שתף קטע נבחר

שאלות ותשובות: כל מה שצריך לדעת על השקעת הענק של אינטל

למה אינטל משקיעה בישראל, כמה שווה לכיס שלנו ההשקעה ולמה דווקא בקריית גת. כל הפרטים על השקעת 40 מיליארד השקל של החברה האמריקאית בישראל

 

 

חברת אינטל, המפתחת ומייצרת טכנולוגיות מחשוב ותקשורת, הודיעה אתמול בערב לשרי האוצר והכלכלה, כי החברה החליטה להשקיע בישראל עוד 9.7 מיליארד דולר (כ-40 מיליארד שקל). זאת לאחר שכבר השקיעה מיליארדי דולרים רבים בישראל מאז 1974. מה עומד מאחורי החלטת ענקית הטכנולוגיה ואיך היא תשפיע עלינו? שאלות ותשובות.

 

כחלון על השקעת הענק של אינטל: "בשורה גדולה לכלכלה הישראלית"

אינטל מאשרת: נרחיב את הייצור בקריית גת

אינטל ישראל תחלק לאלפי עובדים בונוס של שלוש משכורות


   (דוברות אינטל)
המפעל בקריית גת(דוברות אינטל)

מדוע משקיעה אינטל בישראל?

החברה גילתה ב-45 שנות פעילותה בישראל שהמדינה הקטנה במזרח התיכון מצטיינת במחקר ופיתוח והפכה אותה לבסיס לפיתוח וייצור מוצריה החדשניים ביותר.

 

אבל החברה גם קיבלה תמורה נאה על כך?

בהחלט. אינטל קיבלה תמורה כספית ששווה הרבה מאוד. החברה מקבלת זה שנים הנחת מס עצומה ומשלמת רק 5% מס חברות. פעילותה כדאית מאד לישראל, בעיקר בשל גיוס אלפי עובדים ובשל פעילותה בפריפריה, כמו המפעל הגדול שהקימה בקרית גת, שכמחצית מעובדי העיר הדרומית מועסקים בו.

 

ממשלת ישראל בעצם משתתפת בעלות ההשקעות של אינטל בישראל?

הממשלה כבר שילמה לאינטל מענקים והנחות במס בהיקפים גדולים. רק באביב השנה שעברה הודיעה אינטל על השקעת כ-18 מיליארד שקל (5 מיליארד דולר) במפעל בקרית גת והמענק שהובטח לה מהמדינה הסתכם ב-700 מיליון שקל. בתמורה גייסה החברה עוד 250 עובדים והגדילה את היצוא מישראל. כעת תקבל אינטל 3 מיליארד שקל נוספים ותגייס עוד 1,000 עובדים למפעל החדש שתקים בקרית גת.

   (דוברות אינטל)
המפעל בקריית גת(דוברות אינטל)
  

למה בעצם?

על ההשקעות של אינטל מתמודדות מדינות רבות, בהן בעיקר לאחרונה אירלנד, סינגפור וגם ארה"ב. לכן מי שמעניק לחברה הטבות רבות יותר זוכה לרוב בסופו של יום לקבל את ההשקעה. אולם, יש גם הטוענים שישראל הגזימה בהנחות המס ובמענקים לחברה רק כדי לזכות בהקמת המפעלים בה, שבמחיר נמוך מזה יתכן שישראל יכולה הייתה להביא לכאן גם השקעות ענק מחברות אחרות.

 

אינטל היא אחד המעסיקים הפרטיים הגדולים בישראל?

בהחלט. החברה מעסיקה כבר היום 11,700 עובדים בארץ, מתוכם 7,300 עובדי פיתוח ו-4,400 עובדי יצור. זאת, בנוסף ל-1,100 עובדי מובילאיי – אותה רכשה לאחרונה אינטל. החברה גם אחראית להעסקתם באופן עקיף של 52 אלף איש בישראל, שעובדים במפעלים המספקים לה חומרים ועובדים עבורה בתחומים רבים.

 

מהו היקף יצוא ההייטק של החברה מישראל?

המדובר בהיקף יצוא עצום שהגיע ל-3.9 מיליארד דולר ב- 2018. אינטל מהווה כיום כ-7.5% מייצוא ההייטק של ישראל וכ- 1% מסך התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) של מדינת ישראל.

 

מה היה היקף השקעות אינטל בישראל בחמש השנים האחרונות?

ההשקעות האחרונות של החברה היו רחבות היקף במיוחד: בין השנים 2018-2014 שידרגה אינטל את המפעל בקריית־גת ב־6 מיליארד דולר, ובמהלך 2018 סוכם על שדרוג נוסף ב־5 מיליארד דולר, כדי להגדיל עוד את נפח הייצור. כעת, עם ההשקעה הנוכחית - מדובר בהשקעת שיא במדינת ישראל על ידי חברה אחת בפרק זמן כה קצר.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
דוברות אינטל
המפעל של אינטל בקריית גת
דוברות אינטל
מומלצים