שתף קטע נבחר

שפעת או סתם צינון? כך תזהו - ותטפלו ביעילות

החורף בעיצומו ונדמה שכולם מסביב חולים - מנזלת, דרך חום ממושך, שיעולים והקאות ואפילו עד כדי התמוטטות. כך תדעו ממה אתם סובלים - שפעת, דלקת ריאות חיידקית או סתם הצטננות, ותטפלו בהתאם

אולי זה החורף הנוכחי, שנדמה כי הוא קר במיוחד, אבל נראה כאילו כולם מסביב חולים. ואכן, נתוני משרד הבריאות מראים עלייה תלולה בשיעור הפניות בשל תחלואת דרכי הנשימה, והשיא השנתי עוד לפנינו. אבל איך תדעו אם לקיתם רק בהצטננות קלה או שאתם בדרך לשפעת או דלקת ריאות?

 

הצטננות: נזלת וכאבי גרון ללא חום

הצטננות היא המחלה השכיחה ביותר בעולם, ונקראת בשפה הרפואית רינופארינגיטיס נגיפי. זוהי מחלה הנגרמת על ידי וירוסים הקרויים רינו-וירוס. ההדבקה נעשית באמצעות רסיסי רוק ונזלת, ולאחריה מתחיל הנגיף להשתכפל בתוך 12 שעות. אז מתחילה המחלה לתת את אותותיה בהדרגה במהלך 5 ימים מההדבקה הראשונית.

 

יש הבדלים בין סתם צינון ובין שפעת (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
יש הבדלים בין סתם צינון ובין שפעת(צילום: shutterstock)

תסמיני הצינון הם לרוב קלים וכוללים בעיקרם נזלת צלולה, עיטוש וגרון כואב. במקרים יותר קשים עשויים להתלוות להצטננות גם סימני עייפות, חולשה, כאב ראש, איבוד תיאבון וכאבי שרירים. בניגוד לשפעת, הצטננות איננה מלווה בחום. אין כל מרפא להצטננות לבד ממנוחה, תרופות להקלה על נזלת ואף סתום, שתייה מרובה ושמירה על היגיינה.

 

שפעת: חום גבוה, כאבי שרירים ודלקות

מחלת השפעת קשה הרבה יותר מהצטננות. הדיווחים הראשונים על המחלה מוכרים עוד מתקופת אבי הרפואה היפוקרטס, שתיאר התפרצות של שפעת לפני 2400 שנים. מאז סבל העולם ממספר מגפות של המחלה, שקטלו המוני בני אדם.

 

עוד כתבות:

שפעת קטלנית: זינוק במס' החולים שמתו השנה מהמחלה

עונת השפעת בפתח: ממתי ניתן להתחסן?

 בגלל שפעת: בת 15 נאבקת על חייה

 

השפעת היא מחלה הנגרמת על ידי וירוסים ממשפחת אורתומיקסו, ובהם אינפלואנזה A, B, C. לאחר ההדבקה בווירוס השפעת משתכפל הנגיף בתוך שבוע, ואז פורצים הסימפטומים ביום אחד. אלה כוללים כמעט תמיד חום גבוה, כאב ראש עז, כאבי שרירים ועייפות. תסמינים אחרים כמו נזלת, כאב גרון או תחושה של לחץ בחזה שכיחים פחות בשפעת.

 

 

השפעת תוקפת בעיקר בחורף, ולא בגלל הקור, שאינו משפיע כלל על מהלך המחלה, אלא משום שאנשים מצטופפים בחדרים שאינם מאווררים. כדי למזער את סיכויי ההדבקה כדאי להקפיד להתעטש אל המרפק ולא אל כף היד. בנוסף, מומלץ לחטא את הידיים, הצעצועים והידיות, גם לאחר היציאה מהשירותים וגם לאחר התעטשות. 

 

בשנים האחרונות פותחו תרופות בעלות יעילות חלקית כנגד נגיפי השפעת. הדרך הטובה ביותר היא כמובן המניעה באמצעות החיסון לשפעת, המפחית את שיעור ההדבקה בצורה יעילה ביותר. התרופות הקיימות, טמיפלו ורלנזה (נגד נגיפי שפעת A ו-B), מעכבות את שכפול הנגיף בגוף ומפחיתות את חומרת המחלה, אולם לא ניתן לדעת מראש אצל מי תפעל התרופה בצורה מיטבית.

 

דלקת ריאות: חום גבוה, שיעול והקאות

לעומת הצטננות ושפעת שהן ויראליות, דלקת ריאות "קלאסית" נגרמת על ידי חיידקים, שבראשם פנאומוקוק או מיקופלסמה, לצד חיידקים אחרים שכיחים פחות. דלקת ריאות מאובחנת בצילום חזה באמצעות מה שנקרא "תסנין" - כלומר אזור של הצללה (שנראה "לבן" יותר מרקמת הריאה המלאה אוויר ונראית בגווני שחור).

 

ללא צילום חזה קשה לעתים לאבחן דלקת ריאות, אולם בהאזנה במכשיר הסטטוסקופ ניתן לשמוע "חרחורים" או ירידה בכניסת אוויר לאזור מסוים בריאה. במקביל החולה נראה במצב כללי ירוד - מותש, נושם במהירות וסובל מהקאות וחום גבוה.

 

לעתים ניתן לשמוע חרחורים באמצעות האזנה עם סטטוסקופ (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
לעתים ניתן לשמוע חרחורים באמצעות האזנה עם סטטוסקופ(צילום: shutterstock)

דלקת ריאות מטופלת באנטיביוטיקה. כשמדובר בחיידק פנאומוקוק, האנטיביוטיקה כוללת תכשירים ממשפחת הפניצילינים (כמו מוקסיפן ואוגמנטין) או ממשפחת הצפלוספורינים (כמו זינאט). כשמדובר בהשערה להדבקה בחיידק מיקופלסמה פנאומוניה, הטיפול הוא באנטיביוטיקה ממשפחת המקרולידים (כמו אריתרומיצין, קלאריתרומיצין או אזיתרומיצין).

 

מה כדאי לזכור?

• שפעת מלווה בחום גבוה ותסמינים נוספים המתפרצים כולם ביום אחד.

• אם אתם סובלים מנזלת, סיכוי גבוה שמדובר בהצטננות ותוכלו להיעזר בתרופות ללא מרשם.

• במצב של חום גבוה ניתן להיעזר בתרופות להורדת חום (כדוגמת אקמול, נורופן או אופטלגין) על פי המינונים בעלון המצורף.

 

 

מתי לפנות לרופא?

1. במצב של חום ממושך מעל 5 ימים.

 

2. בכל מצב של קוצר נשימה המתבטא בכיחלון בשפתיים, נשימת יתר (בילדים מעל 40 נשימות בדקה, במבוגרים מעל 20 נשימות בדקה).

 

3. בכל מצב של הופעת חום עם פריחה נקודתית אדומה על העור שאינה נעלמת בלחיצה או מתיחה של העור.

 

4. אם מתרחשת ירידה במצב ההכרה, בלבול, חוסר יציבות בהליכה או חוסר הכרה.

 

5. במצב של הקאות מרובות בכל נסיון שתייה, או אי מתן שתן מעל 10 שעות.

 

איך לא תדביקו אחרים בשפעת? צפו:

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
מה התסמינים שלכם אומרים?
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים