שתף קטע נבחר

התפקיד שאף שר לא רוצה: סיכום כהונת אלקין במשרד להגנת הסביבה

הוא החליף את השר המתפטר אבי גבאי באוגוסט 2016 ויכול לרשום לעצמו הישג בסגירת מכל האמוניה במפרץ חיפה. אבל הארגונים הירוקים נותנים לזאב אלקין ציון "מספיק בקושי" ואומרים: "לצערנו, המשרד להגנת הסביבה הוא תפקיד שפוליטיקאים מקבלים על עצמם ככורח, מבלי להבין את גודל האחריות"

כשהממשלה מוקמת ובין השרים נערכים קרבות על התיקים בממשלה החדשה, המשרד להגנת הסביבה נמצא בדרך כלל בתחתית סדר העדיפויות. התיק בישראל, בניגוד למדינות רבות במערב, נחשב ללא כל כך אטרקטיבי. זו אולי הסיבה שהשר הנוכחי במשרד, זאב אלקין, המכהן גם כשר לירושלים ולמורשת - לא כל כך התבלט בתפקידו, מה גם שלאחרונה התמודד - ללא הצלחה יתרה - על תפקיד ראש העיר ירושלים. במסגרת ההתמודדות הוא לא טרח להגיע, כמו רוב המועמדים, לסיור הזבל ברחובות הבירה שארגן ynet.

 

זאב אלקין (צילום: ראובן קפוצ׳ינסקי)
זאב אלקין. "מספיק בקושי"(צילום: ראובן קפוצ׳ינסקי)

 

המשרד להגנת הסביבה הוקם בשנת 1988 ומאז כיהנו בו בין היתר כשרים: רוני מילוא, אורה נמיר, רפאל איתן, יוסי שריד, דליה איציק, צחי הנגבי, יהודית נאות, שלום שמחון, גדעון עזרא, גלעד ארדן, עמיר פרץ ואבי גבאי. עבור חלק מהשרים היה זה תפקיד ראשון בממשלה ובהמשך הם קודמו לתפקידים "נחשבים יותר". 

 

בארגונים הירוקים אף אחד לא הביע צער על כך שבעוד כמה חודשים יסיים את אלקין את תפקידו, שאותו התחיל ב-1 באוגוסט 2016 בעקבות התפטרותו של השר הקודם, אבי גבאי. כשגבאי עזב את המשרד, הארגונים הירוקים פרסמו הצהרות חיוביות על פועלו, ואילו על אלקין - דממת אלחוט.

 

אבל לא הכול היה שחור בסביבה בשנתיים וחצי האחרונות. בתקופת כהונתו של אלקין הגיעה סאגת מיכל האמוניה בחיפה לסיומה, הישג שהוא בהחלט יכול לרשום תחת שמו. אכיפה פלילית נגד עבריינים סביבתיים קיבלה במה וכך גם הליכים משפטיים נגדם. דוגמה לכך ניתן לראות בתביעה הייצוגית החריגה נגד רותם אמפרט בגין אחריותה על אסון נחל אשלים, זאת עוד בטרם הוגש כתב אישום.

עם דני עטר ואוטובוסים "ירוקים" (צילום: ישראל פרץ) (צילום: ישראל פרץ)
עם דני עטר ואוטובוסים "ירוקים"(צילום: ישראל פרץ)

 

בתקופתו גם אירעה השריפה החריגה במתחם בתי זיקוק לנפט (בז"ן) בדצמבר 2016. המשרד מינה צוות חקירה מיוחד וכתב אישום הוגש בחודש יוני אשתקד נגד בז"ן ונגד ארבעה מנהלים בחברה בגין עבירות של זיהום אוויר ועוד. נושא בריאות הציבור והקשר שלו לסביבה קיבל גם הוא כותרות וזכה לטיפול נרחב. מנגד, תחום המיחזור והפסולת עדיין מהווה זירה להתנגשויות.

 

"לזכות כהונתו של השר אלקין, ניתן לציין את ערוץ התקשורת הפתוח שלו ושל אנשיו, עם ארגוני הסביבה, על הקפדה לקיים מפגשים בין הנהלת המשרד למנהלי ארגוני הסביבה הלא ממשלתיים, לצד יכולתו לקבל ביקורת מקצועית מהארגונים, מבלי להתנות אותה בהמשך שיתוף הפעולה איתם", אמרה מנכ"לית החברה להגנת הטבע, איריס האן. "מצד שני, בתקופת כהונתו של אלקין, התמקד המשרד בעיקר בנושאי בריאות–סביבה וזנח כמעט לחלוטין את העיסוק בשמירה על הטבע, על השטחים הפתוחים ועל הנחלים".

 

האן הביעה תקווה כי השר שיחליף את אלקין לא ינקוט במדיניות דומה. "אנחנו מקווים כי השר הבא, לא ימשיך בקו הנוכחי, שבו המשרד להגנת הסביבה הפך כמעט לשלוחה של משרד הבריאות, אלא יתעסק יותר בתחומים שבתחום אחריותו, ובכללם טבע, סביבה ומגוון ביולוגי", היא אמרה. "נושאים אלה צריכים וחייבים לקבל מקום של כבוד בסדר היום של המשרד, בהיבטים של תקציבים, כוח אדם והרתעה אפקטיבית".

הגיע ללחוץ יד לטראמפ (צילום: אבי אוחיון, לע"מ) (צילום: אבי אוחיון, לע
הגיע ללחוץ יד לטראמפ(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

 

אבל לא כולם מתנסחים בדימפלומטיות כשמדובר בכהונת אלקין. "הציון שהיינו נותנים לאלקין הוא מספיק בקושי", אומר מנכ"ל עמותת אדם טבע ודין, עו"ד עמית ברכה. "הכהונה שלו התאפיינה בכך שהוא ניסה לכבות שריפות כמו במפרץ חיפה. אבל הוא לא קידם שום תוכנית ארוכת טווח בשום תחום. לא בתחום הפסולת, לא בתחום אוויר, לא בתחומים אחרים או בתחבורה הציבורית שמונח לפתחו ולא רק לפתחו של שר התחבורה. בנוסף לכך, הוא לא ביצע חובות בסיסיות שעליו לבצע - כמו החלת חוק הפיקדון על בקבוקי הליטר וחצי. אלקין נמצא כרגע בהפרת חוק ואנו מתכוונים ככל הנראה לפנות לבג"ץ בנושא הזה".

 

עו"ד ברכה המשיך ותיאר את האכזבה מאלקין: "השר היה צריך ויכול היה להרחיב את חוק השקיות, שהוכח כהצלחה פנומנלית ברשתות השיווק הגדולות עם למעלה מ-80 אחוז הפחתה. למה לא עשה זאת? לשר הפיתרונים. הוא הזניח תחומים שלמים. כמו תחום הפחתת חומרי הדברה בסביבה והשפעתם על בריאות הציבור. למרות בקשות חוזרות ונשנות כי יכין תוכנית לאומית בנושא". תוכנית כזו, יש לציין, לא יצאה לפועל.

 

גם בעמותת "צלול" מבקרים את הטיפול בחוק הפיקדון. "ישראל מכורה לכלים חד פעמיים, אבל המשרד לא קידם תוכנית אב מהפכנית לגמילת הציבור הישראלי המכור לפלסטיק חד פעמי, אלקין סרב להחיל פקדון על בקבוקי משקה גדולים, בלחץ חברות המשקאות והדתיים, סרב להרחיב את חוק השקיות וככלל מיצב את ישראל הרחק מאחור בנושא זה, אחרי מדינות העולם"", אמרו בעמותה.

 

לא ממחזרים

תחום המיחזור הוא אחד התחומים המדוברים ביותר. אחד ממפעלי מיחזור הבקבוקים היחיד בארץ נסגר לאחרונה. "אביב תעשיות" סגרה את המפעל בנאות חובב וכעת פסולת בקבוקי הפלסטיק מישראל תשונע לחו"ל. "השר אלקין מתיימר לדבר על חדשנות וטכנולוגיות חדשות. וכשהבאנו לפתחו באט"ד אפשרות להכניס טכנולוגיות חדשות בתוכנית הלאומית להפחתת זיהום אוויר בתחילת הדרך הוא הצהיר שיאמץ את זה ובסוף מצאנו את עצמנו עם תוכנית אבל ללא חדשנות. למה? כי זה עולה כסף. הכהונה התאפיינה חשיבה קרצת טווח ובניסיון לצמצם נזקים", אמר עו"ד ברכה.

 

יחד עם זאת, עו"ד ברכה אמר כי פעילותו של השר אלקין בנושא חוק האזורים הימיים הייתה מבורכת. המשרד התנגד להצעת החוק שנועדה להסדיר את הפעילות במים הכלכליים של ישראל על מנת שלמשרד תהיה יותר השפעה בנושא.

 

 

"לצערנו, המשרד להגנת הסביבה הוא תפקיד שפוליטיקאים מקבלים על עצמם ככורח, מבלי להבין את גודל האחריות וההזדמנות שבידיהם, כדי לעשות שינוי חברתי-בריאותי-כלכלי שישפיע על איכות החיים וטובת הציבור, כמעט יותר מכל משרד אחר, במיוחד בתקופה קריטית זאת של האצת שינוי האקלים", אומרים בעמותת "צלול" ומציינים כי בפועל ההישגים הסביבתיים היו מעטים. "למרות שזאב אלקין זכה לחתום על הצו לסגירת מיכל האמוניה, ובכך הפך שותף לאירוע היסטורי חשוב וראשון במעלה, התאכזבנו לראות כי השר לא המשיך את המומנטום כדי לשמור על בריאות הציבור מפני התעשייה המזהמת, אלא במקום זאת התייצב לטובת האינטרסים של חיפה כימיקלים, גם במחיר סיכון הציבור. כתוצאה מכך, בשנותיו של אלקין בתפקיד חלה התדרדרות חמורה בהגנת האינטרס הציבורי מול זה התעשייתי הצר".

 

סוגיית אסדת הגז לווייתן והקשר בינו לבין בריאות הציבור היה גם הוא סלע מחלוקת עם האוכלוסייה. למרות שמאחורי המשרד עמדו החברה להגנת הטבע ואדם טבע ודין, הארגונים הירוקים הגדולים, קמפיין אזרחי פעל להתנגח במשרד להגנת הסביבה ובמשרד האנרגיה והעומדים בראשו. במשרד פעלו בנושא ההיתרים בצורה רגישה יותר מבעבר ואף דחו את בקשת חברת נובל אנרג'י להיתר פליטה. זאת בעקבות פער ניכר ברכיבים. "מדובר בשינוי מהותי שלא ניתן לקבלו", הודיעו במשרד להגנת הסביבה.

 

"אמנם המשרד תחת אלקין החל לדבר יותר על הקשר שבין הגנת הסביבה לבין בריאות הציבור, שהוא מהלך חשוב להגברת ההבנה במשרדי הממשלה, אבל שתיקתו אל מול קמפיין משרד האנרגיה כאילו גז הוא אנרגיה נקייה והמחאה הרפה אל מול היעדים הנמוכים של אנרגיות מתחדשות, מאכזבות מאוד", אומרים ב"צלול".  "אנו מקווים שבממשלה הבאה ימונה שר מקצועי לתפקיד וכן קוראים למתמודדים הרבים לבחירות להביע דעות בנושאי הסביבה. עשרות אלפי אנשים מבינים היום את הקשר בין בריאות לסביבה, ודורשים פתרונות ויחס מהממשל. הפוליטיקאים שישכילו להבין את גודל השעה ויתנו מענה לנושאים הרבים שעל הפרק, יידעו להינות מכך בעתיד".

 

עם זאת, בסביבתו של השר אומרים כי הוא פעל רבות בתחום: "השר פעל לקידום טכנולוגיות סביבתיות ישראליות, והמשרד אף הכין תוכנית לקידום טכנולוגיות סביבה, בשיתוף עם משרד הכלכלה ורשות החדשנות. לפי הערכות השוק הפוטנציאלי בעולם נכון לשנת 2025 יעמוד על כ-6.5 טריליון דולר, פוטנציאל שוק בסין מעל טריליון דולר של השקעה ממשלתית בשנים הקרובות".

 

גורמים בסביבתו של אלקין הזכירו את הפעילות לצמצום זיהום האוויר: "בין היתר בהתקנת מסנני חלקיקים לרכבי דיזל. כמו כן, הוכרז אזור אוויר נקי חיפה, הראשון בישראל. במקביל, החלה תכנית להרחבת אזור אוויר נקי לכלל הרשויות המפרץ. בשנת 2019 צפוי לפעול אזור אוויר נקי נוסף בירושלים. בנוסף, פעלו להפחתת זיהום אוויר מתחנות כוח פחמיות, תוכנית שכבר החלה עוד טרם כהונת השר. בתחום הפסולת מציינים לחיוב את פעילותו בתחום פסולת הבניין, כאשר חוק פסולת בניין בקריאה ראשונה והכנתו לקריאה שנייה ושלישית".

 

מה שברור, אם זה תלוי באלקין - הוא לא יהיה השר להגנת הסביבה בממשלה הבאה. הוא שואף לשדרוג לתפקיד "נחשב" יותר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אורן אהרוני
זאב אלקין. שני תיקים
צילום: אורן אהרוני
מומלצים