שתף קטע נבחר

פסטיבל קולנוע יהודי בשיקגו

פסטיבל הקולנוע היהודי מציג השנה תריסר סרטים ישראלים ושלוש סדרות ישראליות

עם בוא האביב מה-1 ועד ה-17 במרץ יתקיים פסטיבל הקולנוע היהודי במהדורתו השישית בחסות JCC. הפסטיבל המרשים יציג תכנית מרשימה של 43 סרטי איכות מכ- 12 מדינות שונות ביניהם תריסר סרטים ישראלים ושלוש סדרות ישראליות. הסרטים יתקיימו בשלושה סופי שבוע, בימי שישי, שבת וראשון.

"פסטיבל הסרטים היהודי בשיקגו, הינו חוויה תרבותית לקהילה היהודית ואפילו מעבר לה." אמרה איילין אולמן, המנהלת האומנותית והרעיונית. "סיפורי הקולנוע עוצמתיים, מעוררי השראה ומחזקים את הזהות היהודית ואת תחושת השייכות. זוהי הזדמנות לצפות בסרטים מסקרנים וחדשנים מכל העולם. לפני הקהל מגוון רחב של סרטים הממחישים איך מספרים סיפור בקולנוע בדרך יצירתית. ניתן יהיה לצחוק בקומדיות, להתפעם מסרטי תעודה, ללמוד על החיים בישראל ולהשתתף בסבלם של ניצולי שואה. ביום ראשון ה-3 במרץ יוקרנו במוזיאון השואה מספר סרטים בנושא השואה: סיפורם של ניצולים בזכות האומנות, הימלטותם של יהודים לשנחאי, לכידת פושעים נאציים ועוד. 43 סרטים מתוך 150 סרטים נבחרו על ידי חברי וועדה שנעזרו ברשת קולנועית ובבחירת סרטים שהופיעו בפסטיבלים יהודיים ברחבי ארה"ב.

 

השנה שלושה סרטים יתמקדו בנשים שהשפיעו על ההיסטוריה והחברה בה הן חיות. "גולדה", הסרט על האישה חסרת הפחד שעלתה לישראל והייתה ראש הממשלה הנשית היחידה בארץ. היא מתעוררת לחיים במופע המרשים של טובה פלדשו. סיפור עצוב על ג'ניBerebitsky משיקגו, אישה אמיצה מעוררת השראה שאובחנה במחלה הארורה ALS. למרות שהוקצבו לה 12 חודשים, היא חיה בגבורה עם המחלה כבר תשע שנים. סרטה של מיכל אביעד "אישה עובדת" מתאר אישה שהבוס שלה בחברת נדל"ן מעריך ומקדם אותה ובד בבד מציק לה מינית. היא צריכה להילחם על כבודה העצמי.

 

ערב פתיחת הפסטיבל היהודי יתקיים ביום שישי בערב ב-1 במרץ ובו יוקרנו בעת ובעונה אחת מספר סרטים. אירוע הפתיחה באוונסטון יציג את הסרט האמריקאי "ארבעה דורות" Four Generations. סיפור אהבה עכשווי של ארבעה דורות במשפחה יהודית בניו יורק והמהומה הנוראה שנובעת בעקבות הודאה מחרידה של אם הבית ניצולת השואה המטלטל את בני המשפחה. עם תום ההקרנה ייערך דיון עם ג'ף ליפסקי, יוצר הסרט והשחקן AJ CEDENO המשחק את תפקיד ג'וש.

מעתה אתמקד בסרטים הישראלים בפסטיבל.

 

- ()
קולנוע ישראלי בשיקגו. השבוע

 

ב-ליל הפתיחה יוצג גם הסרט הישראלי "עץ תאנה" סרטה של הבמאית והמחזאית עלמוורק דוידיאן, שהגרה לישראל מאתיופיה בהיותה בת 11. הסרט הדובר אמהרית מתרחש בפאתי אדיס אבבה בשנת 1989 בעת מלחמת האזרחים במדינה. מינה, נערה יהודייה בת 14 מתכננת להתאחד עם אמה שהגרה לישראל אך אינה רוצה לנטוש את ידידה אלי, נער לא יהודי המסתתר מפני השלטונות בעץ התאנה כדי שלא ייחטף ויגויס לצבא בעל כורחו. בסרט זו מוצגת חווית חבלי ההגירה לישראל בדרך מקורית מעניינת ומרשימה. בתום ההקרנה תתקיים שיחה עם רבקה ZELLELEW וחנה שוול מאיגוד הקהילה האתיופית בשיקגו.

 

שני הסרטים הבאים הינם שיעור בקבלת האחר והשונה. הסרט "שרוכים", היה מועמד לשמונה פרסי אופיר ומציג את סיפורו האוטוביוגרפי של הבמאי הוותיק ינקול גולדווסר. מדובר באב (דוב גליקמן) המתנכר לבנו (נבו קמחי) בשל מחלתו הנפשית. לאחר מות גרושתו הוא נאלץ מחוסר ברירה ואי רצון לקחת חסות על בנו, למרות הרתיעה, הלב מרגיש אחרת ובין השניים נרקמת אהבה וחיבה.

 

הסדרה הישראלית "על הספקטרום" הינה גם היא קומדיה מתוקה-מרירה העוסקת באנשים עם צרכים מיוחדים אותה יצרו הבמאי יובל שפרמן והתסריטאית דנה אידיסיס. בעלילה שלושה צעירים על הספקטרום האוטיסטי שותפים לדירה בדיור מוגן ברמת גן. בסדרה מוצגים דרכי התמודדותם הייחודית עם המוסכמות החברתיות בעולם החיצוני. הסדרה זכתה בפרס הראשון בפסטיבל Series mania. פרק זה יוקרן עם פרק בסדרתם השנונה, נועזת וחושפת של תמר קיי ויאיר אגמון “פני זקן" Senior Moments. הסדרה מציגה מפגשים עם קשישים החיים בישראל הן מהמגזר היהודי והן מהמגזר הערבי. בעזרתם מנסים יוצרי הסדרה להבין איך חיים טוב בגיל הזהב.

 

שני סרטים נוספים מנסחים תובנה נוקבת של הישראליות והמתח בין חילוניות לדתיות. "גאולה" סרטו של יוסי מדמוני ובועז יהונתן יעקוב מציב במרכזו דמות של חוזר בתשובה (משה פולקנפליק- שחקן חוזר בתשובה) מנחם, לשעבר סולן כריזמטי של להקת רוק, הפך לבעל תשובה חרדי שכל עולמו לימוד תורה. כשצרות ניחתות עליו בצרורות: מות אשתו, מחלת ביתו בסרטן וקשיים כלכליים. הוא חייב למצוא פתרון יצירתי למימון הטיפולים היקרים. לאחר שנים של נתק הוא מנסה לאחד מחדש את חבריו ללהקת הרוק לסיבוב הופעות. המסע להצלת ביתו חושף פצעים ישנים ומאפשר לו בה בעת להתחבר מחדש עם עברו.

 

סרטו הנפלא של אבי נשר " סיפור אחר", מבוסס על סיפור אמתי. סיפורן של שתי נשים דעתניות וחזקות. אחת נסה מהתוהו ובוהו של החילוניות אל השלווה של האמונה ומתארסת למוזיקאי שחזר בתשובה. השנייה מורדת בדרך החיים הדתי ומצטרפת לכת בעלת טקסים מיניים ורוחניים. שביליהן מצטלבות באופן בלתי צפוי בירושלים.

 

לפחות שני סרטים עוסקים בנושא המגדרי, שינוי מין ולהט"ביות. הסרט התיעודי "משפחה בטראנס" עוסק בשינוי מינו של אב לארבעה ילדים לאישה בנהרייה. והסרט "פרה אדומה" סרט הביכורים של הבמאית ציביה ברקאי-יעקב מציג סיפור אהבה לסבי לצד עלילה משיחית פוליטית בהתנחלות סילואן במזרח ירושלים.

אסור להחמיץ את סרטו המרתק המצוין של מני יעיש "אבינו". בעלילה, עובדיה רחמים (מוריס כהן), בעל חברת הובלות, איש קשוח העובד בערב כמאבטח במועדון לילה בתל-אביב ומושך את תשומת לב הגנגסטר. עובדיה ואשתו מייחלים לילד ורווי מתח לאחר עשרה טיפולי הפריה שלא צלחו. עובדיה מחליט להשלים את הכנסתו ולעבוד אצל מאפיונר בכדי לממן טיפולי פוריות יקרים בקליניקה פרטית. עבודה זו במציאות האלימה היא התעמתות יום יומית עם ערכיו המוסריים. " אבינו" הוא מותחן גנגסטרים ברמתו של ה"סנדק" של סקורסזה.

 

"רוב הסרטים עדכניים ונוצרו בשנת 2018. השפה העיקרית בסרטים היא אנגלית, רבים מהאנשים לא אוהבים לקרא כתוביות" אמרה אולמן " אך השנה נשמע הרבה עברית, צ'כית, הולנדית, גרמנית, ספרדית, הונגרית, סינית, ערבית, ערבית ואמהרית. לפני שנה בקרו 12,000 אנשים ונקווה שהשנה יגיעו עוד יותר".

פסטיבל הקולנוע היהודי יתקיים ב-Arclight Theatres in Chicago and Glenview: Cinemark Theatres in Deer park and Evanston ; Music Box theatre in Lakeview והקרנות מיוחדות במוזיאון השואה בשיקגו ובמלון ב-MID TOWN שיקגו.

לפרטים: www.jccfilmfest.org

 

המלצות השבוע

אלקטרה ELEKTRA – אופרה סוחפת ועוצמתית

"אלקטרה" של סופוקלס, היא טרגדיה יוונית מיתולוגית ללא תקווה. קללה רובצת על בית המלוכה של יוון. זוהי שרשרת דמים של רציחות המכלות את כל בני המשפחה המלכותית ומנתצות אותה לרסיסים. בתחילת המאה ועשרים כשהוגו פון הופמנסטל כתב את הליברטו הוא שיבץ בתוכה זעקות אינטנסיביות רבות המעלות רגשות אפלות של שנאה, פחד, ניכור התובעות נקמה עקובה מדם. המלחין ריצ'רד שטראוס חיבר מוסיקה תואמת שזעקתה קורעת את השמיים. ההפקה באופרה הלירית הייתה נפלאה. קשה לתאר את עוצמת יופיו של הקול הנשי אל מול העוצמה של התזמורת. נינה STEMME בתפקיד אלקטרה, הבת בסמרטוטים שוהה כל הזמן על הבמה ומבצעת בהצלחה את התפקיד התובעני. אלזה ואן דם היבר גילמה את תפקיד האחות כריזותמיס המנסה לשכנע את אלקטרה לחדול ממלחמתה נגד קליימנסטרה האם המרשעת (מיכאלה מרטנס). כריזותמיס רוצה לחיות, לאהוב ומעל לכל, להביא ילדים לעולם. לשלושת הנשים הדומיננטיות היו קולות סופרנו שמיימים. האב אגממנון הקריב את אחות למוות, שב מן הקרב נרצח באמבט על ידי אשתו. אלקטרה מצפה לאחיה אורסטס שיבוא לנקום.

 

תפאורת האופרה הינה ארמון אבן מסיבי שנראה עכשיו כאילו ניזוק ברעידת אדמה. גרם המדרגות התלולות מובילה אל חצר בה נפער בור עמוק המעיד על הקבר העתידי לבני המשפחה המלכותית. הצבע השולט הוא אפור וממנו יוצאים נחלים של צבע אדום, הדם גולת הכותרת של הנקמה. מומלץ מאד! האופרה תוצג עד ה-18 בפברואר.

לפרטים: www.lyricopera.org

 

On Clover Road המחזה

חדר מעופש במלון, נורות בודדות על הקירות, נורה במרכז החדר שתי דלתות בחדר. האחת מובילה לפרוזדור והשנייה לחדר האמבטיה. זהו מוטל שאנשים מבקשים לברוח ממנו.

במותחן של סטיבן דיץ שתי דמויות נכנסות לחדר עמום זה. קייט (גוונדולין וויטסייד) אישה בגיל העמידה, אימא מיוסרת נואשת השרויה במאבק במשך ארבעת השנים האחרונות להשיב את ביתה ג'סי שעזבה את הבית בהיותה בת 13 ונשבתה בכת. קייט מקבלת מטח הוראות מאדם מסתורי מר סטיין, שנשכר על ידה והביא לה ניצוץ תקווה שיוכל להציל את ביתה וילדים אחרים שהצטרפו לכתות.

 

בלילה המסוים הזה הוא אמור להשיב לה את ג'סי. אך עד מהרה מתברר שסטיין יודע איך לפגוע בנפשה של קייט. הוא מזכיר לה שהייתה אם אלכוהוליסטית והמוטיבציה שלה להתאחד עם ביתה אינה נובעת מאהבת אם אלא מדאגה פיננסית לחיסכון שפתחה הסבתא על שמה. הוא מטיל עליה את האשמה בבריחת ביתה מן הבית. עם זאת כאשר ג'סי מגיעה, אין אנו יודעים אם היא הילדה האמתית או זו תחבולה של מישהו אחר? קייט אינה מזהה עם ביתה ומתמודדת עם הפחד הנורא של כל הורה החושש מניתוק קשרים עם ילדיו. קשה לסמוך במחזה על אף אחד. יש הפתעות , פיתולים ותככים בכל פינה.

לקראת סוף המחזה מופיע מנהיג הכת בהומור "גואל רצון" אותו מגלם ג'ון הדסון אודם. המנהיג נראה בעל כריזמה הבקי במציאת הנקודות החלשות של כל בת ובהפניית החולשות נגדן. בנוסף הוא סוחטת כספית את הוריהן. " זיכרון אחד יכול להציל את החיים" אומרת קייט בתחילת המחזה וזה כל כך נכון בסופו. המחזה מותח, הבימוי והמשחק מצוינים. יושבים על קצה הכיסא מתוחים ונהנים. מומלץ מאד עד ה-16 במרץ בתיאטרון 773 מומלץ מאוד!

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תריסר סרטים ישראלים. השבוע בשיקגו
מומלצים