שתף קטע נבחר

העתיד של בית שאן: 5,500 דירות חדשות ומאות אלפי מ"ר לתעשייה

הוועדה המחוזית אישרה את תוכנית המתאר לעיר שצפויה לגדול ל-28 אלף תושבים עם שתי שכונות חדשות בדרום ובמערב; אזור התעשייה יורחב, והגן הלאומי ישודרג. ראש העיר: "לראשונה בית שאן מתמודדת עם הפוטנציאל העיקרי של העיר בתחום התיירות והאירוח"

עוד 5,500 דירות ומאות אלפי מ"ר של שטחי תעשייה, מסחר ותעסוקה. זו תוכנית המתאר החדשה לבית שאן שאישרה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז צפון שבמינהל התכנון לאחר שנתיים של דיונים.

 

35 יישובים חדשים הוקמו בעשור האחרון: 15 בדרום, 7 ביו"ש

תוך 4 שנים: הוועדה להאצת הבנייה אישרה 164 אלף דירות

שוק הדיור בישראל: 66.5% גרים בדירה בבעלותם, ל-10% בעלות של שתי דירות ומעלה

 

התוכנית כוללת תוספת של כ-5,500 דירות בשתי שכונות מגורים חדשות ובמסגרת התחדשות עירונית באזורים הוותיקים. תוכנית המתאר הראשונית הופקדה כבר ב-2017, אך אושרה רק כעת על ידי הוועדה המחוזית.

 

>> לסיפורים הכי חמים במדור כלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

בית שאן (צילום: אילן ארד) (צילום: אילן ארד)
בית שאן(צילום: אילן ארד)
בבית שאן, הממוקמת בסמוך למעבר הגבול לירדן, מתגוררים כיום כ-20 אלף תושבים, כשהתוכנית נועדה לתת מענה להיקף אוכלוסייה של כ-28 אלף תושבים בתוך 15-10 שנה.

 

במסגרת זו מתוכננות שתי שכונות חדשות בדרום ובמערב העיר, עם כ-3,500 דירות חדשות. שאר יחידות הדיור, כ-2,060, מתוכננות במסגרת להיבנות במסגרת הליכי פינוי בינוי ותמ"א 38 בבית שאן הוותיקה, בהם שיכון א', שיכון ד' ושכונת אלי כהן.

  ()
 

מוקדי תיירות ובתי קפה - סביב הגן הלאומי

עוד כוללת התוכנית את הרחבת אזור התעשייה הקיים מצפון לעיר, לאורך מסילת רכבת העמק, באמצעות תוספת של כ-446 אלף מ"ר שטחי תעשייה, מסחר ותעסוקה, כך שיעמדו על 815 אלף מ"ר בסך הכל. מערבית לאזור התעשייה מתוכנן מסוף מטענים זמני של רכבת העמק, העוברת בסמוך.

 

מסוף זה נועד לשרת את מעבר הגבול הבינלאומי עם ירדן, באופן שיאפשר לה קשר ישיר עם נמל חיפה, וזאת עד שתושלם סלילת מסילת הרכבת ויוקם המסוף הקבוע המתוכנן במעבר הגבול שייח' חוסיין.

 

בנוסף, התוכנית מסדירה את הגן הלאומי בית שאן ומחזקת את הקשר שלו לעיר, זאת בין היתר באמצעות הוספת מוקדי תיירות סביבו, כולל בתי קפה, והסדרת הכניסה אליו מדרום, מכיוון מרכז העיר.

הגן הלאומי בית שאן (צילום: זיו ריינשטיין) (צילום: זיו ריינשטיין)
הגן הלאומי בית שאן(צילום: זיו ריינשטיין)
  

עוד מתוכננת במסגרת התוכנית תוספת של כ-180 אלף מ"ר שטחי מלונאות ותיירות, עם כ-1,180 יחידות מלונאות ונופש. מוקדים אלו מתוכננים בין השאר באזור המלאכה, התעסוקה והמסחר שמצפון מערב לגן הלאומי, שיהפוך לאזור תיירות, מלונאות ומסחר, וכן מצפון מזרח לגן הלאומי, באזור שער דמשק, על שטח פתוח שמדרום לכביש 71, שם מתוכנן מוקד תיירות עם זיקה לעמק המעיינות.

 

חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה

מוקד תיירות ומלונאות נוסף מתוכנן באזור העיר המנדטורית ממזרח לגן הלאומי. בנוסף, התוכנית מרחיבה את מתחם הרכבת, במטרה להפוך אותו למרכז בילוי ותרבות לתושבי האזור.

 

בהיבט של התחבורה, התוכנית מעתיקה את תוואי דרך מס' 71 מצפון לאזור התעשייה, כשתוואי זה עתיד להתחבר לכביש כניסה חדש למרכז העיר, שעובר בסמוך לגן הלאומי.

 

מטרה נוספת של התוכנית היא לסייע בחיזוק מבנים בבית שאן, החולשת על שטח שיפוט של כשבעה קמ"ר, ונמצאת בסיכון גבוה לרעידות אדמה. חרף זאת, כפי שכבר נכתב במספר דוחות של מבקר המדינה, תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים מרעידות אדמה, שאישרה הממשלה ב-2005, התבררה בה ובערים מועדות לסיכון נוספות בפריפריה כבלתי ישימה, בשל היעדר כדאיות כלכלית ליזמים. חרף התיקונים שנערכו בתוכנית לאורך השנים, היא עדיין לא ממשמת את ייעודה לסייע בחיזוק מבני מגורים.

 

ראש עיריית בית שאן ז'קי לוי מסר: "אישור תכנית המתאר מהווה בשורה להתחדשות עירונית בבית שאן מפני שלראשונה היא מתמודדת עם הפוטנציאל העיקרי של העיר בתחום התיירות והאירוח ומשום שהיא תאפשר הקלות חשובות לתושבים להקמות יחידות אירוח נוספות לתיירות חוץ ופנים, יחד עם פיתוח הפוטנציאל של העיר בתיום המלונאות.

 

"זאת מעבר כמובן להתפתחות הדמוגרפית והגדלת שטח השיפוט. אני שמח שתהליך ותכנית אותה התחלתי להניע לפני 7 שנים בקדנציה הקודמת שלי כראש עיר מקבל אישור ותוקף עם בשורה חשובה מאד לפיתוחה והתחדשותה של בית שאן"

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמידר
דיור ציבורי בבית שאן
צילום: עמידר
מומלצים