שתף קטע נבחר

בגלל הוויטמינים: 4 הירקות שאסור לכם לוותר עליהם

לכל מי שלא אוהב ירקות או שהילדים שלו מגלים התנגדות אפילו למראה שלהם על הצלחת, ד"ר מאיה רוזמן מציעה את הנוסחה הפשוטה לקבל את כל הוויטמינים שנחוצים לנו - וגם לשמור על המשקל

"אני לא אוהב/ת ירקות", זה משפט שאני שומעת, לצערי, כמעט כל יום. מבוגרים וילדים כאחד, גם אם הם אוכלים בריא, לא תמיד כוללים ירקות בתפריט היומי שלהם. ובינינו, חבל.

 

נכון שקשה להרכיב דיאטה לירידה במשקל בלי ירקות, בגלל שהם מכילים את הכמות הנמוכה ביותר של קלוריות מכל המזונות שקיימים. נכון גם, שהירקות מכילים הכי הרבה סיבים תזונתיים ולכן גם תורמים לשובע הממושך ביותר מכל המאכלים.

 

דוגמה שאני אוהבת לתת למטופלים חדשים שלי, היא שאפשר לאכול סיר שלם של שעועית ירוקה ברוטב עגבניות, באותה כמות קלוריות כמו שיש בשלוש כפות קטנות של אורז. כן,זו לא טעות, כל הסיר מכיל ב-120 קלוריות בלבד.

  

 

סלט ירקות עם לימון (צילום: shutterstock)
סלט ירקות. סיבים תזוניתיים ומינימום קלוריות(צילום: shutterstock)

 

הורים רבים התייאשו ממריבות ומתפשרים על סוכריות של מולטי ויטמין, כדי שבכל זאת הילדים "יקבלו" את הוויטמינים הנחוצים להם.

 

אבל חשוב לדעת כי הירקות חשובים עד כדי כך, שממש אסור לוותר עליהם. הם מכילים פרט לוויטמינים A ו-C החשובים, גם סיבים תזונתיים שדרושים לבריאות המעיים, והם בסיס להרגלי אכילה נכונים למניעת השמנה בעתיד.

 

אז עבור כל המבוגרים והילדים שלא אוהבים ירקות, ערכתי את "רשימת המינימום" - 4 הירקות שחייבים לאכול כל יום.

 

גזר. עשיר בוויטמין A (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
גזר. עשיר בוויטמין A(צילום: shutterstock)

 

   ( )

הגזר הוא הירק העשיר ביותר בוויטמין A. בגזר אחד גדול יש פי 2 ויטמין A ממה שצריך ליום. חצי גזר ליום יספקו לרובנו את הוויטמין, שחשוב למניעת סרטן, לראיית לילה, לבריאות העור, עוזר למניעת נשירת שיער ואפילו למנוע אקנה.

 

ויטמין A יחסית עמיד לחום, ולכן גם גזר מבושל (בתוך המרק למשל) הוא מענה ופתרון לכל מי שלא אוהב ירקות, גם מיץ גזר שנסחט בזה הרגע, מהווה מענה נחמד.

 

מלא בוויטמין C. פלפל אדום (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
מלא בוויטמין C. פלפל אדום(צילום: shutterstock)

 

   ( )

פלפל אדום הוא אחד הירקות העשירים ביותר בוויטמין C, שכידוע חשוב לפעילות מערכת החיסון שלנו. רבע פלפל אדום מכיל ויטמין C  בכמות הדרושה לאדם מבוגר ליום.

 

כדאי לדעת שוויטמין C מתפרק מהר ואינו עמיד. חימום ובישול גורמים לירידה בכמותו, וגם חיתוך לסלט – ככל שחותכים יותר קטן, יותר ויטמין C נהרס עם הזמן.

סלט שנחתך אתמול אינו מכיל ויטמין C כנראה, וגם מיץ תפוזים שנחתך לפני כמה שעות. לכן, חשוב לאכול את רבע הפלפל באותו רגע שחותכים אותו.

 

חסה רומית (צילום: shutterstock)
למניעת אנמיה, לפוריות ולשיפור תפקוד המוח. חסה(צילום: shutterstock)

 

  ( )

החסה מכילה הרבה סיבים תזונתיים, וגם חומצה פולית שחשובה למניעת אנמיה, לפוריות ולשיפור תפקוד המוח.

 

 שלושה עלי חסה מכילים כשליש מכמות החומצה הפולית הדרושה ליום. אם תרצו להחליף את החסה, גם פרח אחד של ברוקולי יכול לספק חומצה פולית באותה כמות, יחד עם עוד נוגדי חמצון חשובים.

 

עשירה בליקופן, נוגד חמצון שחשוב בין השאר לעיניים  (צילום: ויז'ואל/פוטוס) (צילום: ויז'ואל/פוטוס)
עשירה בליקופן, נוגד חמצון שחשוב בין השאר לעיניים (צילום: ויז'ואל/פוטוס)

 

  ( )

עשירה בליקופן, נוגד חמצון שחשוב לעיניים למניעת קטרקט, וגם להפחתת הסיכון לסרטן הערמונית. הליקופן זמין לגוף גם בעגבניות מבושלות (רטבים, שקשוקה).

  

 

ומה עם תרד, כרוב קייל ועוד "ירקות על"?

בדיקת כמויות הוויטמינים ונוגדי החמצון בקייל מראה שאין לו יתרון ברור בהשוואה לחסה, למשל. אין צורך לחפש את הירקות המיוחדים והטרנדיים, החסה הרגילה מספיקה.

 

והאם תרד יעשה אתכם חזקים? גם במקרה זה מדובר בטעות אותה החל פופאי המיתולוגי... התרד אמנם עשיר בברזל, אבל הוא עשיר גם בחומצה אוקסאלית, חומר שסופח את הברזל ומונע את ספיגתו אל הגוף.

 

חומר זה סופח גם מינרלים נוספים כמו סידן, למשל, אז אם יש בפשטידת התרד שלכם גם גבינות... ייתכן שהגוף לא יוכל לספוג את הסידן שיש בגבינות.

 

ומה אנחנו יודעים על ויטמין D? צפו

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
הוויטמינים שיש בירקות
צילום: shutterstock
צילום: סיוון שחור
ד"ר מאיה רוזמן
צילום: סיוון שחור
ד"ר רק שאלה
מומלצים