שתף קטע נבחר

הצהיר שהוא "מתנגד למדיניות הכיבוש" - ושוחרר מצה"ל

הלל גרמי הודיע במהלך גיוסו לצבא שהוא אינו פציפיסט, אבל מתנגד למדיניות הישראלית בעזה ובגדה המערבית. למרות שהוועדה שעוסקת בפטור משירות מטעמי מצפון קבעה ש"סרבנותו נובעת ממניעים פוליטיים", בבקו"ם החליטו לשחרר אותו בשל חוסר התאמה

הלל גרמי  (צילום: יואב אשל )
הלל גרמי. "השתמשתי בפעולת הסירוב שלי גם כניסיון לעודד שינוי מדיני"(צילום: יואב אשל )

באגף כוח אדם של צה"ל  דחו המלצה של "ועדת המצפון" הצבאית – והעניקו פטור משירות לצעיר שסרב לשרת מסיבות פוליטיות מובהקות. סגן מפקד בסיס מיט"ב (הבקו"ם), קצין בדרגת סגן אלוף, העניק בחודש האחרון פטור משירות צבאי להלל גרמי, שבתצהיר שהגיש טען כי סירובו לשרת בצה"ל נובע מהתנגדותו ל"מדיניות הכיבוש הישראלית בגדה המערבית ולמצור שמטיל צה"ל על רצועת עזה".

 

בשנים האחרונות קיבלו צעירים פטורים משירות מטעמי מצפון לאחר שהצהירו על היותם פציפיסטים, כלומר מתנגדים עקרונית לקחת כל חלק בשירות צבאי, שבהגדרה מפעיל כוח נגד אדם אחר. חלק מהם שוחררו לאחר שהתמידו בסירובם לשרת בצבא וריצו חודשים בכלא הצבאי. גרמי הצהיר מראש שהוא אינו פציפיסט, ונימק בדרך אחרת את אי רצונו לשרת בצה"ל. הוועדה העוסקת בפטור משירות מטעמי מצפון החליטה כי אין לשחרר אותו מהצבא.

לשכת הגיוס בתל השומר. "צה"ל הפך למפלצת בשתי חזיתות" ()
לשכת הגיוס בתל השומר. "צה"ל הפך למפלצת בשתי חזיתות"

"איני פציפיסט", כתב גרמי בתצהירו המשפטי לרשויות הצבא, "ולכן אני מוכן לקבל את הטענה שלפעמים טובת הכלל דורשת שימוש בכוח, אבל על כך כתב שפינוזה: 'מי שנלחם במפלצת צריך להיזהר לא להפוך למפלצת בעצמו', כי אז הוא כבר לא משרת את טובת הכלל. צה"ל הפך למפלצת בשתי חזיתות: ברצועת עזה, שבה במאמץ לחנוק ארגון טרור ישראל מנהלת מצור על אוכלוסייה בת שני מיליון אנשים, שמתוכה פועל ארגון הטרור. החזית השנייה היא בגדה המערבית, שבה ישראל מנהלת מאבק בוטה לייהוד האזור, שתועלתו לביטחון ישראל מוטלת בספק ונזקיו לפלסטינים ברורים".

 

"מעשים בלתי מוסריים"

גרמי טען כי במסגרת לימודיו בבית ספר בינלאומי הוא נחשף בשנים האחרונות לצעירים פלסטינים וקרא חומרים רבים אודות החיים ברצועה ובגדה. "אני מודע לכך שבעיני רבים איני סרבן מצפון, מכיוון שהשתמשתי בפעולת הסירוב שלי גם כניסיון לעודד שינוי מדיני. בעיני אותם אנשים, השם 'סרבן מצפון' שמור רק לאנשים שמוכנים לשלם מחיר בשביל לנקות את מצפונם, אבל לא מעוניינים לשכנע אחרים בצדקת דרכם. אני רואה את חברי הילדות שלי מתגייסים לצבא לעשות מעשים בלתי מוסריים, ומצד שני אני רואה חברים חדשים מהרצועה ומהגדה שכל חייהם סבלו ממעשים אלה ואיני מוכן לעמוד מנגד".

 

בצה"ל טוענים כי גרמי לא הציג טענות אלו בהליך מיונו, בתקופה שקדמה למועד גיוסו. גרמי ריצה 107 ימים בכלא הצבאי לאחר שנשפט בכל פעם מחדש ועמד על סירובו להתגייס מסיבות פוליטיות.

 

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "מועד גיוסו של גרמי נקבע לתאריך 23 ביולי 2018 ועד למועד זה הוא לא העלה קושי לשרת מטעמי מצפון. בפועל הוא לא התייצב ביום גיוסו ועל כך נשפט ונכלא, ובהמשך נשפט ונכלא כמה פעמים על נפקדות וסרבנות, עד שהגיש בקשה בסוף חודש נובמבר לוועדה העוסקת בפטור משירות מטעמי מצפון.

 

"ועדה זו, המורכבת מקצינים ואנשי רוח מטעם האקדמיה ובראשה אלוף משנה במילואים, בחנה את המקרה לעומק והמליצה שלא לפטור אותו מטעמי מצפון, כיוון שקבעו כי סרבנותו נובעת ממניעים פוליטיים ולא מצפוניים", נמסר מדובר צה"ל. "למרות זאת ובהתחשב במכלול הנסיבות, סגן מפקד מיט"ב החליט לפטור את החייל משירות בגין חוסר התאמה".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים