שתף קטע נבחר

קו ההגנה: בסביבת ראש הממשלה נערכים לקראת שימוע

ראש הממשלה מוסיף להילחם על כך שהודעת היועמ"ש בנוגע לתיקי החקירות נגדו תתפרסם רק לאחר הבחירות - אלא שמאחורי הקלעים מבינים מקורביו שהפור נפל, והם מתכוננים בכל הכוח לקראת ההמלצה שתתגבש כנראה בשבועות הקרובים

למרות חיזוק צוות ההגנה המשפטי של ראש הממשלה וחרף ההצהרות בתקשורת, בשלטי חוצות ובסרטונים, נראה שגם בבלפור מבינים שההחלטה התקבלה - הודעת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בנוגע לתיקי נתניהו תתפרסם ככל הנראה כבר בשבועות הקרובים, ולא אחרי הבחירות. לשם כך מתכוננים אנשי נתניהו בחדרי חדרים לשימוע ונערכים בכל החזיתות כמעין הזדמנות אחרונה לנסות ולשנות את כתב האישום, אם יינתן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא אוקראינה פטרו פורושנקו (צילום: EPA)
נערך להחלטת היועמ"ש. נתניהו(צילום: EPA)
 

אחת הטענות המרכזיות של סניגוריו של נתניהו עוסקת בטוהר החקירה. בסביבתו של רה"מ טוענים כי לחוקרי המשטרה לא היו את הכלים לבצע חקירה הגונה מהסיבות הבאות: בחקירתו במח"ש טען ניצב רוני ריטמן כי הוא חושד שהקצינה צ' נשלחה להתלונן עליו על ידי סביבתו של נתניהו. ועל כן נטען כי הוא "היה בניגוד עניינים ולא רצה לחפור באמת".

 

גם שמו של המפכ"ל לשעבר, רב ניצב רוני אלשיך, יעלה בשימוע כמי שלא יכול היה להיות אובייקטיבי משום ש"טען בראיון לרדיפה של חוקרים פרטיים, דבר שלא הוכח". יתרה מזאת, אלשיך הודה, לדברי סביבת נתניהו, כי הדליף פרטים מתוך חקירות רה"מ - מה שמראה על מהימנותו.

 

אתמול (א') התייחס אלשיך לביקורת שהוטחה בו לאורך חקירות נתניהו: "אני מתקשה לראות מצב שלא יגישו אישום על שוחד נגד נתניהו. אני חושב שכולנו רואים את הראיות", אמר בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי. כשנשאל אם המשטרה תפרה תיק לראש הממשלה, הגיב: "חס וחלילה. אין לנו יכולת לתפור תיק. גם לא טכנית". עוד ציין אלשיך כי מעולם לא חקר את נתניהו בעצמו, אך הבהיר: "אני קורא כל מילה בעדויות הנחקרים". על סוגיית ההדלפות אמר: "העיתונאים יודעים שהמשטרה לא מדליפה. נקודה. אני יודע מהיכן יצאו ההדלפות".

 

 

באשר לפרשת 4000, הטענה המרכזית של אנשי נתניהו היא שסיקור אוהד לא נחשב כשוחד. לטענתם, החוקרים לא באמת ביקשו להגיע לחקר האמת. עובדה לכך היא שהממונה על ההגבלים העסקיים, שהוא אחד העדים הכי רלוונטיים, לא זומן לחקירה.

  

טענה נוספת בתיק זה היא כי לא נערך מחקר אמפירי לבדוק אם הסיקור באתר "וואלה" באמת היה אוהד כלפי נתניהו ומשפחתו. עוד טענה היא כי העובדות טויחו - 91% ממניות בזק הוחזקו בידי הציבור, ובזק ספגה נזקים כבדים עקב רפורמת השוק הסיטונאי.

 

באשר לפרשת 1000, בסביבת נתניהו טוענים כי המשטרה הפריחה סכומים דמיוניים של סיגרים שהגיעו כמתנות בסכום של חצי מיליון שקלים. לטענתו של מילצ'ן, הסיגרים נקנו בשתי חנויות בהרצליה. על פי בדיקה שערכו בסביבתו של נתניהו עם הספק של הסיגרים נמצא כי בשנים המדוברות הזמין הספק לישראל סיגרים מהסוג שנתניהו מעשן בסכום של 269 אלף שקלים בלבד. משכך, טוענים מקורביו של רה"מ, לא ייתכן שאת כל הסיגרים שיובאו לישראל רכש מילצ'ן בלבד והעביר אותם רק לנתניהו.

רוני אלשיך המפכ
"אין לנו יכולת לתפור תיק". אלשיך (צילום: מוטי קמחי)
 

אביחי מנדלבליט בועדה לענייני ביקורת המדינה (צילום: גיל יוחנן)
מחכים להחלטה. מנדלבליט(צילום: גיל יוחנן)
 

טענה נוספת באותה פרשה היא שגם יאיר לפיד נפגש עם מילצ'ן כשר, קיבל ממנו סיגרים ואף טיפל בבקשתו לתיקון חקיקה. לכן, מבחינת אנשי נתניהו מדובר באכיפה בררנית.

 

בנוגע לעדי המדינה טוענים בסביבתו ראש הממשלה כי ההסכמים מולם בוצעו בניגוד לעמדת היועמ"ש בתיקים אחרים, ונעשו בצורה "סיטונאית". לטענתם, הוציאו מעין "מכרז לעדי מדינה כך שכל מי שיכול להפליל את נתניהו הוא בר חתימה".

 

לגבי עד המפתח ניר חפץ טוענים מקורבי נתניהו כי החתימו אותו עוד בטרם בדקו את הסחורה שהוא יכול לתת, כמו ההקלטות. בעניינם של ארי הרו ושלמה פילבר נטען כי השניים ביצעו עבירות שלא קשורות לרה"מ, וקיבלו חסינות עבור אותן עבירות תמורת הפללת נתניהו במשהו אחר. באשר למני נפתלי נטען שקיבל חסינות מתגלגלת ושהמשטרה ניסתה להפליל באמצעותו את נתניהו.

 

בתוך כך, הגישו אתמול פרקליטי נתניהו ליועמ"ש קלסר ובו תיעוד של 122 הדלפות שפורסמו במהלך חקירות נתניהו. "מדובר במקרה מובהק שבו הכמות הופכת לאיכות עד שנוכח השטף הבלתי פוסק של ההדלפות, ונוכח זיהום החקירה מיסודה, מתקבל רושם של אימוץ נורמות פסולות, שהשתרשו בחקירות אלה, נורמות שבינן לבין שלטון החוק וניהול חקירות תקינות, אין ולא כלום, שאין להן מקום במדינת חוק ושלא ניתן לקבל אותן", טענו עורכי הדין נבות תל-צור וטל שפירא.

 

מאיר תורג'מן השתתף בהכנת הידיעה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי, עמית שאבי
נתניהו ואלשיך
צילום: מוטי קמחי, עמית שאבי
מומלצים