שתף קטע נבחר

אחרי הגשמים: לטייל בעקבות המפלים הגועשים

בסוף השבוע הקודם הסתגרנו בבתים בעקבות הגשמים הכבדים – וכעת ניתן לקצור את הפירות ולטייל במקומות שבהם זרימת המים חזקה. ריכזנו עבורכם כמה המלצות בגולן ובגליל

 

  

הימים הגשומים בשבועות האחרונים, ובמיוחד הסערה החורפית האחרונה שהגשמים בה הוגדרו על ידי אנשי השירות המטאורולוגי כ"כמות משקעים שלא נראתה 30 שנה" – הביאו לזרימה שוצפת ברבים מנחלי הארץ. זרימה מרשימה במיוחד עדיין מורגשת בנחלי הצפון, והדובדבן שבקצפת הם מפלי המים. אז לא רק מפל הבניאס: ריכזנו לכם המלצות למסלולי טיול בגולן ובגליל שכוללים תצפית על כמה מפלים אחרים ויפים במיוחד.

 

אתרי טיול מונגשים לאנשים עם מוגבלויות

 

מפל סער

נחל סער מהווה את הגבול הגיאוגרפי בין רמת הגולן ורכס החרמון, והוא נשפך אל נחל הבניאס כ-300 מטרים מדרום למעיין הבניאס. בערוץ הנחל יש שני מפלים גדולים ועוד עשרות מפלונים קטנים. באופן טבעי, מי הנחל זורמים כל השנה, אך בעקבות שאיבת מים מהמעיינות של בקעת יעפורי, כיום זורמים בנחל מים רק בחורפים גשומים, ובדרך כלל רק במחצית השנייה של החורף. עם זאת, בזכות הגשמים האחרונים, הנחל זורם כבר עכשיו.

מפל סער (צילום: יעל סלע)
מפל סער ביום גשום במיוחד(צילום: יעל סלע)

נחל סער במבט מגשר הידידות, השבוע (צילום: אתי בן שמעון)
נחל סער במבט מגשר הידידות, השבוע(צילום: אתי בן שמעון)
 

כדי להגיע נוסעים בכביש 99 (מקריית שמונה למסעדה), וכ-100 מטרים לפני הפניה לקלעת נמרוד יש חניון גדול מצד ימין. מחנים ועוברים את הכביש לצד השני – כאן יש תצפית וממנה נשקפים שלושה מפלים: העליון והתחתון בגובה 8 מטרים, והאמצעי בגובה 20 מטרים – זהו מפל סער. במקום גם שביל הליכה קצר עם גשר שעובר מעל הנחל.

 

מומלץ גם לסייר במבצר קלעת נמרוד עצמו, אך אם טרם שבעתם ממפלי נחל סער, כדאי לקפוץ למפל רסיסים. חוזרים אל הרכב ונוסעים מזרחה לכיוון מסעדה. לאחר כשלושה קילומטרים פונים שמאלה לעין קיניה, כפר דרוזי היושב בפינת חמד ציורית על מורדות החרמון.

 

נוסעים בכביש הגישה לכפר כקילומטר עד שמגיעים לגשר הבנוי מעל הנחל. גשר זה פוצץ על ידי הסורים בזמן נסיגתם במלחמת ששת הימים, כדי לעכב את כוחות צה"ל. לאחר המלחמה החליטה ישראל לשקם את הגשר ההרוס כדי לחזק את האמון בין מדינת ישראל לבין תושביו הדרוזים של הגולן, ומכאן שמו של הגשר: "גשר הידידות". מחנים את הרכב בזהירות בצד הכביש והולכים להתרשם מהמים הזורמים במפל רסיסים.


 

מפל עיט

נחל עיט זורם לאורך כ-7 ק"מ במרכז רמת הגולן. חלק גדול מהנחל עובר בערוץ עמוק, ובקטע זה נשפך מפל עיט – אחד המפלים המרשימים בגולן – לתוך קניון בזלת עמוק שאורכו כ-4 ק"מ ומתנקז אל נחל יהודיה. מרפסת התצפית שמשקיפה לעבר המפל והנחל מאפשרת מבט מרהיב אל הקניון המדהים ואל עמודוני הבזלת במצוק הנחל – תופעה גיאולוגית יפה ומרשימה במיוחד.

מפל עיט, השבוע (צילום: אתי בן שמעון)
מפל עיט, השבוע(צילום: אתי בן שמעון)
  

כדי להגיע נוסעים מצומת המפלים (מפגש הכבישים 808 ו-87) ופונים דרומה לציר המפלים. עוברים את הפנייה למושב אניעם וממשיכים עוד כ-5 דקות נסיעה עד לשלט המפנה ימינה למגרש החניה של מפל עיט הנמצא ממערב לכביש. הגישה למפל עיט נוחה ביותר בהשוואה לשאר מפלי הגולן, ובעיקר למפלים שלאורך ציר המפלים. המפל זורם בחודשי החורף והאביב, אולם גם בחודשי הקיץ והסתיו מומלץ לעצור ולבקר באתר.

  

שביל נוח ומסודר, שיוצא ממגרש החניה, מוביל למרפסת התצפית. מעט אחרי תחילת השביל מגיעים לפיצול שבילים: פנייה שמאלה מובילה לתצפית על עמודוני הבזלת, ובדרך גם חוצים גשר עץ נחמד בתוך סבך צמחיית נחלים. הצד הימני של השביל מוביל לתצפית לעבר שני מפלי הנחל. ההליכה אל עמדת התצפית אורכת כ-10 דקות, והחזרה היא בשביל מעגלי אל מגרש החניה.

  

מפל עורבים

נחל עורבים הוא הגדול מבין הנחלים היורדים מן הגולן אל עמק החולה. הנחל מתחתר בסלע הבזלתי, ובמצוק לאורכו ניתן להבחין בקילוחי בזלת שונים המצויים אחד מעל השני וביניהם שכבות של קרקע - אלו קילוחי הבזלת שהתפרצו באזור במשך 860 אלף שנה. לאורכו של הנחל יש שבעה מפלים, והגדול בהם הוא מפל עורבים. המסלול אל התצפית על המפל אינו קל, למרות שהוא יחסית קצר, ולכן מתאים רק למטיילים יחסית מנוסים.

מפל עורבים (צילום: פז בן דוד)
מפל עורבים(צילום: פז בן דוד)

קילוחי הבזלת לצדי נחל עורבים (צילום: פז בן דוד)
קילוחי הבזלת לצדי נחל עורבים(צילום: פז בן דוד)
  

כדי להגיע נוסעים בכביש 959 מגונן לצומת האמיר (וואסט). עוברים את היישוב קלע אלון (מצוק עורבים) ולאחר כקילומטר פונים שמאלה לדרך סלולה משובשת. לאורך הכביש המשובש כמה נקודות תצפית אל עמק החולה והגליל העליון. כדאי לעצור ולהשקיף על הנוף היפהפה. ממשיכים בנסיעה צפונה כשני קילומטר עד נקודת המפגש עם הנחל. המקום משולט בצורה בולטת. מכאן יורדים רגלית אל הנחל במסלול המסומן באדום. בדרך למפל יש לטפס על סלעים וללכת בבוץ החלקלק, לכן יש לצעוד לאט ובזהירות.

 

הולכים כ-500 מטר בערוץ הנחל עד לנקודה שבה ניתן לצפות על המפל הגדול של נחל עורבים. בתקופות גשומות המים במפל שוצפים וזורמים מגובה 30 מטרים אל חלקו התחתון, הקניוני של הנחל. בדרכנו כנראה תפגשו בשפני סלע שמתגוררים בין הסלעים, ובמצוקי הנחל מקננים דורסים כגון נשר, עקב ורחם.

 

נחל עיון

נחל עיון הוא יובל של נהר הירדן, אשר ראשיתו סמוך לעיירה מרג' עיון שבדרום לבנון, והוא נכנס לשטח ישראל סמוך למטולה. לאחר עשרות שנים שבהן היה הנחל יבש בקיץ בשל הטיית המים בלבנון, פעלה רשות הטבע והגנים לחידוש הזרימה בנחל בעזרת מים שנשאבים מנחל דן – ועתה זורמים בשמורה מים כל השנה, לצורך קיומם של החיים בנחל ולהנאת המטיילים בו. בזכות הגשמים האחרונים, התחדשה הזרימה הטבעית בנחל.

מפל הטחנה בנחל עיון (צילום: מנו גרינשפן)
מפל הטחנה בנחל עיון(צילום: מנו גרינשפן)

מפל עיון (צילום: ראמזי באדרן)
מפל עיון(צילום: ראמזי באדרן)
  

שמורת נחל עיון מספקת למבקרים קניון יפהפה ובו ארבעה מפלי מים גבוהים – מפל עיון שגובהו 9.2 מטרים, מפל הטחנה שבו נופלים המים מגובה 21 מטרים לתוך טחנת קמח עתיקה, מפל האשד שהוא בעצם שני מפלים סמוכים שגובהם הכולל כ-15 מטרים, ומפל התנור המפורסם שגובהו כ-30 מטרים.

  

למטיילים בשמורה מוצעים שני מסלולי טיול. המסלול הקצר אשר נגיש גם לאנשים עם מוגבלויות יוצא מהחניון התחתון של השמורה ונמשך לאורך כ-300 מטרים. השביל עובר במצפור גפני אשר צופה על מפל התנור, ולאחר מכן ממשיך אל המפל עצמו – ומשם שב אל רחבת החנייה.

  

המסלול הארוך הוא מסלול קווי אשר מתחיל בחניון העליון של השמורה (חורשת האיקליפטוסים) ונמשך כ-1.5 ק"מ עד לחניון התחתון. המסלול עובר בכל ארבעת המפלים. יש לדאוג להקפצת כלי רכב, או לחזור באותה הדרך במעלה השביל. הכניסה בתשלום: 28 שקלים למבוגר, 14 שקלים לילד.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אתי בן שמעון
נחל סער, השבוע
צילום: אתי בן שמעון
מומלצים