שתף קטע נבחר

אנטישמיות נוסח הפועל ת"א / צהוב סוגר חשבון

מה היה מתרחש אם קריאות "שתהיה שואה למכבי״ היו נשמעות על ידי אוהדים זרים במגרשים באירופה? לאן נעלמו הפוליטיקאים שממהרים לגנות את בית״ר ומה לא שמע המשקיף בדרבי. וגם: ספרופולוס מפנים די.אן.איי, הבמות בחיפה מוכנות וההבדל בין חוזז לחוגג

תתארו לכם משחק יורוליג באיסטנבול, אולי אפילו במינכן נגד באיירן. הצהובים עולים למגרש ונתקלים בשלטים של אוהדי היריבה: ״שתהיה שואה למכבי״. עכשיו תדמיינו מה היה קורה אז.

 

לא קשה לנחש. מדינת ישראל הייתה נרעשת, הפוליטיקאים היו מתחרים בריצות בהולות לכלי התקשורת. שרת התרבות והספורט, מירי רגב, הייתה משגרת הודעת גינוי חריפה וגם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בוודאי היה מתערב ומאשים את רג'יפ ארדואן (ובצדק. את מרקל קצת קשה). סביר גם להניח שהנהלת היורוליג הייתה מגיבה בסנקציות קשות על השלטים הקיצוניים של אותם אוהדים, שהיו מוגדרים בוודאי כאנטישמים, שונאי ישראל.

 

אבל בתל אביב של המזרח התיכון מותר הכל. בפעם השנייה תוך שבוע זועקים באקסטזה אוהדי הפועל - לא קומץ, לא "גרעין קשה" - ״שתהיה שואה למכבי״. פרט לכמה עיתונאים ובאופן טבעי לאנשי מכבי, איש לא מתערב, איש לא מגנה. מירי רגב טומנת ראשה עמוק בפריימריז, חברי הכנסת דוממים, ולא רק הם. אין צדיק באיגוד הכדורסל או במינהלת הליגה שייצא נגד המיצג המביש מטעם היציעים באדום.

 

אוהדי הפועל תל אביב (צילום: אורן אהרוני)
איש לא מתערב, איש לא מגנה. אוהדי הפועל תל אביב(צילום: אורן אהרוני)
 

כמעט מיותר לחזות מה היה קורה לו במקום אוהדי הפועל היו יושבים אוהדי בית״ר ובמקום ״שואה למכבי״ הם היו קוראים ״מוות לערבים״. וכל זה בלי שהזכרנו שבהפועל סירבו לקיים טקס ליום השואה הבינלאומי, כי בהנהלה ככל הנראה היו נתקלים בביזוי האירוע, באדיבות האוהדים. גם המהלך הזה עבר בשקט, כי בכל זאת, הפועל ניצחה בדרבי אז חלאס, בואו לא נעיב על החגיגות באדום עם כל מיני זוטות.

 

בשבוע שעבר תהיתי איך קבוצת הכדורגל של הפועל ת״א סופגת עונש מגוחך, קנס של 25 אלף שקל, אחרי אותן קריאות שואה בדרבי באצטדיון המושבה. מתברר שהמערכת של ההתאחדות הכדורגל והתובע ניר רשף הם חסידי אומות העולם לעומת בכירי הכדורסל. עובדה, דו״ח השופטים והמשקיף גיל עובד בדרבי בהיכל הדרייב-אין אפילו לא כלל את קריאות השואה. הגיוני.

 

כנראה שמשקיף אמור לדווח על שדה ראייתו בלבד, ושמיעה היא מחוץ לתחום השיפוט שלו. סלחו לי על משחק המלים הטרחני, אבל על מי בדיוק אתה עובד, גילי?

 

אוהדי בית
מה היה קורה אילו היה מדובר בהם? אוהדי בית"ר ירושלים(צילום: אלכס קולומויסקי)
 

המסקנה ברורה: מכבי ת״א צריכה לרדת מהמגרש במקרה הבא של קריאות שואה בדרבי, ולא לחכות למישהו שייצא לתיקון המצב ממערכת הרגולציה המופרכת עד לא קיימת של הכדורסל הישראלי. אחרי מספר הפסדים טכניים בדרבי, שיקלקלו שידורים חיים לערוץ הספורט למשל, מישהו שם יתעורר.

 

נגמרות המלים גם בנושא רגב פנאן. אני מזכיר, מדובר במאמן הכושר של מכבי ת״א, אדם נעים עם לב גדול שמעולם לא הסתבך בשום פרובוקציה נגד אוהדי הפועל, ונאלץ להתמודד שוב ושוב עם גילויי שנאה מחרידים שלועגים לטרגדיה שעבר עם התאבדותו של אביו מוני ז״ל. רשעות צרופה. וגם כאן, אין שום אזכור בדו״ח השיפוט, אין אף אחד במינהלת או באיגוד הכדורסל שיתערב. ברור לכם שאם היו אלה אוהדי בית״ר שמסמנים תנועות תלייה לעבר שחקני בני סכנין, למשל, התגובות היו מהדהדות וכך גם העונשים. להפועל, גם בדרבי הסל, חוקים משלה.

 

והיה גם משחק, שבו הפועל ת״א ניצחה - בצדק, את מכבי שהייתה חלשה (קורה, לא ממש נורא). ומה יצא מכל זה? במקום שיתעסקו ביכולת של שחקני הפועל ובניהול המשחק המצוין של המאמן החכם, דני פרנקו, שמנצח את מכבי לפחות פעם בעונה, הפוקוס הלך להתנהלות ביציעים. לשחקנים באדום מגיע יותר מזה, למרות ההפסד באשדוד אתמול (חמישי).

 

פרנקו (צילום: עוז מועלם)
לא זכה לפוקוס אחרי הניצחון המרשים בדרבי. דני פרנקו(צילום: עוז מועלם)

 

ספרופולוס מפנים את המכביזם

"מה זה ארבעה ניצחונות ברציפות למכבי", אמר מאמן מכבי, יאניס ספרופולוס, בסיום המשחק המצוין אתמול נגד פנאתינייקוס, "זו מכבי. היא צריכה לנצח". חודשיים אחרי שנחת ביד אליהו, המאמן היווני מוכיח שכעת הוא מבין בדיוק את הדי.אן.איי הצהוב. ואחרי שורות לא נעימות שנכתבו פה על המנהל המקצועי ניקולה וויצ׳יץ׳, על שלל הטעויות שלו, צריך לומר ביושר: החתמת ספרופולוס היא רעיון של הקרואטי ונזקפת לזכותו. אני רק מקווה שלכל מיני אנשים במועדון לא יחלחלו רעיונות תמוהים לראש לגבי עתידו של המאמן, אם חלילה יפסיד בפיינל פור הישראלי המטופש. יוחתם ספרופולוס על חוזה ארוך טווח - ועכשיו.

 

חוף דדו מתמרק

לפני שבועיים הועלתה כאן תהייה מסוימת לגבי ההגדרה של רכישת ירדן שועה למכבי חיפה כמבצע צבאי של הבוס יענקל׳ה שחר. שמינית גמר גביע המדינה מצאה את חיפה, עם הילד המוכשר שועה, מפסידה לבני סכנין, נטולת מאמן, גם אחרי עשר(!) דקות של תוספת זמן (הגזמת, לגמרי, ידידי זיו אדלר). אז המבצע הצליח, הקרב שאחרי קצת פחות. לא נורא, יהיו בכל זאת במות שמחה בחיפה בחודש מאי הקרוב, ביום העצמאות ה-71 למדינה.

 

ווינר השבוע

מתן חוזז. שלושה שערים לילד בהפועל חיפה נגד אותה סכנין. ורק תזכירו לי, מאיפה הוא הגיע? גם אנג׳לו קלויארו נתן חתיכת משחק נגד פנאתינייקוס והוא לגמרי הפתעת העונה של מכבי ת״א עד עכשיו, כי ליובל זוסמן כבר התרגלנו.

 

מתן חוזז (צילום: זהר שחר)
מתן חוזז עם כדור המשחק אחרי השלושער בסכנין(צילום: זהר שחר)

 

לוזר השבוע

משה חוגג, עם פוסט שכולו הפסד בפייסבוק וקבוצת עודפים שממשיכה להידרדר. אל תתנו לתוצאה בין מכבי לבית"ר, 0:1, לרמות אתכם, רביעייה הייתה משקפת במדויק את מה שקרה במשחק בנתניה. שפט גרוע במיוחד, עם עצירות מיותרות לרוב: דניאל בר נתן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אורן אהרוני
אוהדי הפועל תל אביב
צילום: אורן אהרוני
מומלצים