שתף קטע נבחר

אבסורד: מטופלים ברווחה צריכים לבקש מדי שנה סיוע בתשלומי בית ספר

ברשויות מקומיות רבות אגפי הרווחה והחינוך לא מתקשרים ביניהם, וכתוצאה מכך צריכים הורים נזקקים לחדש מדי שנה את התהליך לקבלת הסיוע לתשלום עבור בתי הספר. אם לאוטיסט: "זה משפיל". משרד החינוך, שסירב לומר מדוע אין מנגנון קישור בין המערכות, מסר: "פועלים לסייע בכלים העומדים לרשותנו"

הורים לילדים במערכת החינוך הזקוקים לסיוע כלכלי, טוענים כי הם נאלצים להתמודד מול טרטור וביורוקרטיה עד שמלגת הסיוע לתשלום עבור בתי הספר מאושרת. בנוסף, הורים המוכרים ומטופלים באגפי הרווחה ברשויות המקומיות ומקבלים סיוע כלכלי, צריכים להתחיל את כל התהליך מחדש מדי שנה מול בתי הספר על מנת לקבל סיוע כלכלי.

 

אגפי הרווחה והחינוך לא מתקשרים ביניהם, וכך הורים המטופלים ומוכרים ברווחה צריכים בכל שנה מחדש להוכיח כי הם זקוקים לסיוע כלכלי בתשלום עבור בתי הספר. בחוזר מנכ"ל משרד החינוך מ-2012 נקבע כי על ההורים להמציא אישור מלשכת הרווחה על מנת לזכות בסיוע הכלכלי. הרשויות, מצדן, "מגלגלות" את האחריות זו על זו.

אילוסטרציה (המחשה: ויז'ואל/פוטוס) (המחשה: ויז'ואל/פוטוס)
אילוסטרציה(המחשה: ויז'ואל/פוטוס)

"הבעיה מוכרת לנו ואף פנינו למשרד החינוך בעניין", אומרים במרכז השלטון המקומי. בתגובה לפניית ynet בעניין, הפנה משרד הרווחה את האחריות גם כן למשרד החינוך ואילו במשרד החינוך טוענים כי הם פועלים למען הוזלת יוקר המחיה עבור ההורים, אך סירבו להשיב מדוע אין מנגנון אשר מקל על ההורים בתהליך הוכחת זכאותם למלגה.

 

גם ח"כ איציק שמולי (העבודה) קיבל פניות מצד הורים וגיבש לאחרונה, בטרם התפזרה הכנסת, הצעת חוק שמטרתה להביא לסנכרון בין משרדי החינוך והרווחה בעניין.

 

"אין ספק שצריך לשפר את כל הקשר"

על אף חוק חינוך חובה, מותרת גבייה בגובה אלפי שקלים מהורים עבור בתי הספר הציבוריים. כך, למשל, בבתי הספר העל-יסודיים הממלכתיים מותר כיום לגבות עד 2,300 שקלים עבור שעות לימוד נוספות מעבר לתשלומי הרשות שיכולים להגיע לכ-1,400 שקלים. במגזר הדתי, מפאת שעות הלימוד התורניות, הסכומים גבוהים אף יותר ויכולים להגיע לכ-3,400 שקלים.

 

הורים רבים, כאמור, אינם יכולים לעמוד בסכומים הללו. חוזר המנכ"ל קבע את הליך אישור המלגות להורים שזקוקים לסיוע כלכלי, ואולם זה מנותק מהטיפול של גורמי הרווחה. אבי קמינסקי, יו"ר איגוד מנהלי המחלקות לחינוך ברשויות המקומיות, מודה כי בפועל, אגפי החינוך והרווחה ברשויות המקומיות מנותקים זה מזה, אך לא בכולן.

 

"יש ברשויות המקומיות מנגנונים שמאשרים במשותף את ההנחות להורים, אבל זה וולנטרי ולא מחייב", הוא אומר. "ברוב העיריות אין ועדה שקובעת את זה וההורים נאלצים לפעול בנפרד מול שני האגפים. אין ספק שצריך לשפר את כל הקשר בין חינוך ורווחה - הוא חייב להיות הרבה יותר מסיבי".

 

טענה נוספת שעולה מצד ההורים היא תחושת המבוכה שגורם להם ההליך מדי שנה. בהתאם לחוזר, הם נאלצים להביא אישור לתיק קיים ברווחה, תלושי שכר, אישור נכות אם יש, הוצאות רפואיות ומסמכים נוספים שאותם רשאי לקבוע כל בית ספר.

 

"למה אי אפשר להקל עלינו?"

בוועדות האישורים הללו יושב בדרך כלל מנהל בית הספר, כמו גם מורים בבית הספר. "זה עלול להיות מאוד משפיל", אומרת אם לילד אוטיסט מאזור השרון. "הילד שלי מוכר בביטוח הלאומי ויש לי, למשל, הנחה בארנונה, ובחוגים העירוניים אבל מבחינת בית הספר אני צריכה לעבור את התהליך הזה מדי שנה ולהוכיח להם שאני לא מסוגלת לשלם 900 שקלים עבור הבן שלי.

 

"ביקשו ממני גם להגיש את החלטת השופטת על סוג המשמורת שיש לי ולגרוש שלי, וגם הצהרה על כך שאני באמת עצמאית. בשביל מה? למה אי אפשר להקל עלינו? הרי אני כבר מוכרת ברווחה. אם הייתי לקוחה, אני בטוחה שהיה סנכרון, אבל מאחר והם אלו שצריכים לתת לי מימון, זה אחרת".

נאום איציק שמולי, חבר כנסת במפלגת העבודה, בדיון על חוק הפונדקאות במליאת הכנסת (צילום: אלכס קולומויסקי)
"מצב בלתי נסבל". ח"כ שמולי(צילום: אלכס קולומויסקי)

ח"כ שמולי, שעוסק בנושא יחד עם הפעיל החבתי פיצ'י דובינר, אומר: "המצב שבו הורים שמוכרים ברווחה נאלצים להציג מסמכים המעידים על מצבם הכלכלי מול מורים בבית הספר והורים לילדים אחרים בכיתה של ילדיהם הוא מצב בלתי נסבל. זו סיטואציה שגורמת למבוכה ובעקבות כך חלק מההורים לא פונים לקבלת מלגה שתאפשר לילדיהם להשתתף בפעילויות שדורשות תשלומי הורים".

 

שמולי אמר עוד כי "זה מצב אבסורדי שפוגע בשוויון ומראה שבישראל אין חינוך חינם באמת הורים שכבר מוכרים ברווחה לא ייאלצו לעבור שוב מסכת ביורוקרטית ויקבלו באופן אוטומטי את הכסף להשתתפות בפעילות. ילדים והוריהם לא צריכים לעבור מסע השפלה פומבי כל שנה בבית הספר כדי לקבל מלגה וסיכוי לעתיד טוב יותר".

 

ממרכז השלטון המקומי נמסר: "הבעיה מוכרת לנו ואף פנינו למשרד החינוך בבקשה להסיר את ההנחיה שבמקום להקל על ההורים מערימה עליהם קשיים מדי שנה. נמשיך לפעול מול הגורמים הרלוונטיים במשרד החינוך לייעול ההליך".

 

במשרד הרווחה לא השיבו לפניית ynet בעניין לאחר שלטענת המשרד זו האחריות של משרד החינוך.

 

ממשרד החינוך נמסר כי הוא "פועל לסייע לתלמידים מרקע כלכלי חברתי נמוך באמצעות הכלים העומדים לרשותנו. הסיוע כולל, בין היתר, מתן מלגה לשם רכישת ציוד לימודי, רכישת ספרי לימוד או סיוע במימון טיולים שנתיים". עם זאת, משרד החינוך סירב להשיב לשאלת ynet מדוע אין סנכרון בין המערכות, אשר תוביל להקלה על ציבור ההורים הזקוקים לסיוע כלכלי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דורון גולן, ידיעות אחרונות
אילוסטרציה
צילום: דורון גולן, ידיעות אחרונות
מומלצים