שתף קטע נבחר

הנחלים בצפון סוערים: "זרימות שלא ראינו כבר חמש שנים"

הסמיכות בין המערכות הגשומות בשבועות האחרונים סייעה לכך שהמשקעים הרבים כבר לא נספגים בקרקע - וממלאים מאגרי החקלאים: "מזג אוויר כמו באירופה". ברביעי: סערה ברחבי הארץ, כנראה שלג בירושלים. התחזית המלאה

 

הצפות ברחבי הארץ (צילום: שי עמרוסי, דוברות כבאות והצלה מחוז צפוןף דוברות המשטרה)
הצפות ברחבי הארץ(צילום: שי עמרוסי, דוברות כבאות והצלה מחוז צפוןף דוברות המשטרה)

אחרי המראות מהשבוע שעבר, הגשמים הרבים שירדו היום (שני) משעות הבוקר הביאו לזרימה עוד יותר חזקה בנחלי הצפון. ברשות המים אמרו כי מדובר בזרימות חורפיות טובות אך לא חריגות. "אנחנו מתפעלים מהזרימות", אמר דובר הרשות אורי שור, "כבר חמש שנים שלא ראינו זרימות חורף כמו שהן צריכות להיות".

 

צילמתם סרטונים או תמונות (לרוחב)? שלחו למייל האדום

 

 

שור ציין כי הזרימות נחלשו מעט לקראת הצהריים, אך הדגיש כי הסמיכות בין המערכות החורפיות בשבועיים האחרונים הביאו לכך שכל כמות המשקעים שיורדת כעת זורמת לכינרת או לים, ולא נספגת באדמה.

 


 

כמויות המשקעים מאתמול עד היום, 14.1.19, בשעה 17:00 ()

הגשמים גרמו גם לשיטפונות ביישובים רבים בגליל המערבי ובגב ההר, בעיקר ביישובים הערביים סחנין, עראבה, טמרה וכאבול, וכן במושבה מגדל ובכניסות לטבריה.

 

בנחל חילזון, שבו נהרג בשבוע שעבר לוחם הצנחנים אביתר יוספי, נקלעו הבוקר שני נהגי ג'יפ למצוקה. בשעות הבוקר הספיקה בנחל עמדה על 50 מ"ק בשנייה, ולקראת הצהריים, עם ההפוגה בגשם, ירדה הספיקה ל-23 מ"ק בשנייה. בנהר ירדן נמדדה ספיקה של 50 מ"ק בשנייה באזור גשר הפקק, ובנחל המשושים נמדדו 30 מ"ק בשנייה.

 

 

משחקים בשלוליות בין רמת מגשימים לחיספין שבגולן (צילום: ידידיה רוט)
רמת הגולן, היום(צילום: ידידיה רוט)

 שוטרים עוזרים להוציא ילדים נזקים שנקלעו בשלוליות בעקבות הגשם בטמרה ()
חילוץ ילדים מבית ספר מוצף בטמרה

בעקבות נזקי מזג האוויר, עמוד נפל בכפר כנא (ללא קרדיט מחסן שעלאן)
עמוד תאורה שקרס בכפר כנא(ללא קרדיט מחסן שעלאן)

נזקים בבית ספר שהוצף בעקבות הגשם בטמרה ()
כיתות מוצפות בטמרה

בית שהוצף בעקבות הגשם בטמרה ()
הצפות בטמרה
בולטען שנפער בפינת רחובות יגאל אלון וירושלים בקריית ים, עקב כמויות הגשם הגדולות שירדו בעיר (צילום: דוברות עיריית קריית ים)
בולען שנפער בקריית ים בעקבות הגשם(צילום: דוברות עיריית קריית ים)

אמא בנה חולצו עראבה  (צילום: כבאות והצלה צפון)
חצר מוצפת בעראבה(צילום: כבאות והצלה צפון)

עין אפק  הצפות  (צילום: ג'יזל חזן, רשות הטבע והגנים)
הצפה בעין אפק(צילום: ג'יזל חזן, רשות הטבע והגנים)

מפלס הכינרת עלה משעות הבוקר ב-2 ס"מ נוספים. גובה המפלס 214.09- מתחת לפני הים. מנהל יחידת הפיקוח והאכיפה ברשות הכינרת, חגי לוין, אמר כי "אלה זרימות מדהימות ומטורפות. אתה רואה את המים עולים לך מול העיניים. המקומות שאנחנו נמצאים בהם בכל יום פתאום מכוסים במים, וגם כשהעלייה איטית, כל ס"מ שעולה מכסה עוד ועוד מרצועת החוף של האגם. זה משמח ומרשים".

 

לוין הוסיף כי "באופן כלל מזג האוויר בצפון הפך פתאום כמו באירופה. סגרירי, ערפילי וגשום. אנחנו, אנשי הכינרת, אופטימיים מטבענו, והשנה באמת נראית יותר טוב. העוצמות יפות והכינרת מתחילה לטפס. אני לא הולך עם מדיד, אבל אני רואה את העוצמות. עכשיו נחכה למערכת של יום רביעי, שצפויה עוד להיות הרבה יותר חזקה. חורף כזה באמת מכניס הרבה אנרגיות חיוביות".

 

גם החקלאים ברמת הגולן ממשיכים לברך על מזג האוויר הגשום. בימים האחרונים המאגרים באזור מתמלאים בקצב מהיר, ובהשוואה לתפוסה מלאה (35 מיליון קוב), עד כה נאגרו קרוב ל-20 מליון קוב של מים שישמשו להשקיית השדות והמטעים בקיץ. מדובר בכמות השווה ל-22 ס"מ במפלס הכינרת. 

 

הקרן הקיימת לישראל הודיעה כי בשל מזג האוויר והרוחות הצפויות ביום רביעי הקרוב, אתר אגמון החולה יהיה סגור למבקרים. רשות הטבע והגנים מסרה כי קיים חשש לשיטפונות בימים הקרובים באפיקי נחלים וייתכן שלג בפסגות ההרים. בשל כך חל איסור מוחלט להיכנס לאפיקי הנחלים באופן רגלי או רכוב עד לירידה מוחלטת של מפלס המים. תיתכן גם סגירת מסלולי טיול ואתרים, וברשות המליצו להתעדכן מבעוד מועד.

 

מחרתיים: סערה ברחבי הארץ, אולי שלג בירושלים

הערב והלילה הגשם יוסיף לרדת בצפון ולאורך מישור החוף והגשמים צפויים להיפסק רק מחר.

  

מידות החום החזויות הלילה ומחר: קריית שמונה 15-7, קצרין 12-5, צפת 9-4, טבריה 17-8, נצרת 13-7, חיפה 15-10, תל אביב 16-10, ירושלים 11-5, אשקלון 16-10, עין גדי 21-12, באר שבע 17-6, ערד 14-5, מצפה רמון 12-4, אילת 19-9.

 

מחר יהיה מעונן חלקית עד בהיר ותורגש עלייה קלה בטמפרטורות. הרוחות ינשבו בעוצמה שעשויה להגיע ל-60 קמ"ש. במהלך הלילה הרוחות יתחזקו והאובך עלול לחזור. גשם ירד בצפון הארץ וגובה הגלים בים התיכון ינוע בין 300-150 ס"מ.

 

 
 
שקיעה בחוף הים באשדוד (צילום: שמואל דוד)
שקיעה מרהיבה באשדוד(צילום: שמואל דוד)
 

עננים בעמר החולה (צילום: דרור גלילי )
מעונן בעמק החולה(צילום: דרור גלילי )

ברביעי יהיה גשום וסוער. בצפון ובמרכז ירדו גשמים שילוו בסופות רעמים ובברד, ובחרמון תתחולל סופת שלגים. קיים חשש להצפות ולשיטפונות, ומשעות הצהריים שלג ירד בפסגות הריי הגליל והגולן, ולאחר מכן יתפשט כנראה להרי המרכז ולירושלים. ייתכנו משבי רוח בעוצמה של 100 קמ"ש וגובה הגלים ינוע בין 800-400 ס"מ.

 

חזאי "מטאו-טק" צחי וקסמן אמר לאולפן ynet כי באזורים שונים של הגליל ירדו בין 70-30 מ"מ של גשם מאתמול בערב. "החדשות הטובות הן שהחל משעות הצהריים ישנו סיכוי גבוה יותר לגשם באזור המרכז, ולכן האובך לאט לאט ישקע וככל הנראה גם יעזוב אותנו עד לשעות הלילה".

 

וקסמן הוסיף כי "בבוקר יום רביעי יחדור למזרח הים התיכון גוש אוויר קר במיוחד והוא יגרום כאן לסערה.

גשמים חזקים מלווים בבד וסופות רעמים, אובך כבד יורגש באזור הדרום וייתכן שגם במרכז לפני הגשם, אך הוא ישטוף את האבק שהצטבר על המכוניות".

 

לדברי החזאי, המערכת הקרובה תהיה הקרה ביותר, אך לא הגשומה ביותר. "כרגע רואים סיכוי די טוב שהשלג ייערם בירושלים, אבל מדובר בפרק זמן של 6-3 שעות".

 

הסערה צפויה לחלוף ביום חמישי, תהיה התחממות והגשמים ייפסקו כבר בשעות הבוקר. הטמפרטורות צפויות לעלות גם ביום שישי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז צפון
נחל חילזון עלה על גדותיו
צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז צפון
מומלצים