שתף קטע נבחר

אש נורתה אל כוח צה"ל בגולן שהגיב בירי, כיפת ברזל בגוש דן

נמשך רצף האירועים בצפון: הלילה הגיבו לוחמי צה"ל באש לאחר שיריות נורו לעברם ליד גדר הגבול. אין נפגעים. כיפת ברזל נפרסה בגוש דן. בתחילת השבוע נרשמה הסלמה לאחר תקיפה שיוחסה לצה"ל בדמשק, רקטה יורטה בדרך לחרמון ושורת מטרות כוח קודס האיראני הותקפו בסוריה

אש נורתה הלילה (יום ה') אל לוחמי צה"ל שפעלו במובלעת סמוך לגדר הגבול עם סוריה. הלוחמים הגיבו בירי. אין נפגעים לכוחות צה"ל. סוללת כיפת ברזל נפרסה בגוש דן עקב האירועים בצפון בתחילת השבוע.

 

 
האירוע בלילה קרה צפונית לקונייטרה, ליד הנקודה שבה אירעה התקרית הקודמת לפני כחודש. הכוח שאליו נפתחה אש עסק בפעילות משולבת שכללה מארב בתוך מובלעת ישראלית ממזרח לגדר המערכת.

 

התקרית התרחשה על רקע התבססות מחדש של חיזבאללה בגולן הסורי בחודשים האחרונים, מאז שצבאו של אסד השתלט מחדש על על המרחב. בפיקוד הצפון זיהו זאת והגבירו את הדריכות, גם מול נוכחות של מיליציות-פרו איראניות. בתקרית הקודמת ירה כוח צה"ל לעבר החוליה שירתה - אך החטיא והמחבלים ברחו.

 רגע היירוט של הרקטות מעל החרמון (צילום: אטילה שומפלבי )
רגע היירוט של הרקטות מעל החרמון, השבוע(צילום: אטילה שומפלבי )

 

כיפת ברזל בגוש דן (צילום: מוטי קמחי)
כיפת ברזל בגוש דן(צילום: מוטי קמחי)


 רגע היירוט של הרקטות מעל החרמון (צילום: יוסי עמר)
רגע היירוט של הרקטות מעל החרמון(צילום: יוסי עמר)

מוקדם יותר השבוע, תקיפה בשדה התעופה בדמשק שנועדה להניס מטוס איראני גררה יירוט לא-שגרתי של רקטה שכוונה לחרמון. שעות ספורות אחר כך הגיב צה"ל בשורת תקיפות נגד יעדי כוח קודס האיראני בסוריה.

 

דוברת משרד החוץ הרוסי מריה זחרובה אמרה אתמול כי "פרקטיקת המתקפות השרירותיות של ישראל על מדינה ריבונית, במקרה הזה סוריה, צריכה להיפסק".

 

טנק מרכבה בדרכו לרמת הגולן (צילום: AFP)
טנק מרכבה בדרכו לרמת הגולן, השבוע(צילום: AFP)

 

 

 

המסר הרוסי לפיו מוסקבה מצפה שישראל תפסיק בתקיפותיה בסוריה הועבר בימים האחרונים לשגריר ישראל ברוסיה גרי קורן, בכמה פגישות שקיים עם בכירים במוסקבה. ממשרד החוץ נמסר בתגובה: "לשגריר היו השבוע מספר פגישות שגרתיות יזומות על ידו עם בכירים רוסיים, בשלל נושאים העולים על הפרק ביחסים בין המדינות".

 

לפני כן התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לדיווח בעיתון כווייתי, וקרא למפקד כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים "לבדוק את מצב הבסיסים שהוא מנסה להקים בסוריה - במקום להתערב בבחירות". על פי הדיווח בעיתון "אל ג'רידה", שבעבר נודע בין היתר כצינור להעברת מסרים מגורמים ישראלים שונים, מפקד כוח קודס קאסם סולימאני מאמין כי "תקיפה לפני הבחירות בעומק ישראל תביא להפלתו של נתניהו".

 

בתגובה לכך צייץ נתניהו בטוויטר: "במקום להתערב בבחירות, מוטב שסולימאני יבדוק את מצבם של הבסיסים האיראניים שהוא מנסה להקים בסוריה. כל עוד אני ראש ממשלה, לא נפסיק להיאבק נגדם".

 

 

 

לפי הדיווח בעיתון הכווייתי, "סולימאני ביקר בגולן הסורי לפני חמישה ימים, ובכך הפר את הסיכום שלפיו לכוחות איראניים אסור להתקרב לגבול. ביקורו נמשך שעתיים, משמונה בערב עד עשר בלילה". עוד דווח בעיתון כי בסיום הביקור הועברה המלצה לממשלת סוריה, שלפיה עליה להגיב מעתה על כל מתקפה, וכי "צריך לעדכן את הרוסים שהאיראנים לא יקבלו שום קו אדום, ושכל פגיעה בכוחות האיראניים תיענה באופן שאיראן תראה לנכון".

 

השר זאב אלקין אמר הבוקר בריאיון לאולפן ynet כי ישראל נחושה להמשיך לפעול בסוריה, כל עוד האיראנים ימשיכו לחצות קווים אדומים. "אנחנו נחושים לעמוד על הקווים האדומים שלנו, לא להפוך את הגבול ברמת הגולן לבסיס טרור נגדנו, לא להפוך את סוריה לבסיס קדמי של הצבא האיראני, ולא לאפשר העברת נשק מתקדם לחיזבאללה, אנחנו נחושים, מתעקשים על זה, אמרנו את זה גם ברוסיה".

 

לדבריו, הרוסים מכירים את המדיניות שלנו. אמרנו לה אותם בדלתיים סגורות, היא לא משתנה, אמרנו אותה גם בפומבי, המדיניות הזו תימשך בצורה נחושה, זו המדיניות ואנחנו לא נוותר עליה. כל עוד שהאיראנים ימשיכו לחצות את הקווים האדומים, נפעל בהתאם".

 

מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף במיל' איתן בן אליהו אמר הבוקר לאולפן ynet כי "הסרת העמימות והחשיפה מול סוריה הייתה מיותרת, ועלולה לפגוע בהצלחת התקיפות הבאות. האיתותים האלה הם לצורכי פנים - פוליטיקה נטו. זה מיותר. אנחנו מתנהלים שם עם סוג מסוים של התשה, זה קשה עד בלתי אפשרי להוציא את האיראנים מסוריה - זה מזכיר לי את ההנחה שהטרור יסלק אותנו מפה, הרי זה לא יקרה לעולם. איראן מסוגלת לספוג אותנו ותקיפות צה"ל לא יצליחו לסלק את האיראנים מסוריה. עד שסוריה, רוסיה וטורקיה יגידו להם באופן גלוי שהם רוצים שהאיראנים ייצאו החוצה - הם לא ייצאו. התקיפות מעכבות ומדללות, אבל לא יוציאו אותם מסוריה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
כיפת ברזל בגוש דן
צילום: מוטי קמחי
מומלצים