שתף קטע נבחר

החומה של טראמפ מאיימת על הפרפרים

שמורת טבע אחת בטקסס הפכה בית גידול ליותר מ-200 זני פרפרים, אך ייתכן שבקרוב תיאלץ הדנאית המלכותית למצוא לעצמה מקום אחר. החומה תהרוס צמחים, והפנסים ישבשו את חיי הלילה: "אנשים חושבים 'מה הבעיה, הפרפרים יעופו מעל, אבל זה לא עובד ככה. יהיה פה מדבר ביולוגי"

בעיר מישן שבטקסס כבר מתקדמת הבנייה של חלק מהחומה שדונלד טראמפ מבטיח להקים בגבול עם מקסיקו כדי לעצור את זרם המסתננים לארה"ב. ומי נמנים עם הרבים שייפגעו מהקיר הענקי? הפרפרים.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

ארה
לא כל פרפר יכול לעבור חומה של 15 מטר(צילום: shutterstock)

ארה
במרכז הפרפרים הלאומי בטקסס(צילום: AFP)

במישן שוכן "מרכז הפרפרים הלאומי", מוסד פרטי ללא מטרות רווח ששם לעצמו ליעד לשמר את הפרפרים בסביבתם הטבעית, אבל החומה – אחד הסעיפים המרכזיים במדיניות ההגירה של טראמפ – עלולה לחצות את שמורת הטבע שבה פועל המרכז לשניים ולסבך מאוד את העבודה הנעשית להצלת הפרפרים.

 

"השטח הזה היה בעבר שדה בצלים", מסביר לוסיאנו גוורה, האחראי על אגף החינוך במרכז. "החזרנו אותו להיות בית גידול, וכשיצרנו את הסביבה הטבעית הזו לפרפרים משכנו גם ציפורים, כי ציפורים אוהבות לאכול את הפרפרים ואת הזחלים. אחר כך משכנו לכאן בעלי חיים שאוהבים לאכול את הציפורים – וכן הלאה".

ארה
לוסיאנו גוורה. "אם יהיה שער? עדיין לא אמרו לנו"(צילום: AFP)

בסופו של דבר הצטברו באזור יותר מ-200 זנים של פרפרים, ולדברי גוורה, באביב ובסתיו אפשר לעתים למצוא במקום בין 80 ל-100 זנים של פרפרים ביום אחד. בין הזנים אפשר למצוא את הדנאית המלכותית, שקל מאוד לזהותה בעזרת כנפיה השחורות-כתומות. לאורך גדותיו של נהר ריו גרנדה, שהוא הגבול הטבעי בין ארה"ב למקסיקו, אפשר למצוא גם חתולי בר, זאבי ערבות וארמדילים.

 

לדברי המרכז הקמת החומה במקום הזה תהיה הרסנית, ומריאנה טרבינו רייט, מנכ"לית המרכז, נסעה לאחרונה לוושינגטון כדי להסביר למחוקקים על הסכנה. המימון לחלק החומה שיוקם בשמורת הטבע הזו אושר כבר בשנה שעברה, כך שהקמת החלק הזה אינה תלויה בכסף שטראמפ דורש להקצות לחומה כעת ושבגלל אי-הקצאתו הוא משבית את הממשל.

ארה
פרפר במרכז הפרפרים הלאומי במישן(צילום: AFP)

ארה
(צילום: AFP)

לדברי מרכז הפרפרים הלאומי, בניית החלק הזה, שאורכו כ-50 קילומטרים, עשויה להתחיל כבר בסוף החודש הבא. טרבינו רייט הדגישה לחברי הקונגרס, בעיקר דמוקרטים, כי הפרויקט הוא הפרה של כמה וכמה חוקים להגנה על הסביבה. לדבריה החומה והפנסים שיתלוו לה ישבשו את הפעילות הלילית של כל הצמחים והחיות באזור, ויהפכו את המערכת האקולוגית התוססת, שכבר כיום נשקפת לה סכנה, ל"מדבר ביולוגי".

 

"אנשים אומרים, 'טוב, פרפרים יכולים לעוף מעל החומה, דרכה או סביבה', אבל זה לא בהכרח נכון", אומר גוורה. "חלק מהפרפרים עפים נמוך, והם לא יכולים לעוף מעל חומה בגובה 15 מטר. יתרה מכך, כשהדחפורים יבואו לפנות את השטח כדי להקים את החומה הם יפילו עצים וירמסו צמחים ועשב, החיוניים כל כך לזני הפרפרים שיש כאן". לדבריו בעצים האלה מתארחים גם כמה זנים של ציפורים, במיוחד באביב, וגם בתי הגידול של יונקים מסוימים עלולים להיהרס או להיפגע מכלי הרכב שישתתפו בעבודות ההקמה.

 

לפי הפרטים שקיבל מרכז הפרפרים הלאומי על התוכניות, החומה תחצה למעשה את השמורה לשניים. האם יהיה שער כלשהו שדרכו יוכלו אנשים לעבור הלוך ושוב? "הם עדיין לא אמרו לנו", מסביר גוורה.

ארה
"אם היה משבר לא הייתי כאן". דנאית מלכותית(צילום: shutterstock)

המרכז הגיש תביעה נגד הממשל הפדרלי וטוען כי מדובר בהפרה של זכויות הנכסים שלו, אבל החשש של אנשיו הוא שטענותיהם לא יישמעו בבית המשפט עד שהחומה כבר תהיה קיימת. גוורה אומר כי הוא מתוסכל וכי להערכתו טראמפ מגזים בדבריו על כך שיש משבר מהגרים בגבול. "אם היה כאן משבר לא הייתי חי כאן", הוא אומר.

 

בדצמבר האחרון כתב גוורה מאמר ל"וושינגטון פוסט" ובוא תיאר את המצוקה בשמורת הפרפרים. בטור סיפר כי הוא עצמו הצביע לטראמפ ב-2016, אבל בבחירות לנשיאות שייערכו בשנה הבאה הוא כבר לא מתכוון להצביע לו. "אנחנו לא תומכים בגבולות פתוחים, אנחנו כן מאמינים שצריך לאכוף את חוקי ההגירה, אבל יש דרכים אחרות לעשות את זה. חומות הן דבר מיושן שעבר זמנו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
דנאית מלכותית. 200 זני פרפרים בסכנה
צילום: shutterstock
מומלצים