שתף קטע נבחר

מדברים על אתגרי החינוך לדמוקרטיה ולחיים משותפים

הכנס השנתי של פורום דב לאוטמן שייערך ברביעי הקרוב (26.12) בקמפוס האוניברסיטה הפתוחה בחר השנה לעסוק בשתי זירות מרכזיות, בזירה של החינוך לאזרחות ובזירה התקשורתית. במהלכו יוצגו מחקרים בנושא ויערכו פאנלים בהשתתפות נשיא המדינה, הסופר א. ב יהושע, מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, אלונה ברקת, ועוד. כל הפרטים

בשיתוף כנס דב לאוטמן

 

השבוע (רביעי 26.12) ייערך כנס דב לאוטמן בקמפוס האוניברסיטה הפתוחה ברעננה זו הפעם הרביעית ויעסוק בנושא "חינוך ותקשורת - אתגרי החינוך לשותפות ולדמוקרטיה בישראל". פורום דב לאוטמן למדיניות החינוך הוא שיתוף פעולה בין קרן לאוטמן, האוניברסיטה הפתוחה, ארגון יוצאי מרכז אירופה ועיריית רעננה.

 

עוד בנושא:

למה בכלל ללמוד אזרחות

"המטרה: להביא את האחדות בזמן מלחמה - לשגרה"

"קשה להיות גזען כלפי מישהו שמכירים"

כל מה שלא ידעתם על הדמוקרטיה הישראלית

הצעירים שמובילים את השינוי

 

משתתפי כנס דב לאוטמן ()
משתתפי כנס דב לאוטמן

הכנס יתקיים במעמד נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, נשיאת האוניברסיטה הפתוחה, פרופ' מימי איזנשטדט, יו"ר קרן לאוטמן, נעם לאוטמן, ראש עיריית רעננה, חיים ברוידא, יו"ר נשיאות ארגון יוצאי מרכז אירופה דוד בועז, אנשי חינוך, אנשי אקדמיה וממשל. אלונה ברקת, בעלי הפועל באר שבע תקיים שיחה של אחד על אחד עם שיבל כרמי מנסור בנושא כדורגל וחיים משותפים. ביום הכנס יועברו חלקים ממנו בשידור ישיר כאן ב-ynet.

 

כמה לימודי האזרחות משפיעים על הנוער

הפורום בחר השנה לעסוק בשתי זירות מרכזיות, בזירה של החינוך לאזרחות ובזירה התקשורתית. במסגרת הכנס יוצג מחקרם של ד"ר גל לוי וד"ר מחמד מסאלחה מהאוניברסיטה הפתוחה, שבדק את השפעת לימודי האזרחות על גיבוש תפיסות אזרחיות בקרב בני נוער והמעורבות בחיי החברה הישראלית.



מחקר לימודי אזרחות ()
מחקרם של ד"ר גל לוי וד"ר מחמד מסאלחה מהאוניברסיטה הפתוחה

 

מן המחקר עולה כי יש קשר חלש בין לימודי האזרחות לבין הכנת בני הנוער לחיים הבוגרים. רק 34% מהמרואיינים חשבו שלימודי האזרחות הגבירו או הגבירו מאוד את העניין שלהם בפוליטיקה, לעומת 41% שאמרו שלימודים אלה לא הגבירו או לא הגבירו כלל את העניין, והנותרים (25%) השיבו שעניינם בפוליטיקה גבר במידה בינונית בעקבות לימודי האזרחות.

 

כמו כן, מן המחקר עלה כי לימודי האזרחות כיום אינם מעודדים חשיבה ביקורתית והכרה בחשיבות הפוליטיקה אלא מתמקדים במושגים עמומים למדי המבססים את הסדר הקיים כמובן מאליו.

 

מחקר לימודי אזרחות ()

 

בכנס דב לאוטמן תוצג תכנית חדשה בתחום שיעורי האזרחות בשיתוף תכנית "משעולים" ממכללת אורנים לשלב לימודים עיוניים עם התנסות המפעילה את התלמידים וכך מאפשרת להם ללמוד על המציאות סביבם ולהיות חלק ממנה.

 

"לקראת כנס דב לאוטמן השנה ביקשנו לחקור את נקודת מבטם של התלמידים", אומרת לני מילוא, מנהלת פורום דב לאוטמן. "במסגרת המחקר של ד"ר גל לוי וד"ר מוחמד מסאלחה מהאוניברסיטה הפתוחה, ביקשנו לברר עם בוגרים ובוגרות שסיימו את לימודיהם ונבחנו במבחן הבגרות באזרחות מהן התפיסות האזרחיות עמן הם יצאו לחיים? האם הם הצליחו לגבש זהות, תפיסה, עמדה כלשהי כאזרחי המדינה. מתוך ממצאי המחקר אנו למדים כי רק כרבע מהתלמידים העידו כי לימודי האזרחות הכינו אותם להכרות של הקבוצות והקהילות המגוונות בחברה הישראלית".

 

לדבריה, בפורום "מאמינים כי לימודי האזרחות שאמורים להיות חלק מלימודי החינוך והאקלים הבית ספרי צריכים להיות משולבים עם התנסות מעשית, במסגרתה התלמידים ילמדו ובעקר יחוו אקטיביזם אזרחי ופיתוח של תחושת אחריות ואכפתיות למעורבות חברתית למה שנעשה בקהילה ובחברה בה הם חיים".

 

בזירה התקשורתית

בנוסף, יוצג מחקרם של ד"ר מוטי גיגי וד"ר יובל גוז'ינסקי, המחלקה לתקשורת, המכללה האקדמית ספיר, בנושא סיקור הוויכוח סביב חוק הלאום והשלכותיו על החינוך לדמוקרטיה וחיים משותפים.

 

בפאנל שידון בהשפעת התקשורת על החיים המשותפים בחברה הישראלית, ישתתפו: דנה וייס מגישת חדשות 2, אלוף בן, עורך עיתון הארץ, העיתונאי ירון דקל, מפקד גלי צה"ל לשעבר, אורלי גולדקנג, סגנית עורכת מקור ראשון וגאדה זועבי, מייסדת "בוקרא".

   

לני מילוא, מנהלת פורום דב לאוטמן: "השנה החלטנו לשים את נושא התקשורת על סדר יומו של פורום דב לאוטמן, מתוך ההנחה כי לאמצעי התקשורת יש מקום מרכזי בתהליכי הסוציאליזציה של החברה הישראלית. בכנס שיתקיים בקמפוס של האוניברסיטה הפתוחה ננסה לדון בין היתר, בשאלה כיצד עשויה התקשורת להשפיע על הדיון בדמוקרטיה הישראלית ועל החינוך להבנת המושג דמוקרטיה בכלל. בהקשר הרחב בדיון על חינוך לדמוקרטיה ולשותפות מבקש הפורום לברר האם לתקשורת יש תפקיד ואחריות חברתית על החברה בישראל?. האם לקיטוב, לגילוי הגזענות וההקצנה בחברה הישראלית יש קשר לאופן הסיקור והצגת התכנים דרכה".

 

לני מילוא, מנהלת פורום דב לאוטמן  (צילום: ענבל מרמרי)
לני מילוא, מנהלת פורום דב לאוטמן (צילום: ענבל מרמרי)
 

על כן בחר הפורום השנה לדון בנושא דרך מחקר של 'מקרה בוחן', במטרה לברר מה היה אופי הסיקור העיתונאי של הדיון הציבורי ביחס ל"חוק הלאום" במהלך 3 שנות הפעילות האחרונות סביב חקיקתו", אומרת מילוא.

 

לדבריה, "מסקנות המחקר ותפיסתנו בהקשר זה היא כי סיקור תקשורתי באופן זה בא על חשבון דיון ציבורי מעמיק בסוגיות קונפליקטואליות ועל מסירת מידע מהותי אשר יכול לאפשר לאזרחי המדינה לגבש תפיסה ועמדה הוגנת ומושכלת. אנו מאמינים שאופן סיקור רחב ומגוון יכול לאפשר חיבור ודיון מהותי של "הטוב המשותף" בין הקבוצות המגוונות בחברה הישראלית".

 

המיזמים של כנס דב לאוטמן 2018

לקראת הכנס יזם הפורום את המיזם: תאים משותפים" בשיתוף התאחדות מרכזי הצעירים. הפרויקט מאפשר לצעירים בחברה הישראלית לדון באתגרי החינוך בישראל, והעלאה למודעות ולקידום שיח של חיים וערכים משותפים בקרב צעירים ובחברה הישראלית בכלל, דרך פיתוח והטמעה של ערוצי חשיבה ועבודה לחיזוק החברה הישראלית כחברה סובלנית ומכבדת, בהובלה של הצעירים ומרכזי הצעירים בכל יישוב.

 

מיזם
מיזם "תאים משותפים"(באדיבות: התאחדות מרכזי צעירים )

 

בנוסף הפורום יזם את הפרויקט "אמת היא חובה", פרויקט שפותח בעקבות שיתוף פעולה בין פורום דב לאוטמן לספוקן נוער: הפרויקט מאפשר לבני נוער ישראליים לדון באתגרי החינוך בישראל ובראש וראשונה הרצון לחנך לשותפות בין החלקים השונים של החברה הישראלית. בעונה השנייה של הפרויקט יפגשו 4 בנות נוער מארבעת "השבטים" יכתבו וידברו על השאלות המהותיות שמעסיקות אותן על סדר היום. הנערות צפויות להציג את קטע ספוקן - וורד בכנס השנתי של פורום דב לאוטמן.

 

כנס דב לאוטמן 2018 יתקיים ב 26.12.18 בקמפוס האוניברסיטה הפתוחה. הכנס יתקיים בפעם הרביעית ביוזמת קרן לאוטמן, האוניברסיטה הפתוחה ושותפים נוספים, על מנת להעלות לסדר היום הציבורי והחינוכי את החינוך לדמוקרטיה ולשותפות בחברה הישראלית. חלקו של הכנס יועבר בשידור ישיר כאן ב-ynet.

 

בשיתוף כנס דב לאוטמן

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים