שתף קטע נבחר

מעכשיו: גלולות "היום שאחרי" לחיילות - בחינם

במטרה למנוע הריונות לא רצויים: חיילות בשירות חובה יוכלו לקבל גלולות היום שאחרי תוך מספר שעות ובחינם

לפני כמה שנים אישרה ועדת סל התרופות לתת בחינם את גלולת היום שאחרי, "אלה", לצעירות עד גיל 20. זאת אחרי שהוועדה קבעה שנערות עלולות להימנע מנטילת הגלולה לאחר קיום יחסי מין לא מוגנים, בגלל עלותה.

  

אבל אז התגלתה בעיה: חיילות בשירות חובה לא היו יכולות ליהנות מגלולת היום שאחרי. הסיבה: מכיוון שחיילות לא מבוטחות בקופות החולים, הן נאלצו לקבוע תור לאחת משש המרפאות שפזורות בכל הארץ, אך עד שהגיע תורן הגלולה כבר לא היתה אפקטיבית.

 

הפתרון היחיד עבורן היה לשלם יותר מ־100 שקל בבית המרקחת כדי לקנות את הגלולה.

 

אלה ( )
גלולות מהדור החדש של הטיפול למניעת הריון לאחר קיום יחסי מין לא מוגנים

 

שינוי במדיניות של צה"ל

אולם ל"ידיעות אחרונות" נודע כי צה"ל שינה באחרונה את הנהלים כך שחיילות תוכלנה לקבל את הטיפול בגלולת היום שאחרי תוך מספר שעות מאז קיום המגע המיני הלא מוגן. במשרד הביטחון החליטו לאחר סדרת דיוני כי כל חיילת תוכל להתקשר ל"מוקד התמודדות ותמיכה" (מהו"ת) שזמין 24 שעות ביממה 7 ימים בשבוע לאורך כל ימות השנה – כולל סופי שבוע וחגים.

 

החיילת שתפנה במהלך אמצע השבוע תקבל באופן מיידי מרשם לתרופה באמצעות המייל או באופן ישיר לרופא ביחידה בה היא משרתת והיא תוכל לפנות לבית מרקחת אזרחי על מנת לקבל את גלולת "היום שאחרי" ללא עלות. חיילת שתפנה במהלך סוף השבוע למוקד החיילת תקבל אישור לרכוש את התרופה מבית המרקחת האזרחי, תשלם על הטיפול מכספה ותגיש את האישורים ליחידה שלה ותקבל החזר כספי עבור רכישת התרופה.

 

מדובר בשינוי דרמטי במדיניות של צה"ל במטרה למנוע הריונות שאינן רצויים – בעיקר בקרב חיילות בשירות חובה.

 

גלולות היום שאחרי הנקראות "אלה" – גלולת החירום אלו הן גלולות מהדור החדש של הטיפול למניעת הריון לאחר קיום יחסי מין לא מוגנים והן יעילות עד 120 שעות אחרי מגע מיני. התרופה הזו  נותנת מענה לפרק זמן ארוך יותר מהגלולות "נורלבו" ו"פוסטינור" הוותיקות.

 

לפני כשבועיים נחשף ב"ידיעות אחרונות" שנערות מתחת לגיל 14 יוכלו לרכוש את גלולת "היום שאחרי" למניעת היריון ללא צורך במרשם רופא. ההחלטה של משרד הבריאות להוריד את הגבלת הגיל, התקבלה לאחר שבמשך שנים נערות שקיימו יחסי מין לא מוגנים לא הורשו לקבל את הטיפול ונאלצו להשיג את התרופה באופן לא חוקי.

 

עד לאחרונה, השימוש באמצעי מניעה לשעת חירום בישראל היה מגיל 16 ומעלה. בעבר היה צורך במרשם רופא, אולם כבר לפני מספר שנים בוטלה ההגבלה זו וכל אישה שרצתה לרכוש את התרופה בבית המרקחת יכלה לעשות זאת, גם מבלי לקבוע תור.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
Photo: shutterstock
גלולת היום שאחרי בחינם גם לחיילות
Photo: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים