שתף קטע נבחר

מנכ"ל משרד הבריאות: "לא יהיה מנוס מלהעלות מס בריאות"

הקשיים העצומים של מערכת הבריאות מתבטאים במחסור במיטות, בתחלואה גוברת ובצפיפות בלתי נסבלת בחדרי המיון שעולה גם בחיי אדם. לדברי משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות, לא יהיה מנוס מלהעלות את מס הבריאות כדי לספק לאזרחי ישראל שירותי בריאות טובים. צפו בריאיון באולפן


 

בהמשך לקריאה יוצאת הדופן של יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי לציבור שלא להגיע לחדרי המיון מאחר שמדובר ב"סכנת חיים", לדבריו, הזמנו לאולפן את משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות, כדי להגיב על הדברים.

 

"אנחנו מכירים את הבעיה", אומר בר סימן טוב, "אנחנו מודעים לה ולא משאירים את התחום ללא טיפול. אתמול סגן השר ליצמן ואני היינו במפגש של איגוד המחלקות הפנימיות. אנחנו עושים הרבה, אך מודעים לכך שיש עוד הרבה לעשות, בעיקר נוכח העובדה שבעשור הקרוב אוכלוסיית הקשישים בישראל צפויה להכפיל את עצמה. אחד הדברים שאנחנו אומרים הוא שלא יהיה מנוס מלהעלות את מס הבריאות כדי שנוכל לספק שירותי בריאות טובים".

 

מחסן בריאות צפיפות בית חולים  (צילום: אלעד גרשגורן)
מיטה במחסן בית החולים. מדובר בהזנחה פושעת?(צילום: אלעד גרשגורן)
  

-האם אתה מסכים עם דברי פרופ' חגי שאומר "אל תגיעו למיון אם אתם לא ממש מוכרחים"?

"אנחנו אומרים בכל השנה לציבור שהמיון לא צריך להיות הבחירה הראשונה ועדיף ללכת לרופא משפחה או להגיע למוקדים, ואכן אנחנו גם רואים בשנים האחרונות ירידה בפניות למיון. מצד שני המקרים שמגיעים למיון הולכים ונהיים יותר קשים, בהחלט עדיף להמנע מלהגיע".

 

-בוא נדבר דוגרי, הסיפור של מערכת הבריאות הוא לא חדש, זה לא משהו שקרה החורף הזה, זו הזנחה פושעת של לא מעט שנים ואתם שם לא מעט שנים.

"אני לא מקבל את הטרמינולוגיה, זו אכן לא סיטאוציה חדשה, וזה אמנם לא תירוץ אבל כן צריך לומר שתחלואת החורף השנה יותר קשה. אנחנו נוקטים בצעדים, לדוגמא - בין 20 ל-30 אחוז מהמאושפזים בפנימיות לא צריכים להיות שם, ויכולים לצאת למוסדות אשפוז המשכיים. אנחנו נמצאים היום בתהליך של פתיחת 600 מיטות. בנוסף, הקצינו 200 מיליון שקלים לטובת אשפוז בית וטיפולי בית - שיורידו את הביקושים מהמחלקות הפנימיות".

 

-כמה מיטות חסרות היום במדינת ישראל?

"אנחנו פותחים בכל שנה בשנים האחרונות 200 מיטות אשפוז חדשות, זה סד שנכפה עלינו ואנחנו צריכים להתמודד איתו. בפועל מספר המיטות שצריך להיפתח כל שנה עומד על בין 300 ל-350 מיטות. אנחנו מתמודדים עם הפער הזה באמצעות מתן משאבים גדולים לקופות החולים כדי שיפתחו טיפולי בית, פתיחת מיטות אלטרנטיביות לאשפוז המשכי, ועוד.

 

-אבל מה חסר? מה לא דרשתם מספיק, כסף? לא נלחמתם מספיק? משרד האוצר לא יודע שאתם זקוקים לכסף הזה? למשה כחלון לא אכפת?

"אני לא נכנס לפוליטיקה ואני פה כדי לקחת אחריות ולא לגלגל אותה לא למשרד האוצר ולא לאף אחד אחר. מה שמגביל את מדינת ישראל זה הוצאה ציבורית נמוכה מאוד לבריאות, חלק מזה זה חוסר הרצון להעלות מס. מס הבריאות בישראל הוא הנמוך ביותר שיש במדינות המערב. אם אנחנו לא נתמודד עם בעיית היסוד הזאת והחלק שלנו הוא לומר לציבור ש-א' צריך לעשות את זה ו-ב' אם נעשה את זה הוא יקבל תמורה מאוד גבוהה.

 

כחלון: "הוספנו תקציבים אבל הפערים אדירים"

"הנושא הזה מוכר וכואב", אומר שר האוצר משה כחלון בתשובה לשאלה על קשיי מערכת הבריאות, "אבל אם זה ינחם מישהו, התקציבים שהוספנו בקדנציה הזאת למערכת הבריאות הם פשוט חסרי תקדים. היום תקציב משרד הבריאות הוא כ-40 מיליארד שקלים, תוספת של בין 8 ל-9 מיליארד, אבל אני לא יכול לבוא בטענה כי תמיד זה חסר וחסרות מיטות וצריכים לשפר ולייעל ואנחנו כמובן במגעים עם משרד הבריאות כדי לתת כמה שרק אפשר למערכת הזאת, מודעים לבעיות שלה.

 

"גם בסל התרופות הוספנו תוספות משמעותיות, את כל הדברים האלה ניתן לבדוק אבל אין ספק שלקדנציה הבאה צריך לעשות תוכנית ולראות איך מדביקים את כל הפערים האלה, במיוחד בפריפריה כי שם הפערים הם אדירים, הרפואה בפריפריה היא ממש ממש נחותה ביחס למרכז, אנחנו על זה, ונמשיך. אני מקווה להיות עוד קדנציה שר האוצר ואני מניח שבר סימן טוב ימשיך להיות מנכל משרד הבריאות, נמשיך לעבוד ביחד ולקדם את הנושאים האלה, אני מסכים איתו, צריך לעשות תוכנית ולרוץ עם זה הלאה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוהד צויגנברג
לא נכנס לפוליטיקה. בר סימן טוב
צילום: אוהד צויגנברג
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים