שתף קטע נבחר

ויכוח אינסופי: כשהילדים מסרבים להתקלח

אם כל כניסה למקלחת גורמת לכם למלחמות עולם עם הילדים, כדאי שתשנו גישה. הימנעו מאיומים, ויכוחים ושאלות. תאמו מראש ציפיות והסבירו מה הולך להיות בסבלנות אך שיהיה ברור שאתם לא עושים משא ומתן

הרבה פעמים אנו חושבים שאם נשתמש במשפטים כמו "אם לא תיכנס עכשיו למקלחת - אין מחר טלוויזיה/חברים/משחקים" הילד יבין ויעשה מה שאנו מבקשים ממנו, אבל זה לא עובד. כשהולכים בכוחנות מול ילדים, הילד ירצה להראות למבוגר מי יותר חזק ומהר מאד ניכנס איתם למאבקי כוח.

 

כשאנחנו פונים לילד והוא לא רוצה להיכנס למקלחת המחשבה האוטומטית שעולה לנו בראש זה "אם לא... אז...". הילד מרגיש ששמים לו תנאי קבלה ומיד מתחיל לבדוק את התנאים באופן לא מודע ו"למתוח את החבל" .

 

עשו הכנה ותייצרו שגרת ערב קבועה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
עשו הכנה ותייצרו שגרת ערב קבועה(צילום: shutterstock)

הבעיה היא שבמלחמה כמו במלחמה, אין מנצחים. במקרה שלנו המשמעות היא שאנחנו ההורים נוותר לילד על המקלחת או שנדרוש ממנו להיכנס באופן שעלול לפגוע ביחסים.

 

איך נגרום לילדים לבצע את מה שאנו מבקשים על דרך החיוב?

אפשר לומר - "תום, בוא בבקשה למקלחת ואז נוכל להספיק לקרוא ספר, לשיר שירים או לשוחח, כי אחרת יהיה כבר מאוחר ונהיה עייפים מדי לכך".

 

הקשיבו לילד וכבדו את רצונו. חשוב שתתנו מקום לבחירה שלו. למשל אפשר לשאול אותו אם הוא מעדיף להתקלח לפני או אחרי האוכל. שאלו אותו מה יקרה במידה והוא לא יכנס למקלחת. ילדים הם חכמים ויצירתיים. כשהילד, כמו מבוגר, מביא את הרעיון היצירתי מעצמו הסיכוי שהוא ישתף אתכם פעולה יהיה גדול יותר, כי הוא ירגיש שהוא משמעותי וקובע ושדעתו נשמעת ומחושבת.

 

קראו עוד:

טעויות של הורים לילדים בעלי עודף משקל

זו הדרך שלנו לגדל ילדים אלופים

אני כאן בגלל אשתי - המעבר שלנו לקליפורניה

 

שימו לב לאיך אתם פונים לילד. הרבה הורים שואלים - "מה עם להתרחץ? " או "רוצה לבוא להתרחץ?" כשאתם פונים לילד לאחר שהחלטתם יחד על זמן רצוי למקלחת פשוט תפנו, בלי לשאול ובלי לדבר יותר מדי על הדבר.

 

גם לנו כמבוגרים יש רגעי מעבר שבהם אנחנו זקוקים לרגע מנוחה עם עצמנו, כמו לשתות קפה כשמגיעים מהעבודה או לנוח כמה דקות כשמגיעים הביתה. גם הילד זקוק לרגעים האלו. כדאי שגם אנחנו כהורים נביע אמפתיה למקום הזה שבו הילד זקוק לרגע מנוחה. 

 

בסוף כיף (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
בסוף כיף(צילום: shutterstock)

כשהילד יבין מה הסיבה, יוכל להפעיל את שיקול דעתו ולהביע את רצונו לגבי האיך. הורים רוצים לגדל ילד עם ביטחון עצמי, ילד חושב ולא ילד רובוט שעושה מה שאומרים לו בלי לחשוב באופן עצמאי. ברגע שמסבירים לו שחשוב לנו הניקיון כי זה מונע מחלות, הורג את החיידקים ושומר עלינו, יש סיכוי רב יותר לשיתוף פעולה.

 

איך נהפוך את המקלחת לנעימה ורגועה יותר?

1. כשהילד חוזר מהגן או מבית הספר הסבירו לו מה עתיד לקרות בכל שלב של היום. נניח "עכשיו נשחק משחק, לאחר מכן נרד יחד לגינה ואז נחזור הביתה, נאכל ארוחת ערב ולאחר מכן ניכנס להתקלח. מה יותר מתאים לך? שנתקלח לפני הארוחת ערב או אחריה?"

 

2. כשאתם מכינים את הילד למקלחת כדאי לשתף אותו בתהליך. הסבירו לו שקודם כל פותחים את ברז המים, נותנים למים להתחמם והציעו לו אפילו לעזור. לאחר מכן בוחרים משחקים. אפשר להציע לו שיבחר משחק שירצה להכנס איתו למקלחת.

 

3. עשו הכנה ותייצרו שגרת ערב קבועה. הזכירו לילד כמה דקות לפני המקלחת שתכף מסתיימת תכנית הטלוויזיה ואנו נכנס להתקלח. אם כל ערב תהיה שגרה קבועה והתמדה בזמנים, הילד יתרגל ויבין שככה מתנהל הערב וגם יירצה להתמיד בשגרה הזו.

 

לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

 

במידה ואתם רואים שהילד בכל זאת לא משתף פעולה במקלחת, שאלו אותו מה מפריע לו במקלחת ומדוע הוא מסרב להתקלח. בדקו מה הדברים שמפריעים לו וגורמים לו להגיב כך ותנטרלו אותם ככל שניתן.

 

 

אם בכל זאת הילד מסרב להתקלח למרות הכל הפגינו סבלנות ושליטה. אל תתרגשו. קחו אותו ביחד למקלחת, הפשיטו לאט ובעדינות, תוך כדי דיבור רגוע, גם אם הוא כועס ובוכה.

 

הראו לו שאתם לא מתרגשים ושמקלחת היא לא משהו שניתן לוותר עליו או להתפשר. כשהוא ייראה שאינו מקבל את התגובה שרוצה, הוא יירגע וגם אם לא יהיה מעוניין לשתף פעולה הוא יהיה רגוע יותר.

 

הכותבת היא בעלת M.A בייעוץ משפחתי וזוגי ומנחת הורים בשיטת אדלר

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
שתפו את הילדים בתהליך
צילום: shutterstock
מומלצים