שתף קטע נבחר

למה ארדואן מוכר עגבניות?

קריסת הלירה הטורקית ייקרה את מוצרי היסוד ופגעה במיוחד בבעלי ההכנסה הנמוכה, בסיס המצביעים של נשיא טורקיה. באוהלים שהקימה הממשלה היא מוכרת ירקות בחצי מחיר, עד 3 קילו לאדם. "תסתכלו על התור – זה לא עוני?"

בשכונה באיסטנבול המזוהה עם מעמד הביניים עומדים הקונים בתור ארוך בכניסה לאוהל גדול שעליו השלט "מאבק מוחלט נגד האינפלציה". כלי הנשק במאבק הזה: תרד, עגבניות ופלפל שממשלת טורקיה מוכרת בדוכן זמני במחיר שהוא כמעט חצי מהמחיר הרגיל בשווקים.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

"אנשים שמתקיימים משכר מינימום לא יכולים ללכת לבזאר של השכונה", אומרת ריחאן קלצ'י, עקרת בית בת 38 שמחכה בתור ושכמו טורקים רבים מתקשה לעמוד בעלייה במחירי המזון ומוצרי היסוד האחרים. "האוהלים האלה שבהם המחירים תחת פיקוח טובים לנו מאוד", היא אומרת. "מה אנחנו אמורים לעשות? לשבת בבית ולחכות למוות?".

 

ממשלתו של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הקימה עשרות דוכנים כאלה בשש ערים לפחות כדי לסייע למשפחות. עלות מוצרים שונים בטורקיה, בהם מוצרי מזון, זינקה בכשליש מאז הטלטלה הכלכלית שעברה על המדינה בשנה שעברה אחרי שמדיניות ארדואן גרמה ללירה הטורקית לקרוס ולאבד עשרות אחוזים מערכה.

רג'פ טאיפ ארדואן עגבניות ירקות טורקיה (צילום: MCT, shutterstock)
ארדואן. "נילחם בעליית המחירים כמו שנלחמים בטרור"(צילום: MCT, shutterstock)
טורקיה מוכרת ירקות ב חצי מחיר ל אזרחים משבר כלכלי (צילום: AP)
בדוכן של הממשלה. הלירה איבדה 33%(צילום: AP)

ב-31 במרץ ילכו הטורקים להצביע בבחירות המקומיות, והקשיים הכלכליים שלהם עלולים לעלות למפלגת השלטון שלו במושבים חשובים ברשויות המקומיות. האנשים שנפגעים יותר מכול מעליית המחירים הם דווקא אלה שנוטים יותר מכול להצביע לו – בעלי ההכנסה הנמוכה.

 

בנאומי הקמפיין שלו הציג ארדואן את המשבר הכלכלי כתוצאת מזימה של מדינות זרות נגד טורקיה והבטיח להילחם בעליית מחירי המזון באותה הדרך שבה נלחמה המדינה נגד ארגוני הטרור. "לימדנו, אנחנו מלמדים ונמשיך ללמד לקח את אלה שניסו להטיל עלינו טרור באמצעות מזון", אמר ארדואן, והבטיח להגדיל את מספר השווקים שבהם מוכרת הממשלה מוצרים במחירים נמוכים.

 

באוגוסט איבדה הלירה הטורקית 33% מערכה מול הדולר על רקע המשבר המדיני החריף בין אנקרה לוושינגטון. בינואר עמד שיעור האינפלציה על סביב 20%, ומחירי השתייה הלא-אלכוהולית עלו ב-31% – לשיעור הגבוה זה 15 שנה. הירידה בערך המטבע הפכה את מוצרי המזון המיובא לגבוהים יותר, אבל הבעיה הגדולה היא שגם המזון המיוצר בטורקיה עצמה התייקר, משום שמוצרים שונים המשמשים את החקלאים, כגון דשנים וחומרי הדברה, מיובאים ברובם.

טורקיה מוכרת ירקות ב חצי מחיר ל אזרחים משבר כלכלי (צילום: AP)
(צילום: AP)

הרשויות הטורקיות פשטו החודש על שווקים סיטונאיים שבהם לדברי שרת המסחר רושאר פקאן דרשו מתווכים מחירים "סחטניים". היא טוענת כי בפשיטות נחשפה העלאת מחירים בשיעור של 800%, והודיעה ש-88 חברות ייקנסו.

 

הדוכנים שמפעילה הממשלה קונים את התוצרת ישירות מהחקלאים, וכך נמנע התשלום של עמלות מתווכים. הירקות המוצעים מוגבלים, והקונים יכולים לקבל עד שלושה קילו לאדם.

 

שלא כמו חנויות רגילות, שווקים שמפעילה הממשלה יכולים לחסוך עלויות רבות. באיסטנבול העבירה העירייה, המנוהלת על-ידי מפלגת השלטון, עובדים מסוימים המועסקים בחברת ההסעדה והמלונאות שלה אל דוכני המזון. לא ברור אם הסחורות נמכרות בהפסד וכיצד משפיעות המכירות הללו על תקציב המדינה. לפי פקידי ממשל, הסחורות עשויות להתרחב ולכלול בהמשך גם קטניות יבשות, מוצרי ניקוי ותרופות.

טורקיה מוכרת ירקות ב חצי מחיר ל אזרחים משבר כלכלי (צילום: AP)
(צילום: AP)

טורקיה מוכרת ירקות ב חצי מחיר ל אזרחים משבר כלכלי (צילום: AP)
(צילום: AP)

ארדואן אמר כי שווקים בהפעלת הממשלה ימשיכו לפעול עד הבחירות המקומיות, ועשויים להפוך לדבר קבוע אם "אופורטוניסטים" ימשיכו להעלות את המחירים.

 

יאסין באייר בן ה-33, מוכר בבזאר, אמר בשבוע שעבר שהשווקים שמפעילה הממשלה פוגעת בבעלי דוכנים כמוהו. "איך אנחנו יכולים למכור במחיר הזה?", שאל. "יש לנו עלויות. רק פתיחת הדוכן הזה עולה היום 1,000 או 1,500 לירה".

 

על כל פנים, בינתיים נראה שהשווקים עונים על הצורך של הציבור. באוהלי המכירות שהקימה הממשלה מביעים רבים את התמיכה שלהם במאמציה. אחרים מותחים עליה ביקורת ואומרים שהמהלך רק מלמד כמה רע מנוהלת הכלכלה. סאוואס באג, אחד הקונים, סיפר שהוא מתקשה לגמור את החודש והצביע על התור הארוך: "תגידו לי, זה לא עוני?".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: MCT, shutterstock
ארדואן. מלחמה עם תרד ופלפל
צילום: MCT, shutterstock
מומלצים