שתף קטע נבחר

למרות הנסיגה: ארה"ב שוקלת להישאר בבסיס שיסכל פעילות איראנית

וושינגטון שוקלת להשאיר כוחות בבסיס הסורי אל-טנף שנמצא על הציר שדרכו טהרן מחזקת את חיזבאללה - ומאיימת על ישראל. לפי דיווח באתר "פוריין פוליסי", מעבר למיקום האסטרטגי, החוק מאפשר לארה"ב להגיב לכל תוקפנות שתופנה כלפיה באזור המוצב

הממשל האמריקני שוקל להשאיר יחידה צבאית בגבול הדרום-מערבי של סוריה, סמוך לירדן, על-מנת לסכל את הפעילות האיראנית באזור. כך דווח אתמול (שישי) באתר "פוריין פוליסי".

 

לפי הדיווח, הנשיא האמריקני דונלד טראמפ בוחן את הישארות הצבא בבסיס אל-טנף שנמצא על הציר שמחבר בין איראן, עיראק, סוריה ולבנון - כדי למנוע את האיום מטהרן על ישראל.

 

אל-טנף, סוריה ()
המוצב שנמצא על הציר בין איראן ללבנון

הבסיס המדובר, הכולל שדה תעופה גדול, הוקם עוד ב-2016 לטובת אימון כוחות מקומיים נגד דאעש, אך מיקומו כאמור על מסלול האספקה האיראני הפך אותו לקריטי בלחימה נגד ההתעצמות האיראנית באזור. בכיר לשעבר בצבא האמריקני אמר ל"פוריין פוליסי" כי הציר שעליו יושב שימש את האיראנים להעברת אספקה לארגון חיזבאללה שבדרום לבנון.

 

כזכור, טראמפ הכריז בחודש דצמבר כי הוא מחזיר את כל הכוחות האמריקניים מסוריה, ובהם גם יותר מ-200 החיילים שייעצו לכוחות הסוריים המקומיים באל-טנף. המקורות שצוטטו ב"פוריין פוליסי" אמרו כי על אף שמרבית הכוחות האמריקניים נמצאים בצפון-מזרח סוריה, החשיבות האסטרטגית של אל-טנף גרמה לממשל לשקול את ההישארות.

 

 

 
כוחות צבא אמריקנים בסוריה (צילום: AFP)
כוחות אמריקניים בסוריה(צילום: AFP)

חיילים אמריקנים בסוריה (צילום: AP)
(צילום: AP)

אך המיקום האסטרטגי אינו השיקול היחיד, נטען בדיווח. לפי אחד המקורות שצוטט בכתבה, הבסיס באל-טנף נמצא במוקד של שטח צבאי סגור ברדיוס של 55 קילומטר, שמאפשר לאמריקנים להגיב לכל תוקפנות איראנית באזור. גורם בממשל ציין כי ההישארות באזור יכולה להערים קשיים משפטיים על וושינגטון שעדיין נאחזת בחוק מ-2001 שנועד לטובת הלחימה נגד אל-קאעידה באפגניסטן, ומשתמשת בו כדי להצדיק את נוכחותה בסוריה לטובת לחימה נגד קבוצות חמושות.

 

מקור נוסף שצוטט בכתבה אמר כי הסיבה ההיגיונית היחידה להישארות האמריקנים באל-טנף היא מעקב וסיכול הפעילות של האיראנים והמיליציות שנתמכות ע"י טהרן באזור, אך הדבר נוגד את דבריו של טראמפ שאמר כי ההצדקה היחידה לנוכחות בסוריה היא הלחימה בדאעש - שהובס לדבריו.

 

למרות הודעת משרד החוץ הרוסי, שקרא לישראל להפסיק עם ה"תקיפות השרירותיות" בסוריה, סגן שר החוץ סרגיי ריבאקוב אמר אמש בריאיון ל-CNN כי מוסקבה אינה בעלת ברית של טהרן - ואמר כי הקרמלין מחויב לביטחונה של ישראל. המסר הרוסי לפיו מוסקבה מצפה שישראל תפסיק בתקיפותיה בסוריה הועבר בימים האחרונים גם לשגריר ישראל ברוסיה גרי קורן, בכמה פגישות שקיים עם בכירים במוסקבה.

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
כוחות אמריקניים בסוריה
צילום: AFP
מומלצים