שתף קטע נבחר

מסעדת אבוקדו ומעדנייה הולנדית: מקומות שכמוהם יש רק אחד

ביסטרו דרום אפריקאי, פיצרייה שמגישה פיצה מבצק כרובית, ופל בלגי עם מיונז וגם - מאפייה סקנדינבית וטחינייה: יצאנו לרחובות בחיפוש אחר מקומות בלעדיים שאין שני להם בארץ

 

אחד מהתחומים היותר בולטים במדינה שלנו הוא, ללא ספק, התחום הקולינרי. השילובים בין מטבחי המזרח והמערב והצפון והדרום, מבטאים רק במעט את כור ההיתוך הישראלי שיצר מטבח ששפים בעלי שם עולמי שואבים ממנו השראה.

 

אפשר למצוא אצלנו הכול מהכול - החל מקרפים צרפתיים וצ'ורוס דרום אמריקאיים, דרך אוכל הודי ומאזטים של איקרה וציזיקי בטברנות יווניות, ועד המבורגרים קלאסיים במזללות בסגנון אמריקאי וחריימה וקוסקוס במסעדות מרוקאיות. למעשה, קשה לדמיין משהו שאין כאן ובשפע, כיאה לתרבות הישראלית.

את עוגת הנסיכה השבדית כבר טעמתם? "פיקה" - מאפייה סקנדינבית (צילום: יח"צ fika) (צילום: יח"צ)
את עוגת הנסיכה השבדית כבר טעמתם? "פיקה" - מאפייה סקנדינבית (צילום: יח"צ fika)
 

באופן מפתיע - יש אפילו כמה מקומות יחידים במינם שפועלים בארץ, שנהנים מבלעדיות פשוט כי אף אחד עדיין לא הספיק להעתיק מהם. מה למשל? מאפייה סקנדינבית, מזקקה גרמנית, מעדנייה הולנדית, מחלבה צ'רקסית, בייקרי אמריקאי ואפילו "טיקי בר" שמח וצבעוני.

 

המטבח של ג'ולי - מסעדה מצרית

המסעדה של ג'ולי שפועלת בשוק הכרמל, היא המסעדה היחידה בארץ שמגישה תפריט הכולל רק מנות מהמטבח המצרי. ג'ולי, היא מאמא חמה בעלת חוש הומור מצוין שמתפעלת את המסעדה לבדה, והיא אפילו תאפשר לכם להציץ בסירים שהיא מעמידה במקום מדי יום ובהם תבשילים כמו סופריטו ומלוחייה, ממולאים וקציצות בשר.

אוכל מצרי מהמטבח של ג'ולי (צילום: ירון ברנר)
אוכל מצרי מהמטבח של ג'ולי(צילום: ירון ברנר)

אוכל מצרי מהמטבח של ג'ולי (צילום: ירון ברנר)
אוכל מצרי מהמטבח של ג'ולי(צילום: ירון ברנר)

ההיצע משתנה מדי יום לפי מצב הרוח של ג'ולי, וצלחת גדושה בכל טוב תעלה לכם כאן 65 שקלים. ואם תהיו ממש נחמדים יש סיכוי שתקבלו ממנה גם חיבוק, נשיקה וכמה בדיחות לקינוח.

ג'ולי אוזון אוכל מצרי (צילום מתוך הוידיאו)
ג'ולי בכניסה למסעדה שלה בשוק הכרמל(צילום מתוך הוידיאו)
 

מל"ן 42 תל אביב, 03-5169334, ראשון-שישי 16:00-12:00, כשר

 

HONOLULU - טיקי בר

הטיקי בר הראשון בארץ שפתחו המיקסולוגים יותם שילה ("דאבל סטנדרט"), מוש בודניק ("סושיאל קלאב"), רוסקו רז ושלומי בונפילד ("ספייס האוס"). המושג "טיקי" מגיע מתחום תרבות הפופ האמריקאית, הוא הומצא בהוליווד בשנות השלושים, ומתייחס לחיקוי האמריקאי (שלעיתים אף סובל מהקצנת יתר) של תרבות הילידים באיים הפולינזיים.

יש רק אחד כזה בארץ (צילום: אסף קרלה)
(צילום: אסף קרלה)
 

אבל ה"טיקי" השפיע לא רק על האוכל אלא גם על התרבות כולה, וזה בדיוק מה שמנסים לייצר ב"הונולולו"; המקום כולו צבעוני ומקושט, יש שם מעל ל-100 סוגי רום וקוקטיילים על בסיס פירות טרופיים, ותפריט אוכל שמציע מנות מעניינות למדי כמו הר גאו שרימפס (39 שקלים), קערת פוקי (56 שקלים) וטונה סושי בורגר (68 שקלים). 

 

כיכר דיזינגוף תל אביב, 03-6328155, 3:00-18:00, לא כשר

 

Arepa`s - בר אוכל ונצואלי

אחרי סגירתה של המסעדה הוונצואלית הראשונה שפעלה במחוזותנו  - "טוטומה" לפני כשנתיים וחצי, דוכן Arepa`s ברחוב הרצל בתל אביב נשאר הנציג היחיד שמגיש את מאכל הדגל של המטבח הוונצואלי, הלוא הוא הארפה.

   (צילום: אסף רונן)
(צילום: אסף רונן)

ולאלו שלא מכירים, נספר כי ארפה הוא למעשה פנקייק מקמח תירס שממולא בירקות, גבינה, גוואקמולי, שעועית שחורה וחובבי הבשר יכולים להוסיף גם עוף או בקר. בהמשך, נצלה הארפה על הפלנצ'ה עם תוספת נדיבה של גבינה. על המנה המושחתת הזו תשלמו שם בין 38-28 שקלים.

 

הרצל 77 תל אביב, 073-7367887‏, ראשון-חמישי, שבת 24:00-12:00, שישי 17:00-10:00, לא כשר

 

הטחינייה - מסעדת טחינה

המסעדה היחידה בארץ שכל התפריט שלה מבוסס על טחינה. מצד אחד, זו קריצה מגניבה למאות החומוסיות שפועלות כאן, ומצד שני מדובר בקונספט חדש שיספק לפודיז שראו וחוו כבר הכול - עניין חדש ומפתיע.

טווח המחירים של המנות נע בין 49-18 שקלים, והמבחר כולל מנות טבעוניות וצמחוניות, מנות דגים וטחינה בטעמים כמו טחינת ערמונים או טחינת מנגולד.

 

לוינסקי 33 תל אביב, 03-9735545‏, ראשון-חמישי 16:00-12:00, 23:30-18:00, שישי 15:30-11:00, בהשגחת צהר

 

ביאטריס - מעדנייה הולנדית

אם חשבתם שכדי להשיג מוצרים ייחודים מהולנד צריך להעלות על טיסה למדינה השטוחה, טעות בידיכם; ברחוב רש"י בתל אביב פועלת מעדנייה הולנדית, היחידה בארץ, בה תוכלו לרכוש מוצרים הולנדיים מיובאים שסביר להניח שלא תמצאו במקומות אחרים במחוזותנו. מה למשל? גבינות הולנדיות משובחות, ממרחים שונים (30 שקלים עבור שלושה ממרחים), דגים מלוחים ודליקטסים נוספים המיוצרים בארץ הפרחים והתעלות.

 (צילום: יח"צ)
(צילום: יח"צ)
 

עוד תמצאו שם עוגות ומוצרי אפייה, ליקרים, צנימים הולנדיים ומבחר מוצרים אינדונזיים שזוכים לפופולריות רבה בקרב ההולנדים. אפשר לקנות שם גם את הוופל ההולנדי המפורסם שנקרא "סטארופוופל" (שברנו את השיניים, ולמרות זאת לא הצלחנו לומר את המילה הזו כמו שצריך) ואפילו לנשנש שם דגים כבושים.

 

והמלצה שלנו: אל תפספסו טעימה מכריך הדייגים המצוין שמורכב מנתחי מטיאס, חמאה הולנדית, בצל סגול, בצל ירוק, שמנת חמוצה, קורנישונים וקצת חריף (32 שקלים).

 

רש"י 19 (פינת המלך ג'ורג' 22) תל אביב, 03-5256415‏, ראשון-חמישי 20:00-8:00, שישי 16:00-9:00, לא כשר

 

Avocada - מסעדת אבוקדו

יש בארץ לא מעט מסעדות צמחוניות וטבעוניות, פתיליות ומסעדות בשר, אבל רק מסעדה אחת היא מסעדת אבוקדו אמיתית שכל התפריט בה מוקדש לחומר גלם עונתי ובריא במיוחד - האבוקדו.

אבוקדו במסעדת
אבוקדו במסעדת "אבוקדה"(צילום: טל שחר)

למה הכוונה? מהמנות הראשונות, דרך העיקריות ועד לקינוח (מי אמר מוס שוקולד עם אבוקדו ולא קיבל?), מבוססות על האבוקדו ומשלבות אותו בתוכן. אז מה אפשר לאכול שם? אבוקדו ממולא, טחינת אבוקדו, טוסט אבוקדו ואפילו קרם ברולה אבוקדו עם גבינת פטה. טווח המחירים של כל המנות כאן נע בין 56-22 שקלים.

 

לילינבלום 39 תל אביב, 03-9291988, ראשון-חמישי 23:00-1:00, שישי-שבת 17:00-10:00, לא כשר

 

החגיגה של באבט - מסעדת ופל בלגי

המקום של באבט בשכונת נחלת יצחק בתל אביב שונה ממרבית המקומות שפועלים בעיר, ובארץ בכלל. התפריט שם מציע אך ורק מנות של ופל בלגי, אותן אפשר לקבל בגרסאות מלוחות או מתוקות. יש שם אפילו סנדוויץ' ופל שמורכב משני ופלים וביניהם חביתה, סלמון או גבינה, לבחירתכם.

   (צילום: אנטולי מיכאלו)
(צילום: אנטולי מיכאלו)

בין המנות שאפשר לזלול שם: ופל במילוי גבינת לבנה, ופל עם מיונז ביתי מנוקד במלפפון חמוץ, עם רוטב בשמל או עם ממרח שמנת ובצל (36 שקלים). בגזרת המתוקים תוכלו לקבל שם ופל במילוי קצפת או שוקולד, עם אבקת סוכר, וניל או במילוי של רסק תפוחים ושמנת חמוצה (24 שקים).

 

חפץ חיים 8 תל אביב 03-6915025, ראשון-חמישי 14:00-12:00, 1:00-18:00, שבת 1:00-20:00, כשר ללא תעודה

 

Pizzacruvit

את הפיצה המיוחדת של אלכס פרמן תוכלו לקבל רק במשלוח. ומה מיוחד בה כל כך? או אז זהו שלהבדיל משאר הפיצות שעשויות מקמח, הפיצה של פרמן עשויה מבצק כרובית נטול גלוטן המורכב מ-50 אחוז כרובית שעל הפיתוח שלו עבד פרמן יחד עם מהנדס מזון במשך שנה.

יש רק אחד כזה בארץ (צילום: יח
(צילום: יח"צ)

מעל הבצק מוסיפים רוטב עגבניות איטלקי ומוצרלה איכותית, ורשימת התוספות כוללת פפרוני, פטריות, זיתים ועוד (69-65 שקלים).

 

ומעבר לעובדה שהפיצה נטולת גלוטן, היא גם דלת פחמימות ונטולת סוכר ולכן מתאימה (כמעט) לכל הדיאטות הטרנדיות וכמובן שגם לנמנעים מגלוטן מסיבות בריאותיות.

 

להזמנות: 050-8834825‏, ראשון-חמישי 22:30-12:00, שישי 17:00-12:00, שבת 22:30-20:00, לא כשר

 

SHEVET  - הברוסטילרי הראשון בישראל

ברוסטילרי הוא מפעל ייצור בו מבשלים בירה תוך כדי שימוש בטכניקות של זיקוק, ומזקקת "שבט" היא הברוסטילרי הראשון מסוגו בכל המזרח התיכון. ומה המשמעות של זה בפועל? השימוש בטכנולוגיות הזיקוק השונות מסייע לייצור של ספיריטים מיוחדים, והתוצאה שמתקבלת היא בירה בעלת טעמים, גוף וארומה שונים וייחודיים.

 

מזקקת "שבט" נחשבת למפעל פורץ דרך בארץ. היא הוקמה על ידי מי שזכו לכינוי "המדענים המשוגעים" - ניל וסרמן (מומחה לוויסקי) וליאור בלמס (Master Brewer) שמיישנים את הבירה בחביות ברבן שיובאו במיוחד מקנטקי שבארצות הברית. 

יש רק אחד כזה בארץ (צילום: יח
(צילום: יח"צ)

בימים אלו מייצרים ב"שבט" שני סוגי בירה: ICE MANN - לאגר Helles גרמנית ו-WEE LADDIE - בירה בסגנון אייל סקוטי. את הבירות הללו תוכלו לטעום בברים השונים שפועלים בנתניה, בחיפה ובשאר הברים שפועלים באזור שביניהן.

 

החרושת 2 פרדס חנה כרכור, כשר

 

Jullius - בית מלאכה לזיקוק

"יוליוס" של יובל (ג'וב) הרגיל היא מזקקת השיכר הראשונה והיחידה מסוגה בארץ, בה מיוצרים תזקיקי פירות. תהליך הייצור ב"יוליוס" מתבצע על פי מודל של המזקקות המשפחתיות בצפון איטליה ובקלבדוס, אבל להבדיל מהן כאן, פעולת הזיקוק נוצרת באמצעות אנרגיה סולארית.

    (צילום: לין לוי)
משקה "מר (Marc) דה גליליי" שמיוצר במזקקת "יוליוס" (צילום: לין לוי)

במזקקה שלו - שנמצאת בקיבוץ חניתה שליד נהריה - ג'וב מייצר תזקיקים משזיפים, משמשים ואפרסקים, כשכל המשקאות מזוקקים מהפרי עצמו, ובהמשך עוברים תהליך יישון (בדומה לזה שעובר הברנדי) במשך חצי שנה לפחות, בתוך חביות ששימשו לפני כן להכנת יין לבן.

"יוליוס קרופניק" שמיוצר במזקקת "יוליוס" (צילום: מזקקת יוליוס) (צילום: מזקקת יוליוס)
"יוליוס קרופניק" שמיוצר במזקקת "יוליוס"(צילום: מזקקת יוליוס)

מבחר המשקאות שמייצרים ב"יוליוס" כולל תזקיק בסגנון גראפה בעל 45-40 אחוזי אלכוהול, "ג'ין עכו" המבוסס על ענבים, "מר (Marc) דה גליליי" - תזקיק גפן ענבים אדומים המשתייך למשפחת הברנדי, שנאפס אתרוגים ו"יוליוס ביטרס" - דז'סטיב המבוסס על 16 צמחים שונים, אותם ג'וב מלקט בעצמו ברחבי הגליל.

 

קיבוץ חניתה, 04-9859944, ביקורים בתיאום מראש בלבד, כשר

 

נולה - מאפייה אמריקאית

בייקרי אמריקאי שמציע עוגות ומאפים נוסטלגיים ומנחמים במיוחד, ממש כמו אלו שאפשר למצוא במאפיות שפועלות בארצות הברית. בוויטרינה השקופה שבמקום ניצבת תצוגה מרנינה ומגרה במיוחד שכוללת "עוגת גבינה בסגנון מיסיסיפי, פאי מתוק במיוחד עם חמאת בוטנים, בייגל מסוגים שונים (46-15 שקלים) ועוגיות חמאה וחלב, והכל באותם טעמים ומרקמים כמו אצל האחות הגדולה.

 

ואם דברי המאפה המושחתים שבוויטרינה פחות מדברים אליכם, תמיד תוכלו לבחור מהתפריט טוסט אמריקאי עם המון (דגש על "המון") חמאה, קלאב סנדוויץ'" (68 שקלים), פנקייקס, ביסקט, מאפינס, דונאטס ועוגיות שוקו צ'יפס בגודל של צלחת.

 (צילום: יח"צ)
(צילום: יח"צ)

ואם הגעתם למקום כדי להתפרע ולהרגיש אמריקאים בכל המובנים, לכו על כריך "פו בוי" (58 שקלים), מנת הדגל של המטבח הניו אורלינסי שמורכבת מלחמנייה גדולה במילוי צדפות, שרימפס, סרטנים, עוף או רוסטביף - כולם מטוגנים בבלילה פריכה - אליהם מתווספים חסה, עגבנייה, מלפפונים חמוצים ומיונז, או רוטב סמיך יותר שנקרא "גרייבי" - רביכה של קמח וחמאה שמסמיכה ציר עוף או בקר למרקם חלק וכבד.

יש רק אחד כזה בארץ (צילום: יח"צ)
יש רק אחד כזה בארץ(צילום: יח"צ)

דיזינגוף 197 תל אביב, 03-5230527‏, ראשון-חמישי, שישי 19:00-7:30, שישי 16:00-7:30, שבת 19:00-9:00, לא כשר

  

אלברוס - מחלבה צ'רקסית

המחלבה הצ'רקסית היחידה שפועלת כיום בארץ, שהוקמה על ידי בני הזוג נח ושרה תחאוכו, בניסיון לשמר את המסורת הצ'רקסית בת אלפי השנים של ייצור גבינות. את כל הגבינות מייצרים במקום, באמצעות תהליך ייצור ידני ללא מיכון וללא שימוש בחומרים משמרים.

 (צילום: יח"צ)
(צילום: יח"צ)

במחלבה מייצרים גבינות כמו "סוצ'י" מעושנת שעוברת עישון ממושך של 24 שעות, גבינת "נאלצ'יק" המושלמת לסלטים ומאפים, וגבינה מסורתית נוספת מחלב בקר עם 16% שומן, שמזכירה בטעמה את גבינת הריקוטה.

 (צילום: אסלאן אבגנה) (צילום: אסלאן אבגנה)
(צילום: אסלאן אבגנה)

 (צילום: סיוון סגל) (צילום: סיוון סגל)
(צילום: סיוון סגל)

מרכז המורשת הצ'רקסית בכפר כמא, 055-6619799, ראשון-שבת 17:00-10:00, לא כשר

 

Fika - מאפייה סקנדינבית

במאפייה של מייקל רוטשילד, שעלה ארצה משבדיה לפני 13 שנים, עובדים רק שבדים שמייצרים ומוכרים שם מאפים מכל רחבי סקנדינביה. המפעל הקטן נמצא בשכונת מונטיפיורי, וצמוד אליו פועלת גם חנות מפעל קטנה. עם הזמן, נפתח סניף נוסף של המאפייה בצפון רחוב דיזינגוף ובימי שישי אפשר למצוא את המאפים הסקנדינביים גם בשוק האיכרים שבנמל תל אביב.

יש רק אחד כזה בארץ (צילום: יח"צ fika) (צילום: יח"צ)
יש רק אחד כזה בארץ (צילום: יח"צ fika)

רוטשילד, שמאז שהוא זוכר את עצמו אהב תמיד לאפות, פתח את המקום מתוך געגוע למולדת הרחוקה, ובין היתר הוא מציע שם מאפה קינמון שוודי קלאסי (12 שקלים), מאפה הל ומאפה זעפרן, דייניש מבצק מקופל, מרציפן שמייצרים במקום, עוגיות שבדיות למיניהן, מקרון במילוי מוס שוקולד ואפילו את עוגת הנסיכה השבדית המפורסמת שמורכבת משכבות של עוגת ספוג אוורירית, ריבת פטל או תות-שדה, חביצה ומעליהן שכבה עבה של קצפת. 

יש רק אחד כזה בארץ (צילום: יח"צ fika) (צילום: יח"צ)
יש רק אחד כזה בארץ (צילום: יח"צ fika)

כמו גם, יש שם לחמים סקנדינביים שמייצרים מקמחים מיוחדים מהם אפשר להכין כריכים סקנדינביים קלאסיים, ביניהם אחד מוצלח במיוחד עם סלמון, גבינת שמנת וחזרת (28 שקלים).

 

תושייה 6 שכונת מונטיפיורי תל אביב, 03-5229505, ראשון-חמישי 15:00-7:30, שישי 15:30-7:30, כשר דיזינגוף 267 תל אביב, 03-5229505, ראשון-חמישי 18:30-7:30, שישי 15:30-7:30, כשר

 

אפריקנס - ביסטרו דרום אפריקאי

הביסטרו של מייק ושרון המרשלג הוא המקום היחיד בארץ שבו תוכלו לטעום (על קצה המזלג אמנם) מאכלים מיוחדים מהמטבח הדרום אפריקאי.

 (צילום: יח"צ) (צילום: יח
(צילום: יח"צ)

בין היתר, תוכלו להזמין כאן את מרק השום המפורסם שנהוג לאכול בדרום אפריקה לצד מאכלים כמו בורבוס, פוייקי, פריקדלס ונקניקיות אסקורט שעשויות מבשר עגל (40 שקלים). אל תחמיצו גם את מנת הדגל של המקום - הבורבוס, שהיא למעשה נקניקיות בקר דרום אפריקאיות ברוטב צ'אטני (70 שקלים).

 

קיבוץ גלאון, 08-6872500, שני-חמישי 15:00-9:00, 22:00-17:00, שישי-שבת 22:00-9:00, לא כשר

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
אוכל מצרי אצל ג'ולי בשוק הכרמל
צילום: ירון ברנר
מומלצים