שתף קטע נבחר

בשל מיעוט גשמים: פחות ציפורים בנגב הדרומי

מספר הציפורים שנצפו באזור בסקר השנתי שנערך לאחרונה ירד בצורה דרסטית, לעומת הסקר הקודם. ההערכה היא כי זמינות המזון הדלילה הובילה לצניחה. אבל הצפרים נשארים אופטימיים

מיעוט המשקעים בחורף שעבר הוביל לירידה במספר הציפורים שנצפו בנגב הדרומי. כך מעריכים מומחים, שסיכמו את תוצאות הסקר השנתי שנערך על ידי רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע ומתנדבים אוהבי טבע וסביבה.

 

סבכי מדבר (צילום: דאג גושפלד)
סבכי מדבר(צילום: דאג גושפלד)

 

כ-70 פקחים, צפרים ואנשי טבע מטעם רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע ומתנדבים השלימו לאחרונה את סקר הציפורים השנתי בנגב הדרומי, במבצע מורכב שבמסגרתו נסרקו 55 תאי שטח שונים. הפקחים והצפרים תיעדו את מספר הציפורים והזנים השונים שראו בכל תא שטח. במהלך הסקר תועדו 57 מיני ציפורים, בהם שבעה מינים המקננים במרחב ומוגדרים בסכנת הכחדה כגון: אלימון, חוברה מדברית, קטה סנגלית, צחיחנית מדבר, סבכי שיטים, קטת כתר ורץ מדבר. כמו כן תועדו שלושה מינים שקרובים לרמת סיכון: מדברון, סלעית נזירה ועפרוני חכלילי.

 

בהשוואה לסקר הקודם נרשמה ירידה חדה במספר הציפורים שנצפו. בסקר הקודם היו למעלה מ-1,100 תצפיות של 75 מינים שונים ואילו בסקר האחרון תועדו 980 תצפיות ותועדו 57 מינים. בתוך כך נרשמה ירידה בשכיחות של מספר מינים בהם מדברון, עפרוני מדבר, צחיחנית מדבר, קטה סנגלית, ואף להיעדרותו של המין עפרוני עב-מקור. על פי הערכת אנשי המקצוע הסיבה לכך נעוצה ככל הנראה בזמינות המזון.

עפרוני חכלילי (צילום: דאג גושפלד)
עפרוני חכלילי(צילום: דאג גושפלד)

סלעית נזירה (צילום: דאג גושפלד)
סלעית נזירה(צילום: דאג גושפלד)

 

פקחי הרשות והצפרים תיעדו 159 פרטים של מדברון לעומת 188 בסקר הקודם. רק 23 פרטים של סלעית מדבר נספרו לעומת 53 בסקר הקודם. מה שמטריד יותר הוא המצב של הקטה הסנגלית. בסקר הנוכחי נספרו רק 28 פרטים בלבד, לעומת 238 בסקר הקודם. צחיחנית המדבר רשמה ירידה גם כן. מ-251 פרטים ל-80.

 

למעשה, לא כל המינים רשמו ירידה- 165 פרטים של בולבול ממושקף תועדו בסקר האחרון לעומת 124 בסקר הקודם - אך המגמה הכוללת אינה אופטימית. השנה נצפו רק 11 פרטים של סבכי מדבר לעומת 25. תועדו 24 פרטים של עפרוני חכלילי ו- 5 פרטים של סלעית נזירה, כמו בשנה שעברה. הקטה הסנגלית נצפתה רק חמש פעמים לעומת 22 אשתקד. צחיחנית המדבר הופיעה רק שמונה לעומת 23 פעמים. בנוסף, ב-38% מנקודות הספירה לא נרשמה נוכחות ציפורים, לעומת 18% בסקר הקודם.

מדברון (צילום: דאג גושפלד)
מדברון(צילום: דאג גושפלד)

 

"ציפורי המדבר מתאימות עצמן למצב"

על פי נתוני רשות ניקוז ונחלים ערבה, חורף 2018 התאפיין במיעוט משקעים בנגב הדרומי, דבר שהוביל למיעוט בצומח החד-שנתי, ובהתאם גם לזמינות המזון. לעומת זאת חורף 2017 התאפיין באירוע גשם עוצמתי בתחילת החורף שגרם לזרימות בנחלים ולהתחדשות הצומח.

 

 

בחודש הקרוב תיבחן הערכת אנשי המקצוע לסיבת הירידה במספר הציפורים באמצעות תצלומי לווין מהשנים האחרונות שישקפו את מצב הצומח, בשילוב התצפיות שנאספו במהלך הסקרים בשנתיים האחרונות. הממצאים עשויים לייצר חיזוי שנתי עבור השטחים הפוטנציאלים לאכלוס מינים מדבריים בדגש על מינים רגישים.

 

מנהל מרחב ערבה דרומית ברשות הטבע והגנים, ערן היימס, אמר: "הסקר הוא כלי איכותי למען שמירת הטבע, שמאפשר לנו להבין את מצב בתי הגידול. מערכות אקולוגיות מדבריות מאופיינות במיעוט משקעים ובתנודתיות רבה בזמן ובמרחב. ציפורי המדבר מתאימות את עצמן לכך. הבנת התהליכים שמשפיעים על התפוצה של מינים יכולה לאפשר לנו לנהל את השטחים הפתוחים בצורה טובה יותר מבחינה אקולוגית ותפעולית, כמו למשל מול אימוני צה"ל"

 

נועם וייס, צפר בכיר בחברה להגנת הטבע, שומר על אופטימיות: "אנחנו יודעים על המדבר שלנו מעט מדי. עד לשנה שעברה, היו שטחים די נרחבים בנגב הדרומי, שלא היה לנו מושג אילו עופות משתמשים בהם. הסקר הזה מלמד אותנו שיש עוד הרבה מה לגלות בארצנו, ושיש על מה לשמור. וגם שהיכן שיד האדם לא משגת, הטבע משגשג, הרבה יותר משחשבנו. המדבר הוא מלא חיים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דאג גושפלד
סלעית נזירה
צילום: דאג גושפלד
מומלצים