שתף קטע נבחר

אנריקו מסיאס: הרצח שזעזע את הילדות שלו באלג'יריה

הזמר הצרפתי-יהודי מספר בסרטון מרגש על הילדות שלו באלג'יריה ועל מה שקרה לקהילה היהודית שנאלצה לעזוב את המדינה. "המורשת היהודית במדינה לא השתמרה כלל"

הזמר הצרפתי-יהודי אנריקו מסיאס שמזוהה מאוד עם יהדות אלג'יריה ואף כתב על מולדתו שיר געגועים מפורסם מאוד, מספר למצלמה על זיכרונות הילדות שלו מהמולדת. בין היתר הוא מגולל את סיפור הירצחו של אביה של אשתו, שייח' ריימונד, אשר נרצח על ידי קיצוניים רק בגלל שהיה יהודי. בדבריו הוא מתאר לא רק את האווירה שהייתה בקרב הקהילה היהודית, אלא גם את המורשת שהוא מעביר לילדיו ונכדיו.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. תעשו לנו לייק  >>  

 


 

הזיכרונות הללו הם חלק מפרויקט מיוחד של ארגון JIMENA שיושב בסן פרנסיסקו, ומאגד בתיעוד מיוחד זיכרונות של יהודים מארצות ערב ואיראן. העדויות מתרכזות בחיים היהודיים שהיו במדינות האלה ובעזיבה המסיבית, בעיקר סביב הקמת מדינת ישראל.  

 

 

כעת, בפרויקט משותף, קולט בית התפוצות את העדויות הללו ומתעד אותם בארכיון שלו. מדובר בעדויות נדירות מפי הפליטים עצמם אשר מתארים כיצד נאלצו לעזוב את מדינות ערב ואת היחס של השלטונות כלפי הקהילה לאורך השנים. בית התפוצות גם מזמין יוצאי מדינות ערב נוספים, בישראל ובעולם, לשלוח אליהם עדויות וחומרים על מנת שהם יתועדו ויישמרו.

 

מפת ההגירה של יהודי אלג'יריה ()
מפת ההגירה של יהודי אלג'יריה

 

"בתי כנסת הפכו למסגדים"

מסיאס מספר את סיפורה של הקהילה היהודית באלג'יריה שמנתה בשיאה כ-130 אלף איש.

 

חיים גיוזלי, מנהל אגף מאגרי המידע בבית התפוצות, מספר שבאלג'יריה יש מורשת יהודית יפה וארוכה בדומה לשאר ארצות צפון אפריקה. לדבריו, "בניגוד לארצות אחרות, ליהודי אלג'יריה הייתה אזרחות צרפתית והמדינה הייתה חלק מצרפת עצמה. המוסלמים לא קיבלו את זה וגרם לקרע עם היהודים. היהודים אימצו את הצרפתית כשפת אם, אורח חיים אירופאי וחינוך צרפתי ונראו כגוף זר - ולכן הם עזבו את המדינה בהמשך".

 

מה נשאר שם היום?

"המורשת היהודית לא השתמרה כלל. אחרי מלחמת ששת הימים בתי הכנסת הוחרמו והפכו למסגדים. אין יהודים באלג'יריה כיום. יש רבים שהיו רוצים לנסוע ואי אפשר בכלל מישראל. גם ליהודים ואזרחים זרים זה לא קל ואין כמעט תיירות למדינה".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים