שתף קטע נבחר

עוצר טיסות וגירעון של מאות מיליונים: עובדי משרד החוץ מיואשים

משרד החוץ החל את 2019 עם גירעון תקציבי של 350 מיליון שקל, ושגרירי ישראל בחו"ל, הדיפלומטים ועובדי המטה קורקעו כי אין כסף לטיסות. משרד החוץ: "מקיימים שיח עם האוצר ומשרד ראש הממשלה כדי להתאים את התקציב לצרכי המשרד"

ראש הממשלה ושר החוץ בנימין נתניהו מתהדר בהישגיו המדיניים, אך תחת המשמרת שלו יתחיל משרד החוץ את השנה עם גרעון תקציבי של 350 מליון שקל, שהביא לעוצר טיסות של כל שגרירי ישראל בעולם, הקונסולים ואנשי המטה של המשרד. 

 

 

בנימין נתניהו (צילום: אוהד צויגנברג)
בנימין נתניהו בכנס שגרירים של משרד החוץ לפני כחודש(צילום: אוהד צויגנברג)

"כל שגרירי ישראל בחו"ל קורקעו וכל העבודה נעשית בטלפון או במייל", מספרים גורמים במשרד החוץ. "שגריר ישראל באיטליה למשל לא יוכל לצאת מרומא לכנס בנאפולי או להרצאת הסברה במילאנו או לריאיון בטלויזיה של טורינו. כך גם לגבי כל מדינה אחרת. אין כסף. זה בדיוק הזמן שבו מכינים תכניות עבודה ל-2019, וכולם מכינים תכניות עבודה בכאילו כי כסף לפעילות אין. כל נציגות מקבלת תקציב של כמה אלפי שקלים לשנה ועם זה אי אפשר לעשות כלום".

 

שגרירי ישראל לא יכולים לטוס לביקורי מטה בערים מרוחקות כדי לחסוך את מחיר הטיסה, המלון והאש"ל. הקונסולים בניו יורק קיבלו הנחייה לבצע ביקורים בערים בבוקר ולחזור בערב כדי לחסוך מלון.

 

גם עובדי משרד החוץ לרבות הבכירים קיבלו הנחייה לא לטוס לביקורי מטה בחו"ל למעט טיסות חיוניות. גם לחטיבת הביטחון הגבילו את הטיסות, והיחידים שנוסעים לחו"ל הם טכנאים שחייבים לעשות תיקונים בשגרירויות.

 

טיסות עבודה הם אחד מכלי העבודה המרכזיים של השגרירים והקונסולים שנדרשים לטוס מהבירות לערי שדה כדי לקיים פעילות מדינית והסברתית. עובדי משרד החוץ מרבים לטוס לחו"ל למה שמוגדר כ"ביקורי מטה" – עוד כלי חיוני מאוד של העבודה הדיפלומטית שבה מקודמים נושאים שונים. בנוסף בוטלו גם נסיעות של קונסולים לשליחויות קונסולריות כגון ביקורי אסירים. השגרירויות גם לא קיבלו תקציב לחגיגות יום העצמאות לשנת ה-71.

 

נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: אבי אוחיון, לע
נתניהו בטקס השבעתו של נשיא ברזיל ז'איר בולסנרו(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

במשרד החוץ מקווים שעוצר הטיסות ושיתוק הפעילות יבוטלו לאחר שבאוצר יסכימו להעניק תוספת תקציב למשרד, אך כל המגעים בנושא שהתקיימו בהתערבות משרד ראש הממשלה לא צלחו עד כה.

 

נתניהו אמר בביקורו בברזיל כי בכוונתו למנות שר חוץ מהליכוד עוד לפני הבחירות, ולפי בכירים בסביבתו, שר החוץ ימונה מיד לאחר הפריימריז בליכוד ב-5 בפברואר. אלא שמי שלא יבוא – יקבל משרד עם חור תקציבי ומרמור גדול, אשר ספק אם יוכל להושיע אותו לפני הבחירות, אשר לאחריהן ייתכן ושוב ימונה שר חדש. 

 

ממשרד החוץ נמסר בתגובה: "תקציבו של משרד החוץ לשנת 2019 נבנה על בסיס ההנחה כי בשנים הקרובות צפוי תהליך של סגירת נציגויות. בפועל, לאור התפתחויות דיפלומטיות חיוביות , אין כוונה לסגור נציגויות וישנה אף כוונה לפתוח נוספות.

 

"בימים אלה מתנהל שיח בנושא בין משרד ראש הממשלה, משרד האוצר ומשרד החוץ על מנת להתאים את התקציב לצרכי המשרד. עד להגעה להבנות כאמור, משרד החוץ עובד בהתאמה לתקציב העומד לרשותו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוהד צויגנברג
ראש הממשלה ושר החוץ בנימין נתניהו
צילום: אוהד צויגנברג
מומלצים