים מהתופעה, רובם מעל גיל 60. קשה מאוד לזהות אותה, כיוון שהיא יכולה שלא לתת כל סימן, בעוד שהתסמינים הקלאסיים כוללים דפיקות לב, חולשה, עייפות, סחרחורת, ולחץ בחזה.

 

הסכנה המרכזית היא היווצרות קרישי דם בשל מערבולות הנוצרות בלב. דם שאינו זורם באופן המשכי, והיעדר הסינכרון בין העליות לחדרי הלב. קרישי דם אלה עלולים לגרום לשבץ מוחי אצל כ-7% מהסובלים מפרפור פרוזדורים.

 

את פרפור הפרוזדורים מאבחנים בתרשים האק"ג, אלא שהוא אינו תמיד מצליח לאתר את הפרפור שעלול להיות נסתר. פריצת הדרך של אפל, כאמור, מאפשרת למדוד בכל רגע נתון את הדופק, לבצע תרשים, מעין "בדיקת הולטר" הבוחנת את קצב הלב כל חייהם, ומאפשרת להשגיח שלפחות הלב שלכם – ממשיך לפעום.

 

כך תדעו מה כתוב באק"ג?

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים