שתף קטע נבחר

ירדנה ארזי על דודה ז"ל שהציל ילדים בשואה: "לא מעריכים יהודים שהצילו יהודים"

ז'ורז' לואנז'ה, שנפטר בסוף השבוע בפריז בגיל 108, הציל לפחות 350 ילדים - שאותם הבריח מצרפת לשווייץ. ארזי, אחייניתו, סיפרה ל-ynet כי הופתעה לגלות לאחר מותו כמה היה מוכר בעולם: "לא היה לי מושג עד כמה ידעו על פועלו, חבל שבארץ מתמקדים רק בחסידי אומות עולם"

ירדנה ארזי עם דודה ז'ורז' לואנז'ה (צילום: עמוד הפייסבוק של ירדנה ארזי)
"חבל שלא יודעים בארץ להעריך יהודים שהצילו יהודים". ארזי עם דודה ז'ורז' לואנז'ה (מימין)(צילום: עמוד הפייסבוק של ירדנה ארזי)
 
גיבור המחתרת הצרפתית ז'ורז' לואנז'ה, שהציל את חייהם של מאות ילדים יהודים במהלך השואה, הלך לעולמו ביום שישי האחרון בפריז והוא בן 108. לפי הערכות, הוא הציל במו ידיו לפחות 350 ילדים, ולאחר המלחמה הוענקו לו כמה עיטורי כבוד על פועלו, בהם מדליית הרזיסטנס, צלב הצבא ואות לגיון הכבוד.

 

אחייניתו של לואנז'ה היא הזמרת הישראלית ירדנה ארזי. בשיחה עם ynet היא סיפרה הערב (יום א') כי למרות גילו המבוגר, הידיעה על מותו התקבלה בהפתעה במשפחה. "הוא היה אדם מאוד בריא, נפשית ופיזית. בימיו האחרונים הוא המשיך לכתוב ופרסם בשנים האחרונות כמה ספרים. ביום הולדתו האחרון בחודש אוגוסט הוא נשא דברים במשך 40 דקות, צלול כבדולח, בלי ניירות ובלי כלום, פשוט פנטסטי".

 

בגלל מגוריו של הדוד בצרפת, ארזי לא פגשה בו לעיתים תכופות. "כשהייתי מגיעה לפריז הייתי מתארחת אצלו. הוא היה אדם מאוד מיוחד". לדבריה, בימים האחרונים היא גילתה בעקבות מותו עד כמה היה מוכר ומוערך ברחבי העולם. "מדווחים על המוות שלו בכל העולם - מיפן ועד הולנד. לא היה לי מושג עד כמה ידעו על פועלו. חבל שבארץ לא יודעים להעריך את היהודים שהצילו יהודים, ומתמקדים רק בחסידי אומות עולם".

ז'ורז' לואנז'ה בשנת 2009 במהלך טקס לציון יום השואה מחוץ למשרדי האו
"היה צלול כבדולח גם בגיל 108". ז'ורז' לואנז'ה, 2009(צילום: EPA)
  

פגישתם האחרונה של ארזי ולואנז'ה הייתה במהלך ביקורו בארץ בשנת 2013. הוא סיפר אז בריאיון כיצד הציל את הילדים באמצעות הברחתם מעבר לגבול אל שווייץ הניטרלית. "אספנו אותם בקבוצות והוצאנו בשבילם ניירות מזויפים. העלינו אותם על הרכבת בליווי אישה שהציגה עצמה כמדריכה שלוקחת אותם לחופש בכפרי הנוער באזור העיר אנמס בגבול עם שווייץ. הילדים התאכסנו שם לילה אחד ולאחר מכן צעדו ברגל בשורה ארוכה וחצו את הגבול תמורת כסף ששולם. כשהגיעו לשווייץ פוזרו אצל משפחות וארגונים יהודיים". במהלך הביקור הוא התקבל כאורח אצל נשיא המדינה דאז, שמעון פרס.

 

ארזי ספדה לו בפוסט בחשבון הפייסבוק שלה: "ז'ורז', יקיר העיר שטרסבורג, היה בחור צעיר כשפרצה מלחמת העולם השנייה והיה ממובילי מחתרת ההתנגדות הצרפתית. הוא סיכן את חייו במאמץ להציל אלפי יהודים ולהבריח אותם מעבר לגבול עם שוויץ". היא הוסיפה: "בישראל עד היום ממעטים לדבר על מעשי הגבורה של יהודים שהצילו יהודים ובכלל על החזית הצרפתית ומחתרת ההתנגדות. אולי הגיע הזמן. מעטים מאוד נשארו לספר. ולדוד ז'ורז' הגיבור היה הרבה מה לספר. נוח בשלום על משכבך".

 

נפל בשבי הגרמני, נמלט - והבריח את הילדים בתחבולות

לואנז'ה נולד ב-1910 בשטרסבורג, למשפחה יהודית בת שבעה אחים. אחותו הקטנה הייתה איבט, אימה של ארזי, ובן-דודו היה הפנטומימאי הנודע מרסל מרסו, שגם לחם לצידו במחתרת. כשגדל היה לספורטאי מצטיין. בשנת 1939 התגייס לצבא הצרפתי, ובהמשך נפל בשבי הגרמני. בסוף שנת 1940 הצליח לברוח בחזרה לצרפת לאחר שזייף מסמכים. הוא הצטרף לארגון ההצלה היהודי OSE. צרפת הייתה מחולקת אז בין הצפון, שהיה תחת כיבוש גרמני ישיר, ובין הדרום בו שלטה ממשלת וישי, שהייתה ממשלת-בובה של הנאצים.

 

ארגון OSE פעל בחלק הדרומי בחופשיות, והפעיל בתי ילדים שבהם שהו ילדים יהודים ללא משפחה. כאשר התברר לארגון בשנת 1943 כי יהודי אירופה עומדים בפני סכנת השמדה, הוחלט לפזר את היהודים בין משפחות נוצריות, ולהבריח את חלקם אל מעבר לגבול, אל שווייץ.

 

 

לואנז'ה השתמש בתחבולות שונות כדי להציל קבוצות של ילדים יהודים. באחת מהן, הוא הבריח את הילדים דרך גבול צרפת-שוויץ, כאשר השליך כדור אל מעבר לגבול, ואמר להם לרוץ אחריו. במקרה אחר, הוא הלביש את הילדים בבגדי אבל, ולקח אותם לבתי קברות שהיו על הגבול בין המדינות. בעזרת סולם ששימש את הקברנים הוא העביר את הילדים "האבלים" אל מעבר לחומה ואל תוך שטח המדינה הניטרלית, שהייתה במרחק של מטרים ספורים.

 

ארזי סיפרה כי לואנז'ה גייס את בני המשפחה לפעולותיו הנועזות: "אימא שלי הייתה צעירה ממנו ב-18 שנים. היא הייתה בלונדינית כחולת עיניים, ובמחתרת השתמשו בה כבלדרית - היא העבירה כסף על גופה מצרפת לשווייץ והשגיחה על הילדים שהועברו ברכבות שלא יפלטו מילים שיסגירו את יהדותם. כנערה בת 13-12 זה היה התפקיד שלה".

 

אחרי המלחמה השתתף לואנז'ה בפעילות ציונית, ולקח חלק במבצע העפלתה של האונייה אקסודוס מדרום צרפת לארץ ישראל ב-1947. על כך סיפר: "נציגים מהמוסד לעלייה ב' סיפרו לי על תוכנית למבצע יחסי ציבור עולמי לקראת ההחלטה באו"ם. הם חיפשו יהודי צרפתי שייצור קשר עם הרשויות המקומיות ואני הייתי זה שאחראי על הקשר עם המשטרה הצרפתית". בשנת 1948 נפגש עם ראש הממשלה הראשון, דוד בן גוריון, לאחר שנקרא על ידי נציגי המוסד להקים את תשתית חברת הספנות צים. "הביאו אותי במטוס צבאי מצרפת לישראל בטענה שמישהו בארץ רוצה להכיר אותי. בפגישה סיפרו לי שמקימים חברת ספנות ישראלית שיהיו לה משרדים בפריז והטילו עליי את התפקיד להקים ולנהל אותם", סיפר. בשנים שלאחר מכן ניהל את פעילות צים במערב אירופה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמוד הפייסבוק של ירדנה ארזי
ירדנה ארזי עם דודה ז'ורז' לואנז'ה
צילום: עמוד הפייסבוק של ירדנה ארזי
מומלצים