שתף קטע נבחר

נמל התעופה האנטי-ציוני הראשון

אפרופו חנוכת שדה התעופה ליד אילת, ההתעקשות להחליף את בסיס רמת דוד בנמל אזרחי היא מתכון להרס החקלאות והמרחב של ערש הציונות

 

מאבק תושבי עמק יזרעאל נגד הקמת שדה תעופה אזרחי (צילום:
מחאת תושבי עמק יזרעאל (צילום: "שורר-לויטה")

עמק יזרעאל הוא ערש התנועה הציונית ואין משל גדול יותר לתנועה הציונית מהרס הערש. מאחד המקומות היפים בעולם הוא הופך לערימת גרוטאות עם איים של מושבים ותיקים, קיבוצים, שכונות וערים, שביניהם נבנים בלי הפסקה קניונים מטופשים ומכוערים, כביש 6 ומחלפיו קורעים לו את הצורה, והרכבת הקימה את תחנותיה האוויליות באמצע שום מקום.

 

 

מצד אחד משקיף בבעתה אלכסנדר זייד, ומקרן הכרמל מדליק אליהו הנביא מדורות כדי שבעלת האוב מעין דור תעשה משהו. אבל אף אחד לא מתייעץ איתה אף שממוחם של אנשי רשות התכנון שהוגים את התנועה היבשתית והאווירית בארץ, מורכב החומר שממנו מתאבכים האדים שבעזרתם היא חוזה חזיונות. אחרת אי אפשר להבין למה החלופה המועדפת על רשויות התכנון היא הוצאת חיל האוויר מבסיס רמת דוד והחלפתו בנמל תעופה בינלאומי. ולמה לא בעצם, הם אומרים לעצמם, לעשות ההפך ממה שצריך זה חלק מה-DNA הישראלי.

 

נמל התעופה ליד לוד עמוס וצריך עוד אחד במרחק סביר ממרכז הארץ. השדה שנחנך בשבוע שעבר ליד אילת הוא, ובכן, ליד אילת, ולכן לא רלוונטי. אבל אף שליד נבטים יש את המסלול הכי ארוך בארץ, ומשם רכבת מהירה יכולה תוך שעה הגיע למרכז, מתעקשות רשויות התכנון על רמת דוד.

 

עמק יזרעאל צפוף הן באוכלוסייה והן בתחבורה. מעבר לכך, אחרי כ-100 שנים הוא עדיין אחד מהלבבות החקלאיים של הארץ. רוב תנובת החלב בארץ מופקת שם. אם יהיה שם שדה תעופה – לא יהיו רפתות ודירים, כי רפתות ודירי כבשים ועזים זה מספוא, ואוכל זה ציפורים, וציפורים זה לא טוב למטוסים.

 

מטוסים זה גם זיהום. לאחד המקומות הצפופים בארץ יתווספו אלפי המראות ונחיתות, אדי דלק סילוני מזוהם, מפגעי רעש, תאורה, הזיהום של כל כלי הרכב שנכנסים ויוצאים, מצמוצי הנשיקות, קריאות הגיל של מקבלי הפנים. זה נוח לחיל האוויר, שרוצה לצאת מרמת דוד, כי גם לו צפוף שם, והוא רוצה את מינימום החיכוך עם מטוסי הנוסעים במרחב של דרום הארץ.

 

אבל נו, עדיף לטוס לחו"ל מאשר להשקיע בחקלאות. נלך לפי החזון שבו ערש התנועה הציונית יהיה בית הקברות שלה. ויפה שעה אחת קודם.

עם כל הכבוד לכך שמדינת ישראל היא נושאת המטוסים הפרטית של חיל האוויר העשיר בעולם, אפשר בהחלט להוריד את תעבורת הטיסות הצבאיות ברמת דוד לתועלת תושבי עמק יזרעאל, ובכל זאת ללכת על נמל בינלאומי בנבטים.

 

כל ראשי הרשויות האזרחיות בצפון מתנגדים לשדה תעופה שיקרקע את העמק ויעמיס על תשתיותיו הפקוקות ממילא עוד מיליוני נוסעים כל שנה. במקביל, 22 ראשי רשויות בדרום מתחננים שיבנו שדה אזרחי בנבטים שיביא להם פרנסה ותעסוקה.

 

להגיע לנבטים ברכבת מהירה מתל אביב לא ייקח יותר משעה. ביום האופטימי שבו הרכבת תתפקד כמו שצריך ותיסע במהירות 200 קמ"ש (אם לא יותר), ייקח שעה להגיע מנהריה לנבטים. בתנאים הנוכחיים, להגיע מנהריה לרמת דוד לוקח יותר. ואם יהיה שם שדה – נראה אתכם עושים את זה בשעתיים.

 

כל מי שעיניים ומעט בינה בראשו מבין שנמל התעופה צריך להיות בנבטים ולא ברמת דוד, ושחיל האוויר, אחד הטובים בעולם, שעשה ועושה מבצעים מסובכים, יצליח גם לעשות מעשה אחד חכם למען אזרחי מדינת ישראל שעליו נודה לו שנים רבות.

ואפשר לעשות עוד דבר קטן. ליד חיפה יש מסלול קטן שאין בעיה להאריך אותו לתוך המפרץ הרדוד ולייצר שדה שבו טיסות נכנסות ויוצאות; שדה שמתאים למה שמכונה הטיסות הקצרות (מושג בתעופה האזרחית של טיסות של עד שש שעות במטוסים דו-מנועיים שקטים וקטנים יחסית).

 

זה כמובן יהיה טוב לעיר, זה ישרת את אוכלוסיית הצפון, ובין כה וכה כל התשתיות מוליכות לחיפה. לא צריך להוסיף כלום חוץ מלסלול שדה זול, שכן טיסות הלואו-קוסט רוצות להיות מהירות ולכן לא בונים להן שרוולים. המטוסים רוצים לבוא וללכת. אז שיבואו וילכו. הים גדול וריק יחסית מבניינים ובני אדם. בשביל זה בנינו מפרץ ונמל בחיפה. ובחרנו ראשת עיר שתקדם את הרעיון.

 

אז מה אתם אומרים, נעזוב רמת דוד כדי שנוכל להמשיך לשתות חלב, לאכול גבינות, להקשיב לציפורים, לנשום אוויר, להתרווח מהפקקים, ונבנה את השדה הגדול בנבטים לטובת הנגב וכל מדינת ישראל, ואת השדה הקטן יותר והזריז בחיפה? שפעם אחת נעשה, כנגד האופי האנושי בכלל הישראלי בפרט, את הנכון והטוב?

 

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים