שתף קטע נבחר

הישג לכלכלה: S&P הפכה את דירוג האשראי הגבוה של ישראל לקבוע

חברת "סטנדרד אנד פורס" הפכה את דירוג האשראי הזמני הגבוה של ישראל, AA- (דאבל איי מינוס) לדירוג הקבוע של המדינה. ההחלטה הדרמטית תאפשר קבלת הלוואות בריבית נמוכה שיאפשרו להשקיע יותר תקציבים באזרחים

ערב דרמטי לכלכלת ישראל: חברת דירוג האשראי "סטנדרד אנד פורס" (S&P) הפכה אמש (ו') את דירוג האשראי הזמני הגבוה של ישראל AA- (דאבל איי מינוס) לדירוג הקבוע של המדינה, כפי שפורסם לראשונה ב"ידיעות אחרונות".

 

 

 

מיליארדי שקלים ישתחררו מתקציב החובות לתקציב ההוצאות

לפני שמונה חודשים החליטה חברת הדירוג "סטנדרד אנד פורס", אחת משלוש חברות הדירוג הגדולות בעולם, להעלות את הדירוג של ישראל לראשונה בתולדותיה לדאבל AA מינוס. עד אז דירגו כל החברות את מדינת ישראל בדירוג של A אחד בלבד.

  

ההחלטה הדרמטית באביב שעבר גרמה לאופוריה בבורסה בתל־אביב ומדד ת"א 35 הגיע לשער שיא זה שלוש שנים, עם רמה של 1,604 נקודות, עלייה של 1.7%. כעת הבשורה הזמנית הפכה לקבועה. המשמעות של קביעת דירוג כה גבוה באופן קבוע היא שמדינת ישראל תקבל הלוואות בריבית נמוכה יותר, שכן יש ביטחון רב יותר שהיא תעמוד בכל התחייבויותיה ותחזיר את מלוא חובותיה בזמן.

  

כך, ישתחררו כבר בשנים הקרובות מיליארדי שקלים מתקציב החובות של ישראל לתקציב ההוצאות, מה שצפוי להביא, עם הקמת הממשלה הבאה, להגדלת ההשקעות בתשתיות, בחינוך, בבריאות וברווחה.

הבורסה לניירות ערך תל אביב (צילום: שאול גולן)
ההחלטה הדרמטית באביב שעבר גרמה לאופוריה בבורסה(צילום: שאול גולן)

 

העלייה בדירוג האשראי מאפשרת למדינה ללוות בריבית נמוכה יותר

בתוך כך, בזכות העלייה בדירוג האשראי, הצליח החשב הכללי במשרד האוצר, רוני חזקיהו, להשיג בשבוע שעבר ריבית מצוינת בהנפקת איגרות חוב של ישראל באירופה, לראשונה זה שנתיים: הריבית להלוואה לעשר שנים של 1.25 מיליארד יורו הייתה 1.5% אחוזים, ול־30 שנה לסכום זהה - 2.5%. יש לציין שבאותו היום גייסו הון באירופה גם אירלנד, ערב הסעודית ופורטוגל, והריבית שהן ייאלצו לשלם על הלוואות דומות הייתה גבוהה כמעט פי שניים.

 

אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, חברת הדירוג תסביר הערב את החלטתה ביציבות הכלכלה הישראלית, שמירתה על גירעון נמוך, הצמיחה של המשק בקצב נאה יחסית של כ־3% בשנה ושיעור האבטלה הנמוך. זאת חרף הדיווח של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ששיעור האבטלה בחודש דצמבר עלה מעט ל־4.3%, שיעור נמוך בהשוואה עולמית.

 

שר האוצר משה כחלון אמר כי דירוג ישראל לראשונה לדאבל איי מינוס, ממחיש את האמון שרוחש העולם הכלכלי לאופן ניהול התקציב בישראל ולהישגי המשק. בחודש שעבר התברר שהגירעון בשנת 2018 לא ירד, למרות החששות המוקדמים, מהיעד שקבעה הממשלה ושעמד על 2.9% בלבד מהתוצר בישראל.

פורסם לראשונה 01/02/2019 09:50

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
בנימין נתניהו משה כחלון
צילום: רויטרס
מומלצים