שתף קטע נבחר

בצל סערת הסכם המהגרים: ר"מ בלגיה מתפטר

מפלגות השמאל החליטו להעלות הצעת אי-אמון, שארל מישל הקדים אותן והציע את התפטרותו. בשבוע שעבר נקלע לטלטלה לאחר שהמפלגה הגדולה בקואליציה פרשה עקב הסכם קליטת מהגרים

 

 

ראש ממשלת בלגיה, שארל מישל, הודיע אתמול (שלישי) למלך בלגיה כי הוא מתפטר מתפקידו בשל המשבר הפוליטי שהתעורר במדינה בעקבות הסכם עולמי לקליטת מהגרים.

 

מישל איבד בשבוע שעבר את תמיכתה של המפלגה הגדולה בקואליציה, ה-N-VA הפלמית, שפרשה בשל החלטתו לאמץ את ההסכם שנועד לשפר את שיתוף הפעולה העולמי בקליטת פליטים ומהגרים.

 

ראש ממשלת בלגיה (צילום: AFP)
הציע את התפטרותו. שארל מישל(צילום: AFP)

מישל ניסה את מזלו וביקש ממפלגות השמאל באופוזיציה לתמוך בעמדתו, ולשמור על יציבות הממשלה עד הבחירות שיתקיימו בחודש מאי 2019. אך הסוציאליסטים והירוקים החליטו שלא לתמוך בו, אלא לערוך הצבעת אי אמון בממשלתו, והדבר דחק אותו להציע את התפטרותו.

 

"אני חייב לכבד את הסיטואציה, ולכן אציע את התפטרותי למלך", אמר מישל. ארמון המלוכה הבלגי מסר כי המלך פיליפ טרם החליט אם הוא מקבל את התפטרותו של מישל.

 

המלך עשוי לבקש ממישל להישאר בתפקידו עם סמכויות מוגבלות, או לשוחח עם מנהיגים פוליטיים אחרים כדי לנסות לפתור את המשבר. עם זאת, ייתכן שפיליפ יחליט לפרק את הממשלה ולהכריז על בחירות מוקדמות תוך 40 יום.

 

 

מהגרים בריסל בלגיה הפגנה נגד הסכם הגירה מרקש מחוץ למטה האיחוד האירופי (צילום: EPA)
התפרעויות בבריסל ביום שני האחרון בעקבות הסכם ההגירה של האו"ם(צילום: EPA)

מהגרים בריסל בלגיה הפגנה נגד הסכם הגירה מרקש מחוץ למטה האיחוד האירופי (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

ביום שני האחרון התפרעו אלפי מפגינים מחוץ למטה האיחוד האירופי בבריסל במחאה על החלטת הממשלה לאמץ את הסכם האו"ם שנחתם בשבוע שעבר, בעיר מרקש שבמרוקו.

 

מדובר בהסכם הבינלאומי הראשון לטיפול במשבר הפליטים והמהגרים, שלפי ההערכות מספרם עומד על כ-21 מיליון, אך הוא לא יחייב את המדינות לפעול למימושו.

כל 193 המדינות החברות באו"ם, למעט ארה"ב, הסכימו על פרטי ההסכם כבר בחודש יולי האחרון. עם זאת, רק 164 מדינות חתמו על ההסכם במרקש.

 

פוליטיקאים ביבשת מתחו ביקורת על ההסכם, ואמרו שהדרישה לשאת בנטל רק תחריף את המשבר, בזמן שבאיחוד האירופי מנסים להגביל את קליטת הפליטים והמהגרים מאז 2015.

 

האו"ם התחיל בעבודה על ההסכם אחרי שיותר ממיליון איש הגיעו לאירופה ב-2015, רבים מהם פליטים שברחו מהמלחמה בסוריה, או אפריקנים שעזבו את היבשת בגלל העוני.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
ראש ממשלת בלגיה, שארל מישל
צילום: AFP
מומלצים