שתף קטע נבחר

אתר לתלונות מזון בצה"ל - ותפריט טבעוני חדש

לכל החיילים - ובמיוחד לטבעונים, לצמחונים ולרגישים לגלוטן: באתר ניתן יהיה להתלונן על יחס הטבחים, ליקויים בחדרי האוכל ותקלות תברואתיות. מפריכיות מלאות ועד חיטת פריקי - וגם בשר טחון ודג סלמון | אלו המאכלים החדשים שיתגייסו לצבא

מהפכת מזון בצה
ארוחה טבעונית בצה"ל(צילום: אתר צה"ל)

האח הגדול עוקב, באמצעות דיווחי החיילים: מערך המזון של אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה (אט"ל) בצה"ל משיק הבוקר (א') אתר חדש לקבלת תלונות של חיילים וקרוביהם, בנושאי מזון ותזונה.

 

באמצעות האתר, יוכל כל חייל, בין אם הוא טירון או קצין בקבע, להתלונן על איכות וכמות המזון שהוא מקבל, על יחס והתנהגות הטבחים ונגדי המטבח, על ליקויים בחדרי האוכל ועל תקלות תברואתיות במטבח הצבאי. באט"ל מבטיחים כי הטיפול בפניות יהיה אנונימי, אך החייל הפונה יתבקש להשאיר את פרטיו לצורך בירור התלונה מולו.

 

אינפו מאכלים חדשים צה

 

 

 

האתר צפוי לשרת אוכלוסייה שהולכת וגדלה בשורות הצבא וסובלת בחלקה הגדול ממחסור חלקי או מתמשך באוכל מגוון - הטבעונים והצמחונים, וכן את אלו שרגישים לגלוטן. כל פנייה באתר תגיע מיד למרכז המזון של צה"ל, שם תיבדק על ידי צוות חיילים בפיקודה של קצינה בדרגת סגן אלוף. הפונה יקבל מענה תוך 24 שעות.

 

לפי נתוני צה"ל, חל בשנים האחרונות זינוק דרמטי בכמות החיילים הטבעונים, מ-500 לכ-10 אלף חיילים טבעונים כיום. בשנה הקרובה צפויים להיכנס מספר מאכלים חדשים למטבחי צה"ל, המותאמים לטבעונים כעדשים בצבעים שונים, חיטת פריקי, שעועית מש, פריכיות מלאות, אבקה להכנת חביתה טבעונית, קציצות עדשים ועוד - וכן מאכלים נוספים כבשר טחון ודג סלמון.

מהפכת מזון בצה
מתוך האתר החדש(צילום: אתר צה"ל)

מהפכת מזון בצה
מ-500 ל-10,000 טבעונים(צילום: אתר צה"ל)

בצה"ל מאכילים מדי יום 157 אלף בני אדם. היקף המזון השבועי עומד על כ-100 טון בשר, 250 טון ירקות, 350 אלף מוצרי מאפה, 560 אלף ביצים, 75 טון פירות, 2,500 מנות מיוחדות לחיילים שמשרתים במוצבי פילבוקס ו-3,600 מנות לחיילים במשימות הגנת יישובים. מנתוני צה"ל עולה עוד כי 430 אלף מנות קרב נארזות בשבוע וכ-160 שפים צעירים משרתים כיום בצבא, כאשר 55 מהם החלו לשרת בשנה האחרונה.

 

במרכז המזון אומרים כי כל תלונה לאתר תוביל לפנייה מיידית ליחידה שלגביה הוגשה התלונה כדי לספק פתרון מהיר. בהמשך הם אף יעקבו אחר הטיפול בתלונה במסגרת היחידה, אם יהיה צורך בכך. כל ליקוי חמור עליו יצביע חייל יגרור תחקיר מקיף והתערבות חיצונית לגבי התנהלות מטבח היחידה.

 

בצבא הושקעו בשנים האחרונות מאות מיליוני שקלים ברכישת מזון חדש ומגוון, בשיפוצי מטבחים וחדרי אוכל ובהנגשה ראויה יותר של האוכל לחיילים. רוב הבעיות התגלו במודעות של הטבחים למגוון חומרי הגלם הרבים שהם יכולים להזמין, כמו טופו וחלבונים עשירים מהצומח שהצבא רוכש.

מהפכת מזון בצה
פורמט התלונה(צילום: אתר צה"ל)

"ליקויים חמורים יגררו תחקיר מקיף לגבי התנהלות מטבח היחידה". מצב תברואתי חמור במטבח צה"לי ()
"ליקויים חמורים יגררו תחקיר מקיף לגבי התנהלות מטבח היחידה". מצב תברואתי חמור במטבח צה"לי
  

בצה"ל אומרים שגם מודעות החיילים לזכויותיהם לקתה בחסר, ולכן באתר החדש יוקדש חלק שלם שיזמין את כלל החיילים, הטבחים ונגדי המטבח, להכיר טוב יותר את זכויותיהם וחובותיהם בנושא המזון בצבא.

 

"אנחנו יכולים להגיע לכל מקום ומהר, ועושים את זה כבר היום דרך פניות שמגיעות אלינו מ'חמ"ל הורים' בפייסבוק או מיובל חיורוני, קצין במילואים שמסייע לחיילים טבעונים וצמחונים", אמר ל-ynet קצין בכיר במערך המזון.

 

הוא הוסיף כי "גם לוחמים בשטח שלדעתם לא מקבלים מספיק מזון במנות הקרב, יכולים לפנות אלינו ונטפל. אם לחייל יש בעיה, שיפנה למפקדו או לרס"ר המטבח. אם היא לא נפתרת, הוא יוכל לפנות אלינו דרך האתר. אנו מניחים שבימים הראשונים נקבל עשרות פניות ובהמשך זה יעלה. הצבא עשה התקדמות בנושא המזון, אך עדיין קיימים לא מעט חסמים לוגיסטיים ובירוקרטיים. האתר יהיה דרך לגשר על הפערים הללו, ויחבר בין החיילים למטבח הצבאי".

 

יובל חיורוני, מנהל המטה לקידום טבעונים בצה"ל, מסר: "כמי שקולטים מדי יום פניות של חיילים טבעונים בהקשר לאספקת מענה תזונתי לא תקין ביחידותיהם, אין לנו ספק שמדובר במהלך חשוב וחיוני. במערך המזון של צה"ל מקדמים מהלכים משמעותיים שהיטיבו עם אוכלוסיית הטבעונים בעת האחרונה בשיתוף פעולה עימנו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אתר צה"ל
ארוחה טבעונית בצה"ל
צילום: אתר צה"ל
מומלצים