4 צפייה בגלריה
חיילים באזור הפיגוע
חיילים באזור הפיגוע
חיילים באזור הפיגוע
(צילום: AFP)
ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו קיים היום (ה') הערכות מצב והתייעצויות ביטחוניות בעקבות הפיגוע בצומת גבעת אסף שבו נרצחו שני לוחמים ונפצעו קשה חייל ואזרחית. נתניהו העביר מסר תקיף לחמאס: "נפעל נגדכם אם תפעילו טרור מיו"ש. לא יהיה מצב של הפסקת אש בעזה והפעלת אש ביו"ש".
נתניהו הנחה בדיונים על שורת צעדים, בהם הגברת המעצרים המינהליים של פעילי חמאס ביהודה ושומרון, הצבת מחסומים והסדרת מעמדם של אלפי בתים שמעמדם טרם הוסדר. "הם חושבים לעקור אותנו מארצנו. הם לא יצליחו", אמר נתניהו.
מוקדם יותר הודיעו המועצות האזוריות ביהודה ושומרון על הפגנה מחוץ למעונו של נתניהו בירושלים. ראשי המועצות יוסי דגן, שי אלון וישראל גנץ, קראו לנתניהו להחזיר את המחסומים לכבישי האזור ולאשר הקמת יישובים חדשים ביהודה ושומרון. עשרות נערים ניסו לחסום את כביש 60 במחאה על הפיגועים האחרונים, ו-22 מהם נעצרו והובאו לתחנת בנימין.
4 צפייה בגלריה
הנערים שנעצרו בהפגנה בכביש 60
הנערים שנעצרו בהפגנה בכביש 60
הנערים שנעצרו בהפגנה בכביש 60
בין הצעדים שעליהם הורה ראש הממשלה בדיונים הביטחוניים: זירוז הריסת בתיהם של אשרף נעאלווה, המחבל מברקן, ואיסלאם יוסף אבו חמיד שהרג את רונן לוברסקי, תוך 48 שעות, המשך המאמץ ללכידת המחבלים מהפיגועים האחרונים וסיכול התשתיות שמהן יצאו הגברת מעצרים מינהליים של פעילי חמאס ביהודה ושומרון, עיבוי כוחות צה"ל ביהודה ושומרון, תגבור ההגנה על הצירים והצבת מחסומים באזור, כיתור אל-בירה ושלילת היתרים מבני משפחותיהם של המחבלים והסייענים.
4 צפייה בגלריה
אמה של הלל אריאל ז"ל מפגינה בגבעת אסף
אמה של הלל אריאל ז"ל מפגינה בגבעת אסף
אמה של הלל אריאל ז"ל מפגינה בגבעת אסף
4 צפייה בגלריה
סמוך לזירת הפיגוע
סמוך לזירת הפיגוע
סמוך לזירת הפיגוע
(צילום: מועצת הר חברון)
מוקדם יותר דווח על דריסה שנחשד כפיגוע סמוך לכוכב השחר בבנימין, אך מחקירת הממצאים עלה כי ככל הנראה אחד המפגינים על הכביש סירב לתת לרכב הפלסטיני לעבור, והנהג פרץ את הדרך. בשעות האחרונות אירעו מספר חיכוכים דומים בעקבות חסימת הכביש מצד תושבי האזור.
כאמור, ראש הממשלה החליט "להסדיר את מעמדם של אלפי בתים ביישובי יו"ש שנבנו בתום לב ושמעמדם החוקי לא היה מוסדר עד כה, חלקם עשרות שנים". מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "הסדרת הזכויות על הבתים מאפשרת לתת לאלפי תושבים תשתיות של מבני ציבור, מבני חינוך ומבני דת, שהקמתם לא הייתה אפשרית במשך עשרות שנים".
בנוסף פנה ראש הממשלה ליועץ המשפטי לממשלה לנקוט צעדים משפטיים שיאפשרו בנייה של 82 יחידות דיור חדשות בעפרה. כמו כן מקדם נתניהו הקמתם של שני אזורי תעשייה חדשים ליד היישוב אבני חפץ וליד ביתר עילית.
נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין אמר כי "אנו מרכינים ראש בצער גדול על האובדן הבלתי נתפס בנופלם של שניים מטובי בנינו הבוקר ומתפללים לרפואתם של הפצועים. הטרור לא יכה בינינו שורש ואנו נבלום אותו ואת מבצעיו ללא פשרות וביד קשה".