שתף קטע נבחר

תנובה מוכנה להוזיל מוצרים אם המדינה תוזיל את החלב: "היא זו שקובעת את המחיר"

בעוד שהמאבק בין משרד האוצר לתנובה נמשך בבית המשפט, מובילי מחאת האפודים קוראים לחרם על תנובה. כעת היא מגיבה: "כפי שהמדינה לקחה על עצמה לטפל במחיר החשמל, אנו מצפים שתצליח להוריד את מחיר החלב הגולמי שעלה ב-10% בשנתיים האחרונות"

כמו אסם, גם תנובה מוכנה להוריד את מחירי המוצרים שייקרה: חברת תנובה מגיבה הערב (ד') לקריאות לחרם נגדה ומצהירה כי תוריד מחירים - רק שאת מחיר החלב קובעת בכלל המדינה. תנובה וטרה העלו בקיץ את מחירי מוצרי החלב הלא מפוקחים, (בין היתר יוגורטים ומעדנים) אחרי ששר האוצר משה כחלון לא חתם על צו העלאת מחירי מוצרי החלב המפוקחים, כגון חלב וחמאה.

 

טרה נגד כחלון: אם המחירים לא יעלו – זה יסכן את אספקת החלב ומוצריו לציבור

כחלון לחץ ואסם התקפלה: דוחה את העלאת את המחירים

התייקרות מוצרי החלב המפוקחים: המדינה החליטה לא להחליט

 

"המדינה היא זו שקובעת את מחיר החלב בישראל כשם שהיא קובעת את מחיר הדלק, החשמל והמים", מסרה תנובה. "בשנתיים האחרונות העלתה המדינה את מחיר החלב הגולמי אותו מחויבות המחלבות לרכוש על-פי חוק בכ-10% בממוצע. כפי שהמדינה לקחה על עצמה לטפל במחיר החשמל, אנו מצפים ומקווים שתצליח להוריד את מחיר החלב הגולמי בכ-21 אגורות, כפי שהציגה בעמדתה בבג"צ. כאשר מחיר החלב הגולמי ירד בשיעור דומה לעלייתו בשנתיים האחרונות, תנובה תוריד את מחירי מוצרי החלב".

תנובה ללא שוטרים ()
 

שבע שנים אחרי מחאת הקוטג' - תנובה חזרה לעמוד במרכז מחאת יוקר המחייה. אחרי שאסם התקפלה והשהתה את העלאת המחירים עליה הכריזה, בעקבות לחץ שהפעיל שר האוצר, מובילי מחאת האפודים כיוונו את החצים לעבר תנובה: "המסר שלנו הוא לכל חברות המזון: לכו לממשלה והיא תדאג להוריד את תעריפי החשמל".

 

תנובה כבר העלתה מחירים של מוצרי חלב שאינם בפיקוח, בתגובה לכך ששר האוצר משה כחלון מונע ממנה ומהמחלבות להעלות את המחירים על מוצרי החלב המפוקחים. ועדה משותפת למשרדי הכלכלה והחקלאות קבעה שיש לייקר את מוצרי החלב המפוקחים בעד 5.8%, אך שר האוצר מונע זאת. מכיוון שחודשים ארוכים לא אישר השר את עליית המחירים המפוקחים - תנובה וטרה ייקרו מוצרים לא מפוקחים. הן לא נגעו במחירי הקוטג', כמובן.

 

עם זאת, תנובה לא ייקרה עד כה את רוב מוצריה, שכן היא מייצרת את מוצרי מעדנות, סנפרוסט, טירת צבי, אדום אדום, אוליביה ועוף טוב, וכן משווקת עוף טרי וביצים. לעומת זאת, החברה המרכזית למשקאות קלים, שמחזיקה גם במחלבת טרה וגם בקוקה קולה ישראל, העלתה מוצרים מכל הפורטפוליו שלה, ממוצרי חלב ועד קוקה קולה היינקן וקרלסברג. עוד העלו מחירים: סוגת, יוניליוור, ויסוצקי ומחלבות גד, כמו גם ספקי התבלינים והטחינה הגולמית.

 

לשם השוואה, תנובה ייקרה את מוצרי החלב ב-2.2% בממוצע, אחרי שהממשלה ייקרה את מחיר החלב הגולמי. לעומת זאת, סוגת הקפיצה את מחירי האורז ב-30% ולא הוחרמה.

 

היום בג"ץ דן בעתירה שהגישה תנובה נגד המדינה, על רקע סירובו של שר האוצר לאשר את המלצת ועדת המחירים להעלות את מחיר מוצרי החלב בפיקוח ב-3.4% לפי חוק הפיקוח על המחירים. בית המשפט קבע כי ההתמהמהות של המדינה בתשובתה גורמת למחירים לעלות ואיפשר תקופת המתנה של 30 יום ליישום הסכם החלב השנוי במחלוקת שנחתם מול הרפתנים. אם לא ייושם במשך זמן זה על המדינה לאשר ייקור מוצרי החלב המפוקחים.

 

מוועד הרפתנים נמסר בתגובה: "מחיר החלב הגולמי משאיר לרפתן שכר עבודה צנוע ביותר בשיעור של 19 אגורות לליטר בלבד, ללא רווח, ללא תנאים סוציאליים בעבודה מסביב לשעון בכל מזג אוויר. כל שאר העלויות אינן בשליטתו אלא בשליטת המדינה והמחלבות. לעומת זאת מוצרי החלב נמכרים לצרכן הסופי ב 300%-1500% מעלות החלב הגולמי. לדוגמא, עלות החלב בגביע מילקי היא כ-30 אגורות לעומת שלושה וחצי שקלים עלות לצרכן. מאין הפער? בוודאי שאין שום קשר לחלב הגולמי או לשכר הרפתן שלא עלה כבר 15 שנים.

 

"מדובר שוב בניסיון עצוב להסיט את האש דווקא לחוליה הכי יעילה והכי חלשה בשרשרת הייצור במקום לבדוק את המחדלים האמיתיים. אנו בועד הרפתנים קוראים לפיקוח הדוק על רווחי המחלבות ופערי התיווך. גם לילדים עניים מותר לאכול מילקי או לשתות אקטימל. אנו קוראים לפיקוח על יבואני הגרעינים למספוא ואנו קוראים להפחתת מחירי המים, המע"מ, החשמל והאגרות שמטילה עלינו המדינה עצמה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים