שתף קטע נבחר

נאום הבחירות הראשון של נתניהו: "השלמנו כהונה עם הישגים כבירים"

אחרי ההודעה על פיזור הכנסת אמר רה"מ בסיעת הליכוד: "הקואליציה הנוכחית היא הגרעין לקואליציה הבאה". על ההישגים: "הורדנו את הפערים בין עשירים לעניים לרמה הנמוכה ביותר ב-20 שנה". על התנגדותו לבחירות רק לפני כחודש וחצי: "היינו בתקופה רגישה, לפני המבצע מול חיזבאללה"

אחרי שראשי הקואליציה הודיעו היום (ב') כי הכריעו על פיזור הכנסת והליכה לבחירות בתחילת אפריל - נשא ראש הממשלה בנימין נתניהו דברים בפתח ישיבת סיעת הליכוד וזכה למחיאות כפיים של הנוכחים. הוא הדגיש כי "הקואליציה הנוכחית זה הגרעין בעיניי לקואליציה הבאה". 

  

 

ההערכה היא שהכנסת תתפזר כבר השבוע. נתניהו הסביר מדוע בחודש שעבר, כשפירוק הממשלה עמד על הפרק בעקבות התפטרות אביגדור ליברמן, הוא התעקש שתמשיך: "אמרתי שהיינו בתקופה רגישה. אני לא יכולתי לומר אז מה שאתם כבר יודעים היום, שהיינו בפתחו של מבצע חשוב ביותר שמפרק את נשק המנהרות של חיזבאללה. והמבצע הזה, רובו ככולו, מאחורינו. היינו צריכים להשלים את זה. עכשיו צריך ללכת לבחירות, ולתת מנדט ברור לממשלה להמשיך לעשות דברים הנחוצים לביטחון ישראל, לכלכלת ישראל ולחברה בישראל".

 

נתניהו מנה בפני חברי סיעתו את הישגי הממשלה שבראשה עמד בארבע שנים האחרונות, ושם דגש על כוחה הצבאי של ישראל ועל ההתמודדות שלה מול איראן בסוריה וחיזבאללה בלבנון: "הממשלה תשלים ארבע שנים מלאות של כהונה עם הישגים כבירים. קודם כל הפכנו את ישראל לכוח עולמי עולה, הפריחה המדינית בשיא והברית עם ארה"ב מעולם לא הייתה חזקה יותר. בתחום הצבאי ישראל מדורגת ככוח השמיני בעולם, זה בלתי יאומן.

 

"גם בתחום הכלכלי והחברתי ההישגים שלנו כבירים. בארבע השנים האחרונות הצמיחה הכלכלית של ישראל הייתה אימננטית הגבוהה ביותר במדינות המערב, הורדנו אבטלה לשפל של כל הזמנים, הורדנו פערים לרמה הנמוכה ביותר מזה 20 שנה. זו תוצאה של מדיניות. שכר המינימום גבוה מבהרבה מדינות מערביות. השכר הממוצע במשק עלה, ואנשים מרגישים את זה. הם נוסעים לחו"ל". 

 

הצהרתו של בנימין נתניהו בפתח ישיבת סיעת הליכוד על הקדמת הבחירות לאפריל 2019 (צילום: עמית שאבי)
מצב-רוח בחירות. נתניהו בישיבת הסיעה(צילום: עמית שאבי)

הולכים ל בחירות ()
הולכים ל בחירות

בהודעת ראשי מפלגות הקואליציה נמסר: "מתוך אחריות תקציבית ולאומית החליטו ראשי מפלגות הקואליציה, בהסכמה ופה אחד, לפזר את הכנסת וללכת לבחירות חדשות בתחילת אפריל לאחר קדנציה של ארבע שנים מלאות. השותפות בכנסת ובממשלה תימשך גם בתקופת הבחירות".

 

הכנסת תפוזר ככל הנראה ביום רביעי השבוע. יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט לא נכח בישיבת ראשי המפלגות, אבל כשעלה נושא בחירות הוא עלה על הקו ואמר כמו יתר ראשי המפלגות שתומך בבחירות בחודש אפריל.

 

ההחלטה התקבלה ככל הנראה על רקע ההבנה שקואליציית ה-61 לא תצליח להעביר את חוק הגיוס שאמור היה לעבור עד 15 בינואר ולהסדיר את גיוסם לצה"ל - או אי גיוסם לצה"ל - של תלמידי ישיבות. מוקדם יותר הבהירו מפלגות יש עתיד וישראל ביתנו שבניגוד להצהרותיהן בעבר, הן לא מתכוונות לתמוך בחוק מהאופוזיציה. 

 

 

הנימוק של ראשי יש עתיד וישראל ביתנו לפניית הפרסה קשור במה שהם מגדירים כ"דיל" שמקדם נתניהו עם החרדים: לטענתם חוק הגיוס לא ייושם בפועל, ויש לליכוד כוונה לתקן אותו בהמשך או להחזיר בדרך אחרת למפלגות החרדיות את הקנסות על ישיבות שלא יעמדו ביעדי הגיוס. בליכוד מתעקשים כי אין הסכם או דיל עם המפלגות החרדיות בנוגע לחוק הגיוס, אבל את לפיד הדבר לא משכנע.

 

"דרשתי שנתניהו יתחייב בקולו שהחרדים לא יקבלו פיצוי כספי בקומבינה תמורת חוק הגיוס. אמרו להם, 'אל תדאגו לגבי הסנקציות הכלכליות, נעביר לכם את הכסף מתחת לשולחן. זו קומבינה", אמר לפיד בהצהרה לתקשורת. "אמסלם (יו"ר הקואליציה דוד אמסלם, מ"א) אמר בקולו בוועדה מול המצלמות, ואני מצטט: 'מה שנקרא סנקציה כבודה במקומה מונח, אנחנו מתייחסים לסעיף כאילו אין סנקציה. גם גורמי המקצוע באוצר קיבלו הנחיה להכין פיצוי כספי למפלגות החרדיות תמורת חוק הגיוס.

 

"זה לא חוק גיוס, זה חוק גיוס כספים. לא ניתן את ידנו לזה שמשתמטים יקבלו כסף מהמדינה. נתניהו לא אמר את המשפט האחד שהוא חייב להגיד - המפלגות החרדיות לא יקבלו כסף תמורת חוק הגיוס. כי הוא נכנע להם בכל דבר, כי הוא מפחד מהם. גמרנו להיות פראיירים שלהם. יש עתיד תצביע נגד חוק הגיוס. נלך לבחירות, ואחרי הבחירות ממשלה בראשותי תעביר את חוק הגיוס בלי קומבינות ובלי רמאויות".

 

בישראל ביתנו אמרו כי סיכום בכתב או בעל פה בין הליכוד לחרדים חייב להיות מפורסם: "מטרת ההודעה היא למנוע כל אפשרות שלאחר הבחירות הליכוד יחד עם החרדים ינסו לשנות את החוק. ישראל ביתנו תתמוך בכל מקרה בחוק הגיוס במידה שיובא בנוסח המקורי, כפי שהובא על ידי ח"כ אביגדור ליברמן".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמית שאבי
נתניהו בישיבת הסיעה
צילום: עמית שאבי
מומלצים