שתף קטע נבחר

צה"ל הפציץ בדמשק: לפחות 4 סורים נהרגו

חצי יממה אחרי הירי לחרמון: צה"ל הודיע כי תקף מטרות של כוח קודס האיראני בשטח סוריה, מסר כי אתר החרמון לא ייפתח היום והזהיר את אסד מתגובה. הסורים דיווחו על "מתקפה גדולה, מהאוויר ומהיבשה". היעדים של צה"ל: אתר מודיעין ומחנה אימונים איראני

 

 

תקיפה לילית נרחבת: צה"ל הודיע הלילה (ב') כי תקף מטרות צבאיות של כוח קודס האיראני בשטח סוריה. הבוקר מסר צה"ל כי במסגרת התקיפה הותקפו אתרים לאחסון אמצעי לחימה ובמרכזם אתר בשדה התעופה הבינלאומי בדמשק, אתר מודיעין איראני ומחנה אימונים איראני. עוד נמסר כי "התקיפה בוצעה בתגובה לשיגור טיל קרקע-קרקע שבוצע אמש על-ידי כוח איראני משטח סוריה לשטח ישראל". בצבא גם מסרו כי במהלך התקיפה בוצע ירי של עשרות טילי קרקע-אוויר סוריים על אף אזהרה ברורה שהועברה להימנע מירי זה. בעקבות כך הותקפו כמה סוללות הגנה אווירית סוריות.

 

בבוקר דיווח משרד ההגנה הרוסי כי בתקיפות חיל האוויר נהרגו ארבעה חיילים סורים. ארגון המעקב הסורי לזכויות אדם טוען כי מניין ההרוגים עומד על 11.

 

על פי ההודעה הרוסית, מערכת ההגנה האווירית הסורית השמידה 30 טילי שיוט ופצצות של חיל האוויר, אולם נגרם נזק לתשתית בנמל התעופה הבינלאומי בדמשק. "מ-1:11 עד 1:59 ערך צה"ל שלוש תקיפות ממערב, מדרום מערב ומדרום", נמסר. משרד ההגנה הרוסי ציין כי בנוסף לארבעת ההרוגים נפצעו שישה בני אדם.

 

במהלך התקיפות של חיל האוויר, הלילה בסוריה:

תיעוד של תקיפת צה
.(צילום: EPA)

תיעוד של תקיפת צה
.(צילום: EPA)

תיעוד של תקיפת צה
.(צילום: EPA)

 

יעדי תקיפת צה"ל בסוריה:

אתר איראני בדמשק שצה
(צילום: דובר צה"ל )

אתר איראני בדמשק שצה
(צילום: דובר צה"ל )

אתר איראני בדמשק שצה
(צילום: דובר צה"ל )

כל התקיפות בוצעו באזור דמשק ולא בגולן הסורי - שם צה"ל השמיד לאחרונה את אחרון בסיסי המודיעין שהאיראנים ניסו להקים בקרבת הגבול עם ישראל. האתר המרכזי שהותקף הלילה הוא מחסן לאמצעי לחימה שאוחסנו בנמל התעופה בדמשק, חרף אזהרה רוסית לישראל מלעשות כך בשבוע שעבר.

 

בהודעה שהוציא מוקדם יותר הלילה נמסר כי צה"ל מזהיר את צבא סוריה מפני ניסיונות פגיעה בשטח ישראל או בכוחות צה"ל - חצי יממה אחרי הירי לחרמון. זו התקיפה הראשונה שצה"ל מצהיר עליה בפומבי בעידן הרמטכ"ל אביב כוכבי, והיא מגיעה בהמשך למה שנראה כהסרת העמימות, לאחר תקיפה קודמת לפני פחות משבועיים.

 

נמצאים באזור הגולן? כתבו לנו במייל האדום

 

 

ההודעה של דובר צה"ל על תקיפת המטרות האיראניות פורסמה סמוך לשעה 1:30 בלילה, זמן קצר לאחר שתושבים בדמשק דיווחו על הדי פיצוצים. כחצי שעה לאחר מכן הודיע צה"ל כי לאור הערכת מצב הוחלט שאתר החרמון לא ייפתח היום למבקרים. פרט לכך צוין כי אין הנחיות נוספות לתושבי הגולן והאזור, והשגרה נמשכת.

תיעוד תקיפת צה
שיגורים שתועדו בתקשורת הסורית

תיעוד תקיפת צה

סוריה: זוהי תקיפת חיל האוויר של צה

בסוכנות הידיעות הרשמית של סוריה דווח תחילה כי מערכות ההגנה האווירית של צבא אסד "פועלות נגד יעדים עוינים ומפילות את חלקם". אחר כך נמסר כי "מתקפה גדולה החלה ב-1:10 מהאוויר ומהיבשה, בכמה גלים רצופים".

 

לפי הסורים, ישראל "תקפה משמי לבנון, מאצבע הגליל ומעל הכינרת. נעשה שימוש בכמה סוגי חימוש, ובכלל זאת טילים מונחים. מערכות ההגנה האוויריות שלנו פעלו מיידית, יירטו את הטילים, והצליחו להשמיד את מרביתם לפני שפגעו במטרות. הפלנו עשרות יעדים עוינים ששיגר האויב הישראלי לעבר אדמות סוריה".

 

ב"ספוטניק" נטען מפי גורם צבאי כי יורטו יותר מ-29 טילים, באזור דמשק, קונייטרה וסווידא. במרכז המעקב הסורי דווח כי צה"ל תקף באזור שדה התעופה הבינלאומי של דמשק וכן בפרברי הבירה: "זו המתקפה האווירית החזקה והרחבה ביותר שבוצעה באזור, וטילים רבים הצליחו לפגוע במטרות". על פי הדיווח, הטילים פגעו במחסני נשק ואתרים צבאיים של איראן וחיזבאללה וגרמו להרוגים ולנזקים כבדים.

תיעוד של תקיפת צה
התקיפה הלילית בסוריה

תיעוד של תקיפת צה

תיעוד של תקיפת צה

 
מצה"ל נמסר עוד הבוקר כי "התקיפה האיראנית לעבר שטח ישראל אתמול היא הוכחה נוספת וברורה לכוונה העומדת מאחורי ניסיונות ההתבססות האיראנית בסוריה, ולסכנה שהם מהווים למדינת ישראל וליציבות האזורית. צה"ל ימשיך לפעול באופן תקיף ונחוש כנגד ההתבססות האיראנית בסוריה". עוד נמסר כי "צה"ל רואה במשטר הסורי אחראי לנעשה בשטחו ומזהיר אותו מלפעול או לאפשר פעולה נגד ישראל".
 
אתמול בצהריים הודיעה סוכנות הידיעות הסורית הממלכתית על "סיכול מתקפה אווירית ישראלית" בדרום המדינה. בצבא רוסיה טענו כי צה"ל ירה שבעה טילים משטח הים התיכון אל מטרה בשדה התעופה בדמשק.
 
לפי הרוסים, הטילים יורטו ולא נגרם נזק לשדה התעופה. אין גם נפגעים באירוע בסוריה. פרשננו לענייני ביטחון רון בן ישי ציין כי ייתכן שהפעולה אתמול שיוחסה לישראל נועדה להרתיע מטוס איראני מלנחות בדמשק. אותו מטוס איירבוס של חברת התעופה האיראנית "מהאן אייר" שב על עקבותיו לאחר התקיפה. 
 

זמן קצר אחרי הדיווחים על התקיפה הישראלית בסוריה יירטה מערכת כיפת ברזל שיגור לעבר צפון רמת הגולן. בצה"ל אישרו שבוצע שיגור שיורט מעל שטח סוריה. ככל הנראה מדובר ברקטה ארוכת טווח ולא בפצמ"ר. ברקע האירועים הגיע לפיקוד הצפון הרמטכ"ל כוכבי, שנכנס לתפקידו רק בשבוע שעבר.

 

 

אותה תקיפה שיוחסה לישראל התרחשה בזמן שנתניהו, המכהן כראש הממשלה ושר הביטחון, נפגש בצ'אד עם הנשיא אידריס דבי. לפני התקיפה הלילית, שעליה הודיע צה"ל, נתניהו כבר חזר לארץ.

 

בצהריים נתניהו התייחס לדיווחים: "יש לנו מדיניות קבועה - לפגוע בהתבססות האיראנית בסוריה ולפגוע בכל מי שמנסה לפגוע בנו. המדיניות הזאת לא משתנה כשאני בארץ, והיא גם לא משתנה כשאני בביקור היסטורי בצ'אד - המדיניות הזאת היא קבועה".

 

בעקבות דיווח לפני פחות משבועיים על תקיפה אחרת, בשדה התעופה הבינלאומי בדמשק, אישר נתניהו בהודעה חריגה כי ישראל היא שתקפה במקום, והיעד היה מחסני נשק איראניים. לפניו הרמטכ"ל היוצא גדי איזנקוט שם אף הוא סוף לעמימות ואמר בראיון ל"ניו יורק טיימס" כי ישראל תקפה אלפי מטרות איראניות בסוריה בשנים האחרונות.

 

הפעם הקודמת שצה"ל הודיע על תקיפה נרחבת של יעדים של כוח קודס האיראני בסוריה, הייתה במבצע "בית הקלפים" במאי 2018. אז תקף צה"ל את בסיסי משמרות המהפכה האסלאמית, ונפגעו והושמדו גם סוללות נ"מ סוריות שירו טילים על מטוסי חיל האוויר הישראלי.


פורסם לראשונה 21/01/2019 01:37

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים