שתף קטע נבחר

"להיות או לחדול": המאבק של איתן כבל בפריימריז

כמה ימים לפני הבחירות הפנימיות, ליווינו את ח"כ כבל בקמפיין הפריימריז שלו. "חד משמעית זה קרב חיי", אמר הח"כ שטוען כי מקורבי גבאי מתנכלים לו. בין הביקור במטה הבחירות האישי לעוגמת הנפש בבית מפלגת העבודה: "אין לי מילים לתאר את מה שעבר עליי"

 

איתן כבל בביתו (צילום: אורי דוידוביץ')
כבל בביתו. "קרב חיי"(צילום: אורי דוידוביץ')
הוא היה שר בממשלה, מזכ"ל מפלגת העבודה, יו"ר ועדה בכנסת - אבל עננה גדולה מרחפת על עתידו הפוליטי של ח"כ איתן כבל, אחד החברים הססגוניים במפלגת העבודה. כמה ימים לפני שהוא יוצא לקרב על חייו ליווינו אותו ביום שגרתי - בבית, במטה הבחירות וגם בבית מפלגת העבודה - משם יצא בעוגמת נפש. צפו בכתבה המלאה:

 

הפקה: פז מור, עריכה ובימוי: תמר אברהם

 

ביום שני יתייצב כבל למבחן חייו - לבקש מחברי העבודה לבחור בו שוב לרשימת המפלגה לכנסת. האם הח"כ הוותיק, ה"ילד הרע" של מפלגת העבודה והמורד הנצחי יכול למצוא עצמו מחוץ לכנסת ה-21? "זה רציני ואמיתי. זה באמת להיות או לחדול", אמר כבל.  "חד משמעית זה קרב חיי. זה פעמיים להיות או לחדול - פעם אחת אם אני בכלל נכנס לרשימה ופעם שנייה זה כמה מנדטים תקבל המפלגה ואם היא תעבור את אחוז החסימה".

 

בשבועות האחרונים ניהל כבל עימות פומבי וחריף עם יו"ר המפלגה אבי גבאי וקרא להחליפו. כבל טוען שהוא משלם לקראת הבחירות מחיר פוליטי ואישי על ההתנגדות לגבאי וכי הוא נמצא ב"רשימת החיסולים" שלו ושל אנשיו. כבל כועס גם על חבריו למפלגה ובכירי העבודה "שמשמיעים את אותה ביקורת בחדרי חדרים, אבל לא מעזים להגיד אותה בחוץ. אז נוח כנראה להרוג את נושא הבשורה".

איתן כבל מסולק מבית מפלגת העבודה (צילום: אורי דוידוביץ')
כבל עם יובל קרני. "קוראים בצורה ברורה וחד משמעית לחסל אותי. הפכתי להיות הבעיה"(צילום: אורי דוידוביץ')

איתן כבל עם בנותיו (צילום: אורי דוידוביץ')
כבל עם הבנות(צילום: אורי דוידוביץ')

 

- יש רשימות חיסול נגד איתן כבל?

"הרשתות החברתיות שמזוהות עם תומכי גבאי רועשות וגועשות בכל מה שנוגע אליי. שם קוראים בצורה ברורה וחד משמעית לחסל את איתן כבל. חד משמעית. הפכתי להיות הבעיה".

 

- ואיפה האחריות שלך למצב? אתה מאוד אימפולסיבי, אתה בוטה.

"הדברים מגיעים מתוך אכפתיות. במקום שבו יש שתיקת כבשים אתה צריך להקים קול זעקה. אני ייצרי, אבל לא אימפולסיבי במובן הרע של המילה. אין לי שום כוונה להשתנות".

 

במהלך הצילומים לכתבה הגענו יחד עם כבל אל בית מפלגת העבודה. כבל התראיין וצולם ליד קיר שעליו הונצחו רגעיה הגדולים של מפלגת העבודה בעבר וכן דמויות מפתח בהנהגת המפלגה מהקמת המדינה ועד היום. בעיצומו של הריאיון הגיעו כמה מאנשי גבאי, ובראשם מנהל מטה הבחירות גיל גולדנברג, וביקשו בזעם מח"כ גבל לעזוב את בית המפלגה, יחד עם המצלמות.

איתן כבל מסולק מבית מפלגת העבודה (צילום: אורי דוידוביץ')
כבל אחרי שסולק עם צוות הצילום מבית מפלגת העבודה(צילום: אורי דוידוביץ')

"זה היה אחד הרגעים העצובים והקשים בחיי הפוליטיים. אין לי מילים לתאר את מה שעבר עליי", סיכם כבל את הביקור במקום שהיה פעם ביתו.

 

- מתנגדיך במפלגה טוענים שאתה חתרן

"אוקיי. איך אדם שהוביל את אבי גבאי להיות יו"ר מפלגת העבודה יכול להיות חתרן? אני לכל אורך הקדנציה לא ביקשתי ממנו דבר עבורי".

איתן כבל  (צילום: אורי דוידוביץ')
כבל(צילום: אורי דוידוביץ')

אבי גבאי ואיתן כבל מתפייסים (צילום: מוטי קמחי)
כבל וגבאי. "לכל אורך הקדנציה לא ביקשתי ממנו דבר עבורי"(צילום: מוטי קמחי)

העובדה היא שהצלחת להסתכסך עם כל מנהיגי מפלגת העבודה - משמעון פרס ועד לגבאי

"אין שקר גדול יותר. מעולם לא יצאתי נגד יו"ר בזמן מערכת בחירות. מצטטים את שמעון פרס? הוא רצה להיות יו"ר זמני, ואני קראתי לחברים שלי להתמודד על התפקיד ולא למנות יו"ר זמני. עמדתי על במה באומץ וקראתי להם להתמודד על תפקיד יו"ר המפלגה".

 

-אבל למה זה תמיד אתה?

"אם אומץ לב ואמירת אמת הופכים לבעיה - אז אני מעדיף להיות בצד הזה".

 

- אתה שוחט את מנהיגי מפלגת העבודה

"אי אפשר להתעלם מהעובדה שצדקתי לכל אורך הדרך. גם עם שלי יחימוביץ', גם עם אהוד ברק, שמעון פרס ועמיר פרץ. אין דבר שלא צדקתי בו".

 

- הביטוי "חתרן נלאה" עושה לך עוול?

"לא רק שהוא עושה לי עוול, הוא גם שקרי ושטחי".

 

הפקה: פז מור, עריכה ובימוי: תמר אברהם
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אורי דוידוביץ'
איתן כבל
צילום: אורי דוידוביץ'
מומלצים