שתף קטע נבחר

בתי אבות יחויבו להתקין מצלמות: "קשישים חוו גיהנום"

לאחר אישור החוק להתקנת מצלמות בבתי חולים גריאטריים סיעודיים, אמר יוזם החוק איציק שמולי לאולפן ynet: "המצלמות לא מייתרות את הצורך ברפורמה כוללת בענף הסיעוד, אבל לא יכולנו להגיד לקשישים שהיו בגיהנום - 'חכו לרפורמה'"

 

 

לאחר מקרים קשים של התעללות בקשישים בשנים האחרונות, אושרה אתמול במליאת הכנסת הצעת החוק המחייבת התקנת מצלמות בבתי אבות סיעודיים. יוזם החוק, ח"כ איציק שמולי (העבודה) אמר הבוקר (ג') לאולפן ynet כי "לקחו קשישים חסרי ישע והפכו אותם לשקי איגרוף אנושיים. ממחר הם יהיו הרבה יותר מוגנים ממה שהיו עד עכשיו".

 

הצעת החוק תחייב התקנת מצלמות בבתי חולים גריאטריים, אשר מאושפזים בהם תשושי נפש וחולים סיעודיים. כאשר האחריות לכך תוטל על מנהלי בתי החולים. המצלמות יתעדו את כל הנעשה במרחבים המשותפים שבהם שוהים המאושפזים וכן במרחבים הפרטיים הכוללים את חדרי האשפוז, המקלחות והשירותים. מאושפז יוכל לסרב להפעלת המצלמות במרחב הפרטי שלו.

 

במסגרת ההצעה נקבעו עקרונות להפעלת המצלמות, כך שלא תיפגע פרטיותם של המאושפזים והם לא יצולמו לאורך כל שעות היממה ובזמן שהם שוהים לבד בחדרם. כן נקבע כי הצפייה בצילומים תעשה רק על ידי מורשה גישה שהוסמך על ידי מנהל בית החולים. בנוסף ההצעה כוללת הוראות בדבר אופן שמירתן של הצילומים והזמן המרבי שבית החולים צריך לשמור את הצילומים. 

 

אילוסטרציה התעללות בקשישים (צילום: shutterstock)
המצלמות ישפרו את מצב הקשישים הסיעודיים?(צילום: shutterstock)
 

נאום איציק שמולי, חבר כנסת במפלגת העבודה, בדיון על חוק הפונדקאות במליאת הכנסת (צילום: אלכס קולומויסקי)
ח"כ איציק שמולי(צילום: אלכס קולומויסקי)

"כמובן שצריך לעשות צעדים נוספים כמו הגדלת כוח האדם ושיפור הפיקוח, אבל אנחנו בהחלט יכולים להגיד שקשישים בבתי האבות יהיו מוגנים ובטוחים יותר לעומת מה שהיה עד עכשיו" אמר שמולי לאולפן ynet.

 

אתה מאמין שזה יביא לשינוי ממשי, לא רק קוסמטי, שבאמת התמונות שראינו לא יחזרו על עצמן?

"מצלמות לא מחליפות את הצורך ברפורמה כוללת בענף הסיעוד. אבל לא יכולנו להגיד לקשישים ולמשפחות שלהם שאנחנו רואים את הגיהנום שמתחולל בחלק מהמקומות, אבל שיחכו עד שתהיה רפורמה ורק אז יהיו מצלמות".

 

שמולי הוסיף כי הצעד הבא הוא הטיפול בפיקוח של משרד הבריאות על בתי האבות: "אם היום משרד הבריאות מודיע מראש לבתי האבות לפני שהוא מגיע לביקורת, ברור שבזמן הזה אפשר לקחת את הגיהנום ולהפוך אותו לבית מלון חמישה כוכבים. זה נוהל מושחת ורקוב וגם בדבר הזה אנחנו נטפל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
 צילום: shutterstock
אילוסטרציה
צילום: shutterstock
מומלצים