שתף קטע נבחר

מקורבי הלוחמים מנצח יהודה: "לא היו צריכים לשמור על מי שסייע להרוג את חבריהם"

כתבי אישום חמורים יוגשו נגד לוחמי הגדוד החרדי שהכו קשות פלסטינים החשודים בסיוע למחבלים שהרגו את חבריהם בפיגוע בגבעת אסף. "הכול עלה מחדש כשהם עברו איתם ליד הצומת. לחלק יש פוסט-טראומה", טענו בסביבתם. אמו של אחד מהם במכתב לשופטים: "הוא פצוע בנפשו, לא קיבל כלים להתמודד"

"זו הייתה שגיאה לשלוח חיילים לבוא במגע עם מחבלים שמעורבים בפיגוע שבו נהרגו חבריהם". כך אומרים בסביבתם של ארבעת הלוחמים מגדוד נצח יהודה, החשודים בפרשת הכאת העצורים הפלסטינים, ואשר גרסתם הגיעה לידי ynet. במקביל, במכתב ששלחה אימו של אחד הלוחמים לשופטים, היא מתחה ביקורת על המערכת הצבאית על כך שבנה "לא קיבל את הכלים להתמודד עם המשא הכבד שעל כתפיו". 

אחד החיילים החשודים בהכאת פלסטינים בבית הדין הצבאי ביפו  (צילום: שאול גולן)
החיילים החשודים בהכאת פלסטינים בבית הדין הצבאי ביפו (צילום: שאול גולן)

אחד החיילים החשודים בהכאת פלסטינים בבית הדין הצבאי ביפו  (צילום: שאול גולן)
(צילום: שאול גולן)

הפרקליטות הצבאית צפויה להגיש בשבוע הבא כתבי אישום חמורים נגד הלוחמים מהגדוד החרדי, שעצורים למעלה משבוע בחשד לאלימות קשה שבה נקטו כלפי שני עצורים פלסטינים בשבוע שעבר ליד רמאללה. הנטייה כעת בצה"ל היא להגיש כתב אישום גם נגד מפקד המחלקה שלהם, קצין בדרגת סגן - שלפי החשד עמד מנגד ולא עצר את האלימות.

 

התנגשות ערכים, הישגים מבצעיים: הגדוד החרדי בעין הסערה

 

בסביבת הלוחמים מעלים טענות כלפי התנהלות הסגל בגדוד והנסיבות הרגישות סביב האירוע. לפי גרסתם של הלוחמים, קצינים בכירים ביחידה שגו כאשר שלחו אותם למשימה הנפיצה: ליווי שני סייענים פלסטינים שנעצרו בחשד שעזרו לשני המחבלים ממשפחת ברגותי, שביצעו את הפיגועים הקטלניים בצומת עפרה ובצומת גבעת אסף - שבאחרון נהרגו שני לוחמים מגדוד נצח יהודה - סמל-ראשון יובל מור יוסף (21) ז"ל מאשקלון וסמל יוסף כהן (19) ז"ל מירושלים.

 

"הפתיעו אותם לחלוטין עם המשימה הזו, הם לא ידעו שהם הולכים לבוא במגע עם שני מחבלים שמעורבים בפיגוע שבו נהרגו שניים מחבריהם לפלוגה, שאותם הכירו 24/7 לאורך כל השירות הצבאי ועוד קודם לכן בישיבה", אמרו בסביבת הלוחמים. "זו הייתה הפתעה עבורם וגם שגיאה לשלוח אותם למשימה הזו. גם בגדוד היה מי מהמפקדים שהודה בטעות אומללה זו".

 

"החיילים סובלים מפוסט-טראומה"

הבעיטות והאגרופים כלפי שני העצורים הכפותים התרחשו במהלך הנסיעה ברכב הממוגן הגדול מסוג "זאב". תשעה לוחמים ישבו בחלק האחורי בצמוד לשני העצורים, ומפקד המחלקה שנחשד בעמידה מנגד, ישב במושב הקדמי לצד קשרו והנהג. כאשר הרכב עבר ליד צומת גבעת אסף בה נהרגו שניים מחבריהם, החלה האלימות מצד שלושה לוחמים ומפקד כיתה, שהסתיימה בחבלות, דימומים ובאשפוזו של אחד משני העצורים בבית החולים.

 

אחד החיילים החשודים בהכאת פלסטינים בבית הדין הצבאי ביפו  (צילום: שאול גולן)
(צילום: שאול גולן)

השבוע נחשף ב-ynet כי אחד הלוחמים אף צילם חלק מהמעשים. תחקיר האירוע העלה כי מעשי הלוחמים נחשפו כאשר כוח אחר שאליו נמסרו שני העצורים סירב להמשיך בליווי למתקן החקירות של השב"כ, לאחר שהבחין בסימני האלימות על גופם של השניים.

 

"המעבר בצומת גבעת אסף הציף מיד בלוחמים את הטראומה והפנים של שני חבריהם שנהרגו באותו מקום בסיוע של שני המחבלים שבידיים שלהם עכשיו", הוסיפו בסביבתם, "הלוחמים הללו היו טעונים נפשית גם מהביקורות הקשות שהטיחו בתפקוד הגדוד בתקופה האחרונה. הם החלו לגלות תסמינים פוסט טראומטיים גם לאור המשימות המבצעיות הרבות, סביב השעון, שהוטלו עליהם בחודשים האחרונים עם ריבוי הפיגועים בגזרתם".

 

פעילות לוחמי צה
פעילות לוחמי צה"ל מגדוד נצח יהודה ברמאללה

מפקד המחלקה טען להגנתו כי לא הבחין כלל במעשים כיוון שישב בחלקו הקדמי של רכב ה"זאב" הגדול, בו ישנה הפרדה בין חלל המושב הקדמי לחלל האחורי. הקצין אף עבר בדיקת פוליגרף במצ"ח ותוצאותיה טרם נמסרו לו. לפי גרסת הקצין, הוא לא יכול היה גם לשמוע את המעשים במהלך הנסיעה.

 

"אין ספק שבני פצוע בנפשו"

בתוך כך, אימו של אחד הלוחמים שלחה מכתב לשופטים ובו כתבה: "בני בחר להתגייס לשירות לוחמה ולתת את המירב מעצמו בשירות הצבאי. במרבית שירותו, שירת בני באיו"ש בפעילות מבצעית אינטנסיבית, גם אל מול האוכלוסייה המקומית. הוא תמיד נהג בדרך ארץ ובכבוד כלפיי האחר".

 

לדבריה, "בחודשים האחרונים בני נטל חלק במספר אירועים מבצעיים קשים שהובילו להרג ולפציעה של חיילנו. ראיתי כיצד בני התמודד בגבורה עם אובדן חבריו, ועם פציעתו של חברו הטוב. לצערי, הבנתי את המשא הכבד שבני נטל על כתפיו, את האירועים הקשים שחווה, מבלי שידע כיצד להתמודד עימם. ומבלי שנתנו לו את הכלים לכך. ואכן, זה לא תירוץ. זאת לא הדרך שבה חינכתי את בני. אך בסופו של יום, כאשר בוחנים את המקרה, צריך להבין את הרקע ואת האירועים הקשים שהובילו לאירוע אלים".

 

מכתבה לשופט של אם אחד החיילים מגדוד נצח יהודה החשודים בהכאת עצורים פלסטינים ()

מכתבה לשופט של אם אחד החיילים מגדוד נצח יהודה החשודים בהכאת עצורים פלסטינים ()

היא הוסיפה: "במקרה הזה יש פצועים וביניהם גם בני. אין ספק שהוא פצוע בנפשו - שהרי מעשים אלו אינם מאפיינים את עולמו הפנימי".

 

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "גדוד 'נצח יהודה' מבצע פעילות מבצעית אינטנסיבית למיגור הטרור באיוש ולהגנה על הביטחון. באופן כללי, המערכים המקצועיים בצה"ל ובחטיבה פועלים באופן קבוע על מנת ללוות את החיילים ולתת מענה מקצועי ופיקודי לכל צורכיהם. אשר לאירוע הקונקרטי, לאור החשדות להפרת חוק חמורה ע"י מספר חיילים וקצין מהגדוד, הם נעצרו ומעצרם הוארך ע"י בית הדין הצבאי. בהמשך תתקבל ע"י הפרקליטות הצבאית החלטה באשר להליך הפלילי בעניינם".

 

מהסנגוריה הצבאית המייצגת את הלוחמים נמסר: "מדובר בחיילים שהם לוחמים מצויינים המשתפים פעולה באופן מלא בחקירותיהם ומוסרים את שהתרחש באירוע. יש לזכור שהאירוע התרחש בנסיבות ייחודיות, כאשר רק כחודש ימים לפני כן נרצחו על ידי המחבל חבריהם לפלוגה של הלוחמים".


פורסם לראשונה 17/01/2019 22:01

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שאול גולן
הלוחמים החשודים
צילום: שאול גולן
מומלצים