שתף קטע נבחר

השר לשעבר משה ארנס הלך לעולמו בגיל 93

ארנס, שכיהן בעבר כשר הביטחון וכשר החוץ, נפטר בביתו שבסביון. בעבר זכה בפרס ביטחון ישראל ושימש בין היתר שגריר ישראל בארה"ב. בכהונתו כשר ביטחון תמך בפעולה נגד משטרו של סדאם חוסיין בתקופת מלחמת המפרץ, אך ראש הממשלה שמיר העדיף להבליג

 

משה ארנס ז
משה ארנס(צילום: אריאל תגר-דוצ)

פרופ' משה (מישה) ארנס, שכיהן בעבר כשר הביטחון וכשר החוץ, הלך היום (ב') לעולמו בביתו שבסביון והוא בן 93. ארנס זכה בפרס ביטחון ישראל, וכיהן בין היתר כשגריר ישראל בארצות הברית.

 

ארנס נולד בליטא בשנת 1925. ב-1939 היגר עם משפחתו לארצות הברית. הוא שירת בצבא האמריקני (1946-1944) וסיים לימודי הנדסה במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס. ארנס היה נציג תנועת בית"ר בארצות הברית ושליח אצ"ל בצפון אפריקה.

 

ב-1948 עלה לישראל והיה לאחד ממייסדי המושב מבואות בית"ר. לאחר מכן הוא חזר לארצות הברית, שם השלים את לימודיו לתואר שני. עם שובו לארץ הצטרף לסגל הפקולטה להנדסה אווירונאוטית בטכניון בחיפה. היה סמנכ"ל התעשייה האווירית (1971-1962), השתתף בפיתוח מטוס הערבה וב-1971 זכה בפרס ביטחון ישראל.

 

משה ארנס ודוד לוי, 1983 (צילום: דוד רובינגר) (צילום: דוד רובינגר)
משה ארנס ודוד לוי, 1983(צילום: דוד רובינגר)

משה ארנס ובנימין נתניהו (צילום: קובי גדעון, לע"מ) (צילום: קובי גדעון, לע
משה ארנס ובנימין נתניהו(צילום: קובי גדעון, לע"מ)

ארנס נבחר לכנסת ה-8 ברשימת החירות, והחל מהכנסת ה-9 נבחר ברשימת הליכוד. בכנסת זו הוא כיהן כיו"ר ועדת החוץ והביטחון והצביע נגד הסכמי קמפ דייוויד. ב-1982 מונה לשגריר ישראל בארצות הברית. ב-1983 חזר לישראל לשמש כשר הביטחון לאחר פרישתו של אריאל שרון, בעקבות פרסום מסקנות ועדת כהן. ב-1984 מונה לשר בלי תיק בממשלת האחדות הלאומית.

משה ארנס  (צילום: זום 77  )
ארנס לאחר התפטרותו ב-1987(צילום: זום 77 )

 

משה ארנס  (צילום: זום 77  )
ארנס בעת שהיה שר ביטחון, 1992(צילום: זום 77 )

ב-1987 התפטר מן הממשלה בגלל התנגדותו להפסקת פרויקט ה"לביא", ובאפריל 1988 שב לכהן בממשלה כשר בלי תיק. מדצמבר 1988 שימש כשר החוץ, ועם התפרקותה של ממשלת האחדות קיבל שוב את תיק הביטחון, תפקיד שבו כיהן במלחמת המפרץ. בהקלטה שפורסמה על ידי ארכיון צה"ל במשרד הביטחון בשנה שעברה הוצגה הדילמה המרכזית של אותם ימים - אם לתקוף את משטרו של סדאם חוסיין בתגובה לירי הסקאדים על ישראל. בריאיון לארכיון צה"ל סיפר ארנס כי הוצגה תוכנית להנחתת כוחות במערב עיראק - והוא אישר אותה. בסופו של דבר ראש הממשלה דאז, יצחק שמיר, לא אישר את הפעולה.

 

"שמיר חשב, לדעתי בטעות, שהוא בונה הרבה קרדיט אצל האמריקנים על ידי כך שהוא נענה לבקשה שלהם, ושזה יעמוד לזכותו בנושאים חשובים - יהודה ושומרון, התנחלויות, פלסטינים. הוא אך פעם לא אמר לי לא. הוא כנראה גם חשב שאם ייפול פה טיל וייהרגו הרבה אנשים אז יהיה לחץ ציבורי כזה, אז הוא סחב את זה לראות מה יקרה", העריך ארנס באותו ריאיון.

 

לאחר הבחירות לכנסת ה-13 (1992) התפטר ארנס מהכנסת זמן קצר לפני ההשבעה והודיע על פרישתו מהחיים הפוליטיים.

 

בסוף 1998, בעקבות המשבר בליכוד, שב לזירה הפוליטית והתמודד על ראשות המפלגה מול בנימין נתניהו. יומיים לפני ההתמודדות הציע לו נתניהו את תפקיד שר הביטחון במקום יצחק מרדכי שפוטר, וארנס נענה להצעה. הוא נבחר לכנסת ה-15, בה כיהן בין היתר כחבר ועדת החוץ והביטחון.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אריאל תגר-דוצ
משה ארנס
צילום: אריאל תגר-דוצ
מומלצים