שתף קטע נבחר

צניחה חופשית: אפקט טראמפ בבורסה בתל-אביב

הירידות החדות בוול סטריט הביאו לנפילה הגדולה ביותר בבורסה הישראלית מאז ימי המחאה החברתית ב-2011. מיליארדי שקלים מהחסכונות שלנו נמחקו ביום אחד, והדריכות לקראת חידוש המסחר היום בשיאה. כיצד השפיע הנשיא האמריקאי על הבורסה הישראלית, האם זה הזמן למכור או לקנות מניות ומה הסיכוי שזו תחילתה של מפולת? הירידה ואנחנו: שאלות ותשובות

בבורסה בתל-אביב מצפים הבוקר (ב') בתקווה מהולה בחשש לפתיחתו של יום המסחר. זאת כדי לגלות האם היום השחור של שערי המניות אתמול היה רק ביטוי רגעי לתהפוכות בבורסה האמריקנית - או שמא הוא מבשר על כך ששבע השנים הטובות הסתיימו.

 

הנפילות בבורסה: "יש הרבה סיבות לדאגה"

השווקים סוערים: וול סטריט חתמה את השבוע הגרוע ביותר בעשר השנים האחרונות

המפולת בשווקים הגיעה אלינו - והחסכונות חוטפים 

 

לאחר הצניחה הגדולה בשערי המניות בארצות הברית בסוף השבוע, לא היה ספק שאתמול יגיע תורה של הבורסה בתל אביב; אולם איש לא צפה שהנפילה תהיה כה גדולה, בשיעור כפול לערך מזאת שהייתה בוול סטריט בסוף השבוע. למעשה, לא הייתה קריסה כזו מאז אוגוסט 2011, ימי השיא של המחאה החברתית, כאשר הבורסה בתל־אביב נפלה ב-7%. אתמול ירדו השערים בבורסה בתל אביב בכ-5%, ואף מניה במדד ת"א 125 לא עלתה - שערי כולן, ללא יוצא מן הכלל, ירדו.

הבורסה לניירות ערך תל אביב (צילום: שאול גולן)
הבורסה לניירות ערך תל אביב(צילום: שאול גולן)
  

מי שחווה את הירידות הללו באופן אישי הם המשקיעים בשוק ההון, אם באמצעות קרנות הנאמנות לסוגיהן או באמצעות השקעה ישירה. אך גם מי שלא מושקע באופן ישיר בשווקים, מושפע מהירידות הללו שנוגסות בחסכונות הפנסיוניים – קרנות הפנסיה קופות הגמל, קרנות ההשתלמות וביטוחי המנהלים. מדובר בחסכונות של מאות מיליארדי שקלים שמושקעים עמוק בשוק ההון.

 

עד כמה עמוק? בדיקת ynet מעלה כי דווקא בתקופה זו שיעור המניות בתמהיל ההשקעות בחסכונות השונים גבוה במיוחד ביחס לשנים האחרונות. על פי הנתונים, היקף החשיפה של קופות הגמל לשוק המניות נמצא בשיא והוא עומד על יותר מ-25% מהנכסים, בחלק מהחברות ההיקף עולה על 30%, תזמון גרוע במיוחד, מציאות שפוגעת כעת חזק בחוסכים.

 

אז מה גרם לנפילה אתמול, ואיך זה משפיע עלינו? שאלות ותשובות: כל מה שצריך לדעת על צניחת המניות בבורסה בתל־אביב.

 

אוי ואבוי, כמה כסף הפסדתי אתמול בעקבות הנפילות בבורסה?  

אפשר להירגע מעט - בינתיים עוד לא הפסדנו כלום. שערי המניות אמנם ירדו, ולכאורה נמחקו 15־20 מיליארד שקל מההשקעות, אבל כל עוד לא מוכרים את ניירות הערך לפי המחיר החדש, ההפסד הזה נשאר תיאורטי בלבד, והדבר נכון גם ביחס להשקעות של קרנות הפנסיה וקופות הגמל. אם מחר או מחרתיים השערים שוב יעלו, המשמעות בפועל תהיה שלא הפסדנו שום דבר מהירידות של אתמול. אם, לעומת זאת, הנפילות יימשכו, אפשר יהיה להתחיל לדאוג ולחשב כמה כסף הלך לאיבוד.

 

אני לא רוצה להפסיד כסף מההשקעות שלי בבורסה – אולי אני פשוט אמכור מייד את המניות שלי?

בכל הנוגע להשקעות בבורסה, צריך תמיד לנהוג בזהירות ולפזר את הסיכון להפסד כספי גדול במכה אחת על ידי השקעה של הכסף במגוון נכסים - מניות מסוגים שונים, אגרות חוב, מטבע חוץ, ואם הריבית שוב תעלה גם בפקדונות בבנקים. בהנחה שרוב המשקיעים אכן נוהגים כך, ממש לא מומלץ להיכנס לפאניקה ולמכור כעת מניות.

 

אז אולי לנצל את ההזדמנות ולקנות מניות?

מצד אחד, תמיד אומרים שכדאי לרכוש מניות כאשר השערים יורדים ולא עולים, אבל מצד שני כולנו יודעים למי ניתנה הנבואה - וכדאי מאוד להיזהר, במיוחד אם אתם אינכם ברוקרים ואינכם מתמצאים בנבכי הבורסה. מי שיש לו כסף פנוי שלא מושקע במקום אחר, ורוצה לראות כיצד הוא יכול למנף את המפולת של אתמול להשקעות בשערים נוחים - כדאי לו להיוועץ באיש מקצוע.

בורסה וול סטריט (צילום: suutterstock)
(צילום: suutterstock)
 

מה בעצם גרם לכך שאתמול ריצדו מסכים אדומים בבורסה בתל־אביב?

המקור לירידות השערים בבורסה הישראלית הוא קריסת המניות בבורסה בארצות־הברית בסוף השבוע. הכלכלה העולמית היא בסך הכל כפר קטן: כאשר בוול־סטריט נרשמות ירידות שערים חדות, הבורסה בתל־אביב מגיבה תמיד - ומהר.

 

ומדוע הייתה קריסה בשערי המניות בארצות־הברית?

מפני שהכלכלה אוהבת יציבות, ובעת האחרונה נשיא ארצות־הברית דונלד טראמפ אחראי לכל מה שהוא ההפך מיציבות. כל שני וחמישי הוא זורק לחלל האוויר מהלך חדש או רמיזות למהלך שהוא מתכוון לבצע - למשל, משבר הסחר עם סין, שכבר גרם בעבר לנפילות שערים. המניע האחרון היה ההחלטה בסוף השבוע האחרון של נגיד הבנק האמריקאי ג'רום פאואל להעלות את הריבית ל־2.5 אחוזים, בניגוד מוחלט לדעתו של טראמפ - וכתוצאה מכך פורסמו ידיעות שלפיהן הנשיא עומד להדיח אותו, בהתערבות חסרת תקדים במדיניות הבנק המרכזי. זה הספיק כדי לגרום למפולת.

 

אז מה שקרה אתמול זו תחילתה של מפולת בבורסה התל־אביבית?

אין היום סיבה ממשית למפולת כזאת. המצב הכלכלי בישראל איתן, הנתונים סבירים - אבטלה נמוכה של כ־4 אחוזים בלבד, צמיחה של כ־3 אחוזים, השקעות משמעותיות שצפויות בקרוב, כמו זו של חברת "אינטל", והדבר היחיד שמעיק הוא הגירעון הגדל בתקציב המדינה.

  

אז מה בעצם קורה כאן ובארצות אחרות, שהשערים בבורסות יורדים כבר כמה שבועות?

כלכלה פועלת על גרף, שפעם הוא עולה ופעם יורד. אחרי עליות בבורסות בשנים האחרונות, גם בתל־אביב, באה העת לתיקון בשערים ולמימוש רווחים. לכן, רוב הכלכלנים גורסים שאין כיום שום אירועים פיננסיים מיוחדים המחייבים ירידות שערים חדות בקרוב.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים