שתף קטע נבחר

מה צריך לדעת כשקונים מחית לתינוק?

איך יודעים אם המוצר מתאים לגיל התינוק, על מה צריך להסתכל ברשימת הרכיבים ואילו שמות נוספים מציינים ויטמין C? דיאטנית קלינית לתינוקות ופעוטות מסבירה

הסבתות אומרות שכדאי שתכינו בבית וגם אתם מרגישים שזה הדבר הנכון. מצד שני כדאי להכיר את האופציה של המחיות שיכולות להשתלב מדי פעם בתפריטו של התינוק.

 

מה חשוב וכדאי לדעת לפני שבוחרים את השקית או הצנצנת הבאה?

 

תקינה

מוצר מזון המוגדר בארץ כמזון תינוקות, יידרש לתנאי ייצור הולמים, החל מחומרי הגלם ועד למבנה והגדרות המפעל. ניתן למצוא בשוק יצרנים מקומיים אל מול מוצרים מיובאים. התקינה הגבוהה הנדרשת לקבלת אישור מכון התקנים בדבר "מזון תינוקות" מביאה למדפים לא מעט מוצרים מיובאים.

 

קראו עוד:

הפרעות האכלה בגיל ארבעה חודשים

המדריך המלא לעולם הטעימות לתינוקות

איך מזהים עייפות אצל תינוקות - ומה עושים?

 

בין אם בחרתם מוצר מקומי או מיובא, הקפידו לבחור מוצר שקיבל את ה"זכות" לסמנו כמזון תינוקות. כך תוכלו לדעת שעבר את בדיקת מכון התקנים שכוללת החמרה בבדיקת ההרכב, תנאי היצור ותכולת מתכות רעילות.

 

מוצרי מזון יעודי לתינוקות מסומנים בהתאם לגיל התינוק. אם אין סימון כזה על האריזה, למשל - "מתאים מגיל שישה חודשים", דעו כי מזון זה אולי מתאים במרקמו לתינוקות, אך רמת הפיקוח על המוצר אינה תואמת תקינה למזון תינוקות. ההרכב עלול להכיל חומרים מיותרים. אופן השימור לא מתחייב, וגם הרכב האריזה לא נבדק בהתאמה לתקן תינוקות.

 

יש משמעות למוצר המסומן כ"מזון תינוקות" (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
יש משמעות למוצר המסומן כ"מזון תינוקות"(צילום: shutterstock)

איך קוראים מה יש במוצר?

 

מתחילים ברכיבים:

 

פירות: רשימה הכוללת את שמות הפרי בתוספת או בהעדר המילה "מחית". מחית פרי מוגדרת על ידי התקן כמוצר שעבר ריסוק או סינון של החלק האכיל, עם או בלי קליפה, ללא הוצאת המיץ. ההגדרה של מחית תספק בעצם את הרכבו השלם של הפרי - בתכולת המים המינרלים והסוכר הטבעית מבלי לרכז או לדלל אותם. מוצר המכיל 100% פרי, ומוגדר כיעודי לתינוקות יהווה פתרון מעולה עבורכם.

 

לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

 

ויטמין c: יכול להופיע בשמות שונים (חומצה אסקורבית/חומצת לימון/ויטמין c/רכז מיץ לימון) ויש לו תפקיד בשימור המזון. ויטמין c לא יופיע בכל המוצרים, ואז נוכל להסיק כי השימור מתבצע בטכניקת האריזה.

מבחינה תזונתית, אין הכרח שיופיע אך גם אין בעיה אם נמצא.

 

מותגים שונים משלבים גם מקורות עמילניים כמו: דגנים מלאים/קורנפלור/עמילן אורז. דאגו לקרוא את הרשימה ולבחור בקפידה.

 

רכז פרי: מוצר המכיל רכז פרי/מיץ מרוכז/ מחית מרוכזת יספק תכולת סוכרים גבוהה ומיותרת תזונתית. שימו לב - בחלק מהמוצרים יצויין אחוז הרכז מסך כל המנה. אחוז מסך כל המנה יכול לעזור בהחלטה אם לרכוש מוצר זה או לא. בנוסף, שימו לב לרכיבים מיותרים כמו סוכר.

 

ויטמין c יכול להופיע בשמות שונים  (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
ויטמין c יכול להופיע בשמות שונים (צילום: shutterstock)

מחית פרי - שותים או אוכלים?

כניסתן של שקיות המחית מביאה תינוקות רבים לשתיית המחית. התפתחות אכילה ומיומנות האכילה צריכות לכוון לאכילה של מזון ולא לשתייתו, כל עוד לא מדובר בחלב אם או תמ"ל. שתיית מזון עלולה להעשות "על הדרך" ולא כחלק מארוחה סדורה ליד שולחן.

 

צריכה של מחיות מזון בשקית היא כמובן לגיטימית ונוחה, אך עשו בה שימוש מושכל. הגישו את המחית כחלק מארוחה, כאמור, ליד שולחן. גם מחית המוגשת בשקית, תוכלו להעביר לצלוחית

 

אם בחרתם להגיש לאכילה "על הדרך" נסו למקם את השקית בתור בחירה איכותית המחליפה את "נשנוש הגינה" או מזון מהיר לבקרים לחוצים בדרך לגן.

 

מה ההבדל בין מחית קנויה או ביתית?

מחית קנויה, שנקנתה בהתאם להרכב ואיכות הפיקוח, יכולה להוות מקור פרי מספק וטוב. תכולת ויטמין ה-c שבה יכולה להיות אף גבוהה ממחית ביתית, וזאת בזכות העובדה שלמוצר הארוז הוסף ויטמין c. מצד שני, הרכבה עלול להיות פחות מגוון ממחית ביתית.

 

במחית פרי ביתית, אמליץ להגיש עם מקור שומן כמו טחינה שקדיה או אבוקדו, וסביב גיל 9-8 חודשים אפשר לשלב בה גם שיבולת שועל להעשרת המנה וכדרך להשפיע על השובע שזו תספק.

 

אם אתם רוכשים מחית לצריכה מתונה, מדי פעם, צרכו אותה כמו שהיא. אם המחית הקנויה היא זו המספקת מנה קבועה לתינוקכם, הקפידו לשלב גם מקור שומן בארוחה הזו.

 

הכותבת היא תזונאית קלינית המתמחה בתינוקות ופעוטות ובעלת קהילת "המתכוניה " בפייסבוק  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
חשוב לקרוא את רשימת הרכיבים
צילום: shutterstock
מומלצים