שתף קטע נבחר

בישראל עוקבים אחר המצב בוונצואלה מחשש לקהילה היהודית הקטנה

בישראל עוקבים אחר המהומות בוונצואלה, בעיקר בגלל הקהילה היהודית שמונה 6,000-5,000 בני אדם, כמעט כולם בעיר קראקס. מצבה של הקהילה החמיר מאז עלייתו לשלטון של מדורו ועל רקע האנרכיה והמצב הכלכלי

ישראל הרשמית שומרת על שתיקה בכל מה שקשור לדרמה המתחוללת בוונצואלה, וזאת בשל חשש לגורלה של הקהילה היהודית הקטנה שחיה במדינה ועוברת תקופה לא פשוטה תחת משטר השמאל של מדורו, שהודיע אמש (יום ד') כי הוא מנתק את הקשרים הדיפלומטיים עם ארצות הברית. זאת בעקבות הכרתו של הנשיא דונלד טראמפ במנהיג האופוזיציה כנשיא הזמני.

 

 

בוונצואלה חיים 6,000-5,000 יהודים, כמעט כולם בעיר קראקס. בשיאה מנתה הקהילה כ-20 אלף איש אך רוב חבריה עזבו בעשור האחרון, רובם לארה"ב, פנמה, מקסיקו וישראל. הקהילה פעילה ומקיימת אורח חיים יהודי פעיל הכולל בתי כנסת, בית ספר יהודי ומרכז קהילתי. היהודים במדינה חיים באווירה לא פשוטה בגלל שנאת שלטון מדורו לישראל.

תומכים של מנהיג האופוזיציה ב ונצואלה חואן גוואידו ב הפגנה ב קראקס (צילום: AFP)
תומכי מנהיג האופוזיציה בוונצואלה בהפגנה בקראקס(צילום: AFP)

תומכים של מנהיג האופוזיציה ב ונצואלה חואן גוואידו ב הפגנה ב קראקס (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

תומכים של מנהיג האופוזיציה ב ונצואלה חואן גוואידו ב הפגנה ב קראקס (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

נשיא ונצואלה ניקולאס מדורו  עם אשתו וסגן הנשיא מול קהל ב קראקס (צילום: AFP)
נשיא ונצואלה ניקולאס מדורו עם אשתו מול קהל בקראקס(צילום: AFP)

בתקופת הנשיא הקודם הוגו צ'אבס הקהילה היהודית חיה בחוסר ביטחון וסבלה גם מגילויי אנטישמיות, אך בשל העובדה שצ'אבס היה מנהיג חזק הוא שלט במינון האירועים ולא נתן לדברים לצאת משליטה. ב-2009 החליט צ'אבס לנתק את הקשרים הדיפלומטיים עם ישראל במחאה על מבצע עופרת יצוקה אותו כינה שואה. צ'אבס גם הורה לגרש את כל סגל שגרירות ישראל בקראקס.

 

מאז עלייתו לשלטון של מדורו - מצבה של הקהילה החמיר על רקע האנרכיה והמצב הכלכלי הקשה. יש תופעה של הידרדרות חמורה בביטחון האזרחי שפוגעת בכולם, כולל בקהילה. יש גם תקריות אנטישמיות, כפי שאפשר היה לצפות במצב של התפוררות השלטון, התפרקות הכלכלה ואנרכיה גוברת. גם למדורו היו בעבר התבטאויות מפוקפקות כלפי הקהילה. אבל זה לא קו מאפיין בולט של המצב, שעיקרו קריסה של מערכות המדינה ואובדן הלגיטימיות של השלטון.

 

הסוכנות היהודית וארגונים יהודיים אחרים עומדים בקשר עם הקהילה היהודית ומסייעים לה. בירושלים עוקבים אחרי ההתפתחויות ובעיקר דואגים לגורל הקהילה. ישראל גם עומדת בקשר עם ממשל טראמפ בנושא.

 

התנגשויות אלימות בקראקס

אמש כאמור הודיע הנשיא ניקולס מדורו כי הוא מנתק את הקשרים הדיפלומטיים עם ארצות הברית. בנאום שנשא בפני תומכיו שהתכנסו מחוץ לארמון הנשיאות בבירה קראקס, הוא הוסיף כי כל הדיפלומטים האמריקנים המוצבים במדינה נדרשים לעזוב בתוך 72 שעות. עימותים פרצו בבירה בין כוחות הביטחון לתומכי האופוזיציה. לפי ארגוני זכויות אדם, 13 נהרגו במהלך העימותים ברחבי המדינה ביומיים האחרונים.

 

"כנשיא על פי החוקה, החלטתי לנתק את היחסים הדיפלומטיים והמדיניים עם הממשל האימפריאליסטי של ארה"ב", אמר מדורו. הוא הוסיף כי מדובר בניסיון הפיכה וכי ארה"ב "עושה טעות חמורה" בניסיונה לכפות על ונצואלה נשיא אחר.

 

מדורו קרא לצבא לשמור על אחדות ומשמעת. "אנחנו נתגבר גם על זה. אנחנו ננצח", הוא אמר. שר ההגנה ולדימיר פדרינו אמר כי הכוחות המזוינים של המדינה יתנערו מכל נשיא שמינה את עצמו או נכפה על ידי "אינטרסים אפלים".

 

מפגינים רבים בבירה נופפו בדגלים וצעקו "מדורו החוצה!". ההפגנה אמש בקראקס הייתה הגדולה ביותר מאז גל המחאה ב-2017 שהותיר יותר מ-120 הרוגים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
המהומות אתמול בוונצואלה
צילום: AFP
מומלצים