שתף קטע נבחר

חודש לפני הבחירות: פייסבוק תשיק כלי שקיפות

הרשת החברתית הודיעה כי הכלי שלה לניטור מודעות פוליטיות יושק במהלך חודש מרץ, וידרוש ממפרסמים הרשאה מיוחדת. אך האם זה מספיק?

האם הרשת החברתית הגדולה בעולם תהיה מוכנה בזמן למערכת הבחירות  בישראל? פייסבוק הודיעה היום (ב') כי תשיק את כלי המודעות הפוליטיות שלה גם בישראל, במהלך חודש מרץ. מדובר באותם כלים שיושמו בארצות הברית בחודש נובמבר האחרון לקראת בחירות האמצע, המאפשרים לרשת החברתית להיאבק בתופעת הפייק ניוז ובהשפעות של שחקנים זרים בפלטפורמה.

 

בחירות ()
פייסבוק נערכת לבחירות 2019

 

על פי ההודעה מטעם פייסבוק, כלי השקיפות מחייב מפרסמי מודעות פוליטיות הנוגעות לבחירות לקבל הרשאה מיוחדת מטעם פייסבוק. ככל הנראה מדובר בתהליך שלפיו כל אדם או מפלגה המעוניינים לפרסם מודעה פוליטית הנוגעת לבחירות, יעברו אימות על ידי הרשת החברתית. המודעות יהיו חייבות להיות מקושרות למשתמשים אמיתיים וישראלים - הרשומים במאגר ייעודי של פייסבוק לצד כתובת מייל מקומית ומספר טלפון. במידה ומדובר במנהלי סושיאל שעובדים עבור יותר ממפלגה אחת - הם יעברו את התהליך עבור כל אחד מהלקוחות שלהם. בנוסף, המודעות עצמן יקוטלגו במאגר נגיש לציבור שניתן לערוך בו חיפוש, בשם Ad Library. המאגר יכיל את המודעות הפוליטיות, יציג מי רכש אותן ובאיזה סכום, ואף ייתן מידע בנוגע לאוכלוסיות שמוקדו עבור המודעה.

 

החל ממרץ גם ישראל בפנים: לכניסה לספריית המודעות הפוליטיות של פייסבוק

 

"פייסבוק מקדישה זמן, אנרגיה ומשאבים ניכרים למאבק בשחקנים שליליים ולהגברת השקיפות", אמרה קייטי הרבת', מנהלת מחלקת

הפוליטיקה הגלובלית וקשרי ממשל בפייסבוק. "העבודה שלנו לקראת מערכות בחירות אינה מסתיימת לעולם. כשמדובר בשחקנים שליליים, אנו פועלים ללא הרף כדי להקדים תרופה למכה. הגברת השקיפות בפרסום של מודעות פוליטיות מהווה חלק חשוב במאמץ זה".

 

 

 

פייסבוק עוד לא התחייבה על תאריך קונקרטי שבו יושקו כלי השקיפות המדוברים, אבל ידוע כי הם יופעלו בארץ במהלך חודש מרץ - פחות מחודש לפני הבחירות. בהתחשב בכך שגלגלי השיניים של מערכת הבחירות כבר נכנסו לפעולה, ייתכן מאוד כי מדובר במשך זמן קצר מדי, ולא ברור עד כמה הכלים הללו יהיו אפקטיביים במהלכו. "כאשר אנו מחליטים להשיק כלים אלו במקומות נוספים, אנו לוקחים בחשבון מספר גורמים, כגון לוחות זמנים לבחירות (מדינות עם מועד בחירות בטווח קצר), פידבק מארגוני צד שלישי, האפשרות של התערבות זרה, דרישות משפטיות מקומיות ועוד", כך נמסר מפייסבוק בתגובה לנושא התזמון. 

 

מאז הוכרז תאריך הבחירות בישראל, הרשת החברתית מתמודדת עם ביקורת נרחבת באשר לאי-מוכנותה. בשבוע שעבר פורסם ב"טיימס אוף ישראל" כי פייסבוק עדיין לא העסיקה בודקי עובדות ייעודיים לקראת מערכת הבחירות - על אף שמדובר בפרקטיקה שגורה סביב קמפיינים פוליטיים במקומות אחרים בעולם.  

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים