שתף קטע נבחר

להפיל את אל-באשיר: מחאה נדירה בסודן

מה שהחל בהפגנות על דלק ומזון הפך בשבוע האחרון למחאה נגד אחד הרודנים הוותיקים באפריקה. לפי דיווחים 22 כבר נהרגו, ובאצטדיון בחרטום קראו אוהדים: "העם רוצה להפיל את המשטר". בתי ספר ואוניברסיטאות שותקו, הודקה הצנזורה על העיתונים. הצבא: נאמנים לנשיא

בסרטונים שפורסמו ביממה האחרונה ברשת נראים אוהדים באצטדיון כדורגל בחרטום, בירת סודן, משמיעים קריאות נגד הנשיא הרודן עומר אל-באשיר וקוראים לו להתפטר. לפי הדיווחים, אחר כך הם התעמתו עם שוטרים באומדורמן, פרבר של הבירה. בסרטונים הם נשמעים בין השאר קוראים באצטדיון "העם רוצה להפיל את המשטר" – אחת הסיסמאות המרכזיות שליוו את התקוממויות האביב הערבי בשנים 2011-2010.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

עומר אל-באשיר. מבוקש בגין פשעי מלחמה ורצח עם (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
עומר אל-באשיר. מבוקש בגין פשעי מלחמה ורצח עם(צילום: רויטרס)
סודן הפגנות מחאה נגד נשיא סודן עומר אל בשיר עומר אל באשיר (צילום: AFP)
מפגינים נגד המשטר בחרטום. שובתים יצעדו לארמון(צילום: AFP)

סודן הפגנות מחאה נגד נשיא סודן עומר אל בשיר עומר אל באשיר (צילום: AFP)
עימות בין מפגינים לכוחות הביטחון בקורדופן, סודן(צילום: AFP)

הסרטונים צולמו במשחק בין קבוצת אל-הילאל הסודנית לקבוצה תוניסאית בליגת האלופות של אפריקה. פעילים דיווחו כי המשטרה השתמשה בגז מדמיע ובכדורי גומי כדי לפזר את האוהדים אחרי המשחק. שניים מהשחקנים הגדולים בתולדות אל-הילאל – היית'ם מוסטפה ופייסל אל-אעג'ב – פרסמו לפני המשחק ציוצים בטוויטר שבהם קראו לאוהדים להשמיע במהלך המשחק קריאות מחאה נגד שלטונו של אל-באשיר. לדברי פעילים, בעימותים שהתגלעו בין האוהדים לשוטרים אחרי המשחק נהרגו כמה מפגינים.

 

האלימות אחרי משחק הכדורגל היא האירוע האחרון בשורה של אירועי מחאה נגד השלטונות ברחבי סודן. ההפגנות החלו בגלל עליית מחיריהם של מוצרי יסוד ובגלל מחסור במזון ובדלק, אבל עד מהרה הפכו למחאה נגד אל-באשיר, והמפגינים קוראים לו להתפטר. אתמול קיבל אל-באשיר זריקת עידוד מצבא סודן, כשזה הביע נאמנות לו.

 

מנהיג באופוזיציה הסודנית טען בימים האחרונים ש-22 מפגינים נהרגו בעימותים עם המשטרה מאז תחילת המחאה בשבוע שעבר. הממשלה, שמונעת באופן כמעט גורף את סיקור המחאה, הודתה כי יש הרוגים – אך נמנעה מלספק מספרים.

 

סודן הפגנות מחאה נגד נשיא סודן עומר אל בשיר עומר אל באשיר (צילום: AFP)
הצתה במטה מפלגת השלטון בעיר אטברה(צילום: AFP)

סודן הפגנות מחאה נגד נשיא סודן עומר אל בשיר עומר אל באשיר (צילום: AFP)
כדורי גומי וגז מדמיע בהפגנה בקורדופן(צילום: AFP)

נשיא סוריה בשאר אסד מארח ב דמשק את נשיא סודן עומאר אל באשיר ()
אל-באשיר בביקור בסוריה באמצע החודש

היום פתחו רופאים בסודן בשביתה ללא הגבלת זמן בבתי החולים הממשלתיים. קואליציה של איגודי עובדים הודיעה כי שביתת הרופאים תהיה אחת משורה של שביתות עובדים שמטרתן לאלץ את אל-באשיר להתפטר. לדברי הקואליציה, חבריה יצעדו לעבר ארמון הרפובליקה בחרטום, שם הם מתכוונים להגיש לנשיא דרישה בכתב שיתפטר. היא קראה גם למי שאינם חברים בה להצטרף למהלך: "יחד נוכל לשקם הכול ולטפס במעלה הסולם אל הקדמה והציוויליזציה", נכתב בהודעת הקואליציה. "בואו נתאחד. בואו נשלב ידיים כדי שנוכל להגשים את רצון העם".

 

בניסיון לדכא את המחאה עצרו שלטונות סודן יותר מעשרה מנהיגי אופוזיציה והשעו את פעילותם של בתי ספר ואוניברסיטאות ברחבי סודן. הם גם הידקו את הצנזורה על העיתונים וניסו למנוע מעיתונאים לסקר את הפגנות המחאה. בכל אחת מההפגנות בסודן השתתפו עד כה רק כמה מאות או כמה אלפים, אבל העובדה שההפגנות נמשכות כבר קרוב לשבוע למרות השימוש של המשטרה בכוח עשויה להעיד עד כמה גדולה אי-שביעות הרצון מאל-באשיר, ועד כמה האתגר הניצב בפניו חריג הפעם.

סודן הפגנות מחאה נגד נשיא סודן עומר אל בשיר עומר אל באשיר (צילום: AFP)
כרזות מחאה נגד אל-באשיר באוניברסיטה האיסלאמית של אומדורמן(צילום: AFP)

אל-באשיר, בשנות ה-70 לחייו, הוא איש צבא לשעבר שבסיוע איסלאמיסטים תפס ב-1989 את השלטון בהפיכה צבאית, שבה הדיח את ממשלתה הנבחרת והמתקשה לתפקד של סודן. בעבר כבר הורה להשתמש בכוח נגד מפגינים, בכלל זה בגל מחאה נגדו בינואר האחרון, וכך הצליח לדכא אותם.

 

אף שבימי שלטונו של אל-באשיר הוא נאלץ להתמודד עם שלל משברים גדולים, עד כה הצליח לשמור על השלטון והוא אחד המנהיגים הוותיקים ביותר באפריקה. חברי פרלמנט הנאמנים לו פועלים כעת לשנות את החוקה כדי לאפשר לו להתמודד גם בבחירות הבאות לנשיאות, בשנת 2020.

 

אל-באשיר מבוקש על-ידי בית הדין הפלילי הבינלאומי בגין פשעים נגד האנושות ורצח עם בחבל דרפור שבמערב סודן. תחת הנהגתו של אל-באשיר נחשבה סודן לבעלת ברית של איראן, ובעבר דווח כי ישראל תקפה שיירות נשק שעשו את דרכן לרצועת עזה דרך סודן. בשנים האחרונות דווח שסודן מתרחקת מאיראן, ולאחרונה צצו דיווחים שלפיהם יש התקרבות חשאית בינה לבין ישראל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
סודן מודה שיש הרוגים. אל-באשיר
צילום: AFP
מומלצים