שתף קטע נבחר

המועצות האזוריות בצפון: לא נפתח את חופי הרחצה

במכתב ששלחו ראשי המועצות האזוריות עמק חפר, חוף הכרמל ומטה אשר נכתב כי הם יפסיקו להפעיל ולספק שירותי הצלה ב-12 חופי רחצה - אם לא יוגדל התקציב ממשרד הפנים

עונת הרחצה תיפתח רק באביב - אבל בצפון כבר נאבקים למען הגדלת התקציב שקוצץ: ראשי המועצות האזוריות מחדרה וצפונה, שמפעילות את חופי הרחצה באזור, דורשים ממשרד הפנים הגדלת תקציב ומזהירים כי אם לא יקבלו את מבוקשם, חופי הרחצה לא ייפתחו. לדבריהם, עלות אחזקת החופים מגיעה למיליוני קלים לכל רשות, והכספים מגיעים מתקציבם. מנגד, במשרד אומרים כי הם פועלים להגדלת התקציב הקיים, אולם הדבר לא יקרה בשנה הנוכחית. עלות החזקת חוף מוכרז, לדברי הרשויות, היא 1.2 מיליון שקל בשנה, אולם תקציב המשרד לכל החופים בארץ הינו רק 7.5 מיליון שקל.

 

אזור חוף דור שבמועצה האזורית חוף הכרמל (צילום: דוברות המועצה האזורית חוף הכרמל) (צילום: דוברות המועצה האזורית חוף הכרמל)
אזור חוף דור שבמועצה האזורית חוף הכרמל(צילום: דוברות המועצה האזורית חוף הכרמל)

 

קרוב ל-60 קילומטר חוף ים מוחזקים על ידי המועצה האזורית חוף הכרמל (42 ק"מ), מטה אשר (11.1 ק"מ) ועמק חפר (7.1 ק"מ). בחוף הכרמל, שבתחומו חמישה חופים, יש צורך בתקציב של 6 מיליון שקל בשנה להחזקתם. בעמק חפר ארבעה חופים מוכרזים שעלות הפעלתם כ- 4.8 מיליון שקל בשנה ובמטה אשר שלושה חופים מוכרזים שעלותם כ- 3.6 מיליון שקל. המועצות אמרו כי הן אינן מסוגלת להמשיך ולממן ממקורותיהן את תחנות ההצלה ואחזקת החופים, והודיעו כי יחדלו להפעילם ולספק שירותי הצלה אם לא יועבר התקציב ממשרד הפנים.

 

למעשה, הרשויות נפגעו בשנתיים האחרונות פעמיים מבחינה תקציבית. בשנת 2016 ביטל שר הפנים, אריה דרעי, את ההרשאה לגבות דמי כניסה לחופים, ומאז קיצץ משרד הפנים את תקציב תמיכתו בעלות אחזקת החופים.

 

על המכתב למנכ"ל משרד הפנים, שנשלח אתמול, חתמו ראש מועצת חוף הכרמל אסיף איזק, ראש מועצת עמק חפר ד"ר גלית שאול וראש מועצת מטה אשר, משה דוידוביץ - יחד עם יו"ר מרכז המועצות האזוריות, שי חג'ג. "בשנים האחרונות התעצמו ההוצאות הכרוכות בטיפול בחופי הים. המועצות האזוריות נושאות בעלות אחזקת החופים שבתחומנו, עלויות הכוללת את תפעול החופים ותחזוקתם, שכר עובדים ומצילים, ניקיון, פיקוח וביטוח", נכתב בפנייה למשרד הפנים.

 

"עלויות אלה מגיעות במועצות האזוריות למיליוני שקלים, נטל הנופל על כתפי התושבים וגורע מרמת השירות שהמועצה נדרשת לספק לתושביה", נכתב עוד. "זאת ועוד, בעקבות פסיקות בתי המשפט, גבר הנטל על קופת המועצות, הן בתשלום פיצויים לנפגעים והן בהגדלת הפרמיות הביטוחיות. חופי הים הם משאב לאומי, המשמש את כלל אזרחי ישראל. החופים עצמם בבעלות מדינת ישראל, ומנוהלים על ידי רשות מקרקעי ישראל. מכאן, שהמענה לחופים צריך להינתן על ידי המדינה, בראייה לאומית כוללת".

 

במשרד הפנים אמרו כי עדיין לא קיבלו את המכתב והוסיפו: "משרד הפנים פועל להגדלת התקציב השוטף לאחזקת חופי הרחצה, מתוך ראיה כי חופי הרחצה הינם משאב לאומי של כלל תושבי ישראל. בשנת 2018 הוקצה סך של 7.5 מיליון שקל ובשנת 2019 יוקצה תקציב דומה, בתקווה כי בשנת 2020 יוגדל התקציב".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דוברות המועצה האזורית חוף הכרמל
חוף דור
צילום: דוברות המועצה האזורית חוף הכרמל
מומלצים