שתף קטע נבחר

הקרב על הקול הרוסי: "אני וההורים שלי כבר ישראלים לגמרי"

העולים הוותיקים מברית המועצות עדיין חושבים בצורה מגזרית, אבל הדור הצעיר מרגיש ישראלי לגמרי. "סבא וסבתא שלי יצביעו ליברמן כי הוא יותר מבין לליבם", אמרה אמילי, בת לעולים מברית המועצות. בכיר במגזר: "בזמן האחרון יש זליגת קולות לנתניהו, זה מהווה סכנה לליברמן"

 

ארכיון 1990 עולים מברית המועצות (צילום: דוד רובינגר)
העלייה מברית המועצות בשנות ה-90. הקול הרוסי עדיין כאן, אבל כבר לא אצל ליברמן(צילום: דוד רובינגר)
 

שלושים שנה חלפו מאז העלייה הגדולה של יוצאי ברית המועצות לשעבר, ומאז ועד היום בכל מערכת בחירות ניכרת טביעת האצבע של המגזר, שהפך לכוח אלקטורלי שעשוי להכריע בחירות. לפי חלק מההערכות, הוא יכול להגיע לכ-20 מנדטים.

 

כל מה שצריך לדעת על בחירות 2019 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet

 

בישראל חיים כיום יותר ממיליון דוברי רוסית, מתוכם כ-800 אלף בעלי זכות הצבעה. כך על פי נתוני משרד העלייה והקליטה מיוני 2018. עם זאת, בשנים האחרונות חלה מגמת ירידה באחוזי ההצבעה בציבור הרוסי. "אם בשנות ה-90 אחוז ההצבעה בקרב אנשי העלייה הרוסית היה הכי גבוה בישראל, כיום הוא נחשב לנמוך מאוד", אומר אלכס טנצר, לשעבר יו"ר ועדת המעקב אחר ביצוע הבטחות לעולים.

"אני מזהה זליגת קולות לכיוון נתניהו, דבר שמסכן את ליברמן" (צילום: EPA) (צילום: EPA)
"אני מזהה זליגת קולות לכיוון נתניהו, דבר שמסכן את ליברמן"(צילום: EPA)

לפי טנצר, בהתחלה יוצאי ברית המועצות הצביעו למפלגות שמאל, אך עם הזמן זה השתנה וכעת גם "ישראל ביתנו" לא הכי בטוחה. "ב-1992 יצחק רבין זכה ל-47.1% מקולות העלייה הרוסית, הליכוד קיבל באותה תקופה רק 18% ומרצ 11%. מאז השתנתה המגמה ומרבית בני העלייה הרוסית נמצאים בצד הימני של המפה הפוליטית".

 

טנצר, שייעץ בעבר למפלגות שונות וכיום אינו פעיל פוליטית לדבריו, ניתח את המצב בשטח: "אם מתבססים על ההצבעה ב-2015, מרב הקולות מתפלגים בין הליכוד ל'ישראל ביתנו', ובזמן האחרון אני מזהה מגמה של זליגת קולות לכיוון נתניהו, דבר שמסכן את ליברמן".


בהתחלה הייצוג של יוצאי ברית המועצות בכנסת התבטא במפלגות ייעודיות - מ"ישראל בעלייה" שנוסדה ב-1996 בראשות נתן שרנסקי ופעלה עד הגעתה של המפלגה המתחרה "ישראל ביתנו" בראשות אביגדור ליברמן, שלקחה חלק בממשלות שונות בשני העשורים האחרונים.

אינפו בחירות 2019 הקול הרוסי רוסים מגזר ()

אלא שקולות יוצאי ברית המועצות התפזרו גם בקרב המפלגות ששילבו נציגים של המגזר במקומות משפיעים. כך למשל בבחירות הקודמות הצביעו 30% מ"הקול הרוסי" לליכוד ששיבצה גבוה ברשימתה את זאב אלקין ויולי אדלשטיין. עוד קרוב ל-8% הצביעו ל"יש עתיד" שהכניסה לרשימתה את ח"כ יואל רזבוזוב.

 

אם בהתחלה הנוכחות של יוצאי ברית המועצות כמגזר הייתה ברורה, כיום יש יותר ויותר בני הדור השני והשלישי שלא רוצים את ההפרדה ומחשיבים עצמם כישראלים לכל דבר. "סבא וסבתא שלי, בני ה-70, יצביעו ל'ישראל ביתנו' בבחירות הקרובות, כי הם מרגישים שליברמן מבין לליבם יותר משאר הפוליטיקאים", סיפרה אמילי, בת לעולים מברית המועצות.

 

 

היא הוסיפה: "גם ההורים שלי הצביעו בעבר לליברמן, בין היתר מכיוון שזו הייתה המפלגה הכמעט יחידה שהעבירה מסרים ברוסית. אבל בבחירות הקרובות גם אני וגם ההורים שלי מחשיבים אותנו כישראלים לכל דבר, וכשאני מגיעה לקלפי אני שואלת את עצמי מי ידאג לביטחון המדינה ולביטחון הכלכלי שלי. פחות ישפיע עליי נציגות ליוצאי ברית המועצות".

 

יעל, צעירה שהוריה עלו ארצה בשנות ה-90, סיפרה: "אני מתלבטת בין כמה מפלגות. ההורים שלי הצביעו בעבר ל'ישראל ביתנו', מפלגה שתואמת את השקפתם הפוליטית. הם נלחמו כדי להגיע לארץ הזאת וישבו בכלא למענה ובעיניהם לא הגיוני שנוותר עכשיו על שטחים ונשלם על כך בטילים ומלחמות. אבל הם מרגישים אכזבה מכך שבכנסת האחרונה ליברמן לא קיים את ההבטחות שלו במשרד הביטחון".

 

טנצר טוען שהעולים הוותיקים חשים אכזבה מאי קיום הבטחות הממשלה בכמה נושאים מרכזיים: "הממשלה האחרונה נכשלה בכל הקשור לטיפול בעולים - המשכורת הממוצעת שלהם נמוכה באלפיים שקלים מהשכר הממוצע במשק ורק 20% מתוכם זכאים לפנסיה. התחושה היא שכל המפלגות נזכרות בעלייה מברית המועצות לפני מערכת הבחירות ואחריהן שוכחים אותם".

ארכיון 1990 עולים מברית המועצות (צילום: דוד רובינגר)
העלייה מברית המועצות. "הממשלה האחרונה נכשלה בכל הקשור לטיפול בעולים"(צילום: דוד רובינגר)

ארכיון 1990 עולים מברית המועצות (צילום: דוד רובינגר)
(צילום: דוד רובינגר)

אריאל בולשטיין, ראש מערך דיפלומטיה ציבורית בקונגרס היהודי האירו-אסיאתי וחבר מפלגת "הליכוד", חיזק את דבריו: "יש שתי סוגיות שמטרידות את יוצאי ברית המועצות ונרשמה בהן אכזבה בקדנציה החולפת. הראשונה היא מחסור בפתרון בעיית הפנסיות למי שעבדו חלק גדול מחייהם בברית המועצות לשעבר. השנייה היא 'תקרת הזכוכית' - בחלקים מסוימים באליטה הישראלית יוצאי ברית המועצות עדיין לא מוצאים את דרכם".

 

לקראת הבחירות הקרובות העריך בולשטיין כי המצב לא ישתנה ממה שהיה בעבר: "עולי רוסיה כיום רואים עצמם קודם כל כישראלים, אבל יש להם מטען ורקע ממדינת המוצא, וזה משפיע על החוויות בארץ. בבחירות 2015 קיבלו הליכוד וישראל ביתנו 6 מנדטים כל אחת מקרב יוצאי ברית המועצות, יש עתיד קיבלה שני מנדטים וחצי, הבית היהודי חצי מנדט ועוד כשני מנדטים התפזרו בין יתר המפלגות".

 

בישראל ביתנו ציינו כי המפלגה קידמה בשנים האחרונות, באמצעות חוקים והסכמים קואליציוניים, שורה של נושאים הנוגעים לרווחת העולים והמבוגרים כמו הגדלת הפנסיות, מענק חימום ועוד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דוד רובינגר
העלייה מברית המועצות בשנות ה-90
צילום: דוד רובינגר
מומלצים