שתף קטע נבחר

נתניהו פרסם הבהרה נוספת על חוק השואה: "לא התכוון לכל הפולנים"

בעקבות הסערה שהוצתה מחדש סביב החוק הפולני, לשכת רה"מ פרסמה הבהרה באנגלית לפיה רה"מ צוטט באופן לא מדויק, אך נתניהו סירב לענות לשאלות לפני חזרתו לישראל. ר"מ פולין שקל להיעדר מפסגת מדינות וישיגראד שתיערך בישראל

 

לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסמה היום (שישי) הבהרה נוספת באנגלית בעקבות הסערה על דבריו בעניין חוק השואה הפולני. "בתדרוך שערך לעיתונאים, ראש הממשלה נתניהו לא התכוון לעם או המדינה הפולנית, אלא לפולנים", אמרו בלשכה. "דבריו צוטטו באופן לא מדויק בכלי התקשורת והדיווחים תוקנו בהמשך".

 

"הפולנים שיתפו פעולה עם הנאצים, ואני לא מכיר אדם אחד שנתבע על האמירה הזאת", אמר אתמול נתניהו בתדרוך לעיתונאים שליוו אותו, שעות לאחר שנפגש עם ראש ממשלת פולין מתיאוש מורבייצקי ודן עימו על החוק. נתניהו נשאל לפני ההמראה לישראל לדעתו על שיתוף הפעולה של הפולנים עם הנאצים, אך סירב לענות והפנה את העיתונאים לדוברת.

 

בנימין נתניהו עם ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי (צילום: רויטרס)
נתניהו ומורבייצקי בוורשה(צילום: רויטרס)

מוקדם יותר היום השגרירה בפולין, אנה אזרי, זומנה לשיחת נזיפה במשרד החוץ הפולני בעקבות דברי נתניהו. ראש הממשלה מורבייצקי אף שקל להיעדר מפסגת מדינות וישגראד שתיערך בשבוע הבא בישראל.

 

נשיא פולין, אנדז'יי דודה, אף הבהיר כי אם אכן נתניהו אמר את הדברים - אין לקיים את הוועידה בישראל, וציין כי הוא מוכן אף לארח את מנהיגי הונגריה, צ'כיה וסלובקיה במעונו. השגרירה אזרי גם היא העבירה מכתב ללשכתו של מורבייצקי שבו נכתב כי ראש הממשלה לא האשים את האומה הפולנית בפשעים נגד היהודים, אלא התכוון שהיו פולנים ששיתפו פעולה עם הנאצים. דובר לשכת הנשיאות בפולין אמר הבוקר בעקבות הסערה כי ישראל הבהירה את דבריו של נתניהו ו"נראה שמדבור במניפולציה עיתונאית".

 

בנימין נתניהו וסגן נשיא ארה
נתניהו ומורבייצקי (באמצע) באנדרטה לזכר לוחמי גטו ורשה(Photo: EPA)

עם אישור החוק והסערה שעורר בישראל, נתניהו עצמו אמר כי "החוק מופרך, אני מתנגד לו בתוקף. אי אפשר לשנות את ההיסטוריה, ואסור להכחיש את השואה". לאחר שיחות ממושכות עם הפולנים והקמת צוות מיוחד שבסוף המגעים הצליח להסיר את המרכיב הפלילי מהחוק, נתניהו הדף את הביקורת והתעקש כי "עמד על משמר האמת".

 

הדברים שנתניהו הציג בעקבות תיקון החוק בחודש יוני סתרו את מה שאמר אתמול. "לישראל ולפולין אחריות משותפת לזכרון השואה. ברור שמדובר בפשע של הנאצים נגד היהודים ובכללם יהודי פולין", אמר ראש הממשלה בהצהרה לאחר ריכוך החוק. "עמדנו על משמר האמת וקיימנו את חובתו העליונה - להבטיח את האמת ההיסטורית על השואה. כך נמשיך לפעול".

 

גורמים בפולין אמרו אתמול ל-ynet כי נראה שדבריו של נתניהו נאמרו בגלל הבחירות המתקרבות בישראל. "למה הוא היה חייב להגיד את זה?", תהה גורם פולני שהביע חשש שהדבר יצית את המשבר פעם נוספת.

 

לפני החזרה לארץ: תקלה במטוס

מטוס הבואינג 777 של אל-על (4X-ECC), שאמור היה להחזיר את נתניהו מוועידת וורשה, נפגע קשות על-ידי כלי רכב בנמל התעופה בבירת פולין. הרכב מסוג "פוש-בק", שתפקידו לגרור את המטוס לאחור כדי להוציאו אל מסלולי ההמראה, פגע בחלקו הקדמי של המטוס וגרם לו לנזק חמור שיקרקע אותו בימים הקרובים.

  

הנזק שנגרם למטוס ראש הממשלה ()
הנזק שנגרם למטוס ראש הממשלה

הנזק שנגרם למטוס ראש הממשלה ()

בתמונות שהגיעו לידי ynet נראים שברים בחלקו התחתון של המטוס. אל על שלחה מיד לאחר התאונה מטוס 737 חלופי כדי להחזיר את ראש הממשלה לישראל לפני כניסת השבת.  

  

מאל על נמסר כי "במהלך גרירה לאחור (פוש-בק) של המטוס שמטיס את ראש הממשלה למסלול ההמראה בוורשה, על ידי צוות נמל התעופה הפולני, אירעה תקרית כאשר הגורר שהסיע לאחור התנגש במטוס - לא נגרם שום נזק לנוסעים, אך המטוס קורקע ואינו כשיר לטיסה. חברת אל על נערכה במהירות ובשעה זו עושה מטוס חלופי את דרכו לפולין".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים