שתף קטע נבחר

ייתכן שטל רוסו ייפסל כי לא סיים את תקופת הצינון

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית הורה למפלגת העבודה ולאלוף במיל' ששוריין במקום השני להגיש בשבוע הבא את עמדתם בנוגע לכשרות מועמדותו של רוסו. הסיבה: רוסו השתחרר לפני פחות משלוש שנים ממילואים בתנאי קבע. סימני שאלה גם לגבי מספר 19 בליכוד, פנחס עידן

האלוף במיל' טל רוסו סומן כרכש הביטחוני המבטיח של מפלגת העבודה והוצנח למקום השני באמצעות שריון של היו"ר אבי גבאי, אולם אמש (יום ב') התברר כי ייתכן שעדיין לא השלים את תקופת הצינון של המילואים שלו כמפקד מפקדת העומק ולכן אולי ייפסל.

 

כל העדכונים וכל מה שצריך לדעת על בחירות 2019 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet  

 

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, הורה למפלגת העבודה ולמועמד מספר 2 ברשימתה להגיש עד 3 במרץ את עמדתם בנוגע לכשרות מועמדותו משום שלא מלאו שלוש שנים לתקופת הצינון.

 

טל רוסו אבי גבאי מפלגת העבודה בחירות 2019 (צילום: מוטי קמחי)
טל רוסו ואבי גבאי. הרכש החדש ייפסל?(צילום: מוטי קמחי)

 

רוסו כיהן עד ל-10 במאי 2017 בתפקיד מפקד פיקוד העומק, בדרגת אלוף במילואים בתנאי קבע, ומתום שירותו לא חלפו שלוש שנים, כנדרש בהגדרת "היום הקובע" בחוק הבחירות לכנסת. העניין שייבדק משפטית על ידי ועדת הבחירות הוא האם מילואים בתנאי קבע דינם כשירות קבע לעניין תקופת הצינון של שלוש שנים. אם כן – סביר להניח שייפסל. אם לא – אז מכיוון שהשתחרר משירות קבע ב-2013, יוכל להתמודד. 

 

ממפלגת העבודה נמסר בתגובה כי "האלוף במיל' טל רוסו השתחרר מצה"ל בפברואר 2014 וחזר לשירות מילואים לתפקיד מפקד מפקדת העומק, לבקשתו של הרמטכ"ל אייזנקוט. רוסו, לשעבר אלוף פיקוד דרום וראש אגף מבצעים הוא לוחם עתיר זכויות. אנחנו בטוחים שהדברים יובהרו והוא ייצג את אזרחי ישראל בכבוד בכנסת הבאה".

 

בכירים במפלגת העבודה אמרו: "אנחנו מתכוונים להיאבק נגד פסילתו של טל רוסו. מדובר בהחלטה מגוחכת. טל רוסו השתחרר משירות צבאי בשנת 2013 וסיים שלוש שנות צינון באפריל 2016. הוא גויס למילואים כעבור שנתיים מרגע שחרורו ולכן הוועדה דורשת כי הוא יעבור תקופת צינון נוספת".

 

לפני הצטרפותו של טל רוסו לפוליטיקה ביקש יו"ר המפלגה אבי גבאי לבדוק אם טל רוסו עומד בדרישות החוק לפי "חוק הצינון". על-פי החוק, כל איש צבא שהשתחרר משירות חייב בתקופת צינון של שלוש שנים לפני כניסתו למערכת הפוליטית. באפריל 2013 הוא סיים את תפקיד מפקד פיקוד דרום. בפברואר 2014 הוא השתחרר סופית מצה"ל. מתאריך זה חלה על רוסו תקופת צינון של 3 שנים, שהסתיימה בפברואר 2017.

 

במהלך האזרחות, או ליתר דיוק ב-18 בינואר 2015, גויס טל רוסו למילואים אבל מאחר ועשה הרבה ימי מילואים הוא הוגדר כ"חייל בשירות מילואים בתנאי קבע". רוסו סיים את שירות המילואים שלו ב-11 במאי 2017. אם חוק הצינון חל גם על משרתי מילואים בתנאי קבע – הרי תקופת המינון שלו אמורה להסתיים רק ב-10 במאי 2020.

 

עו"ד גיא בוסי, היועץ המשפטי של מפלגת העבודה, הודיע לאבי גבאי כי בחוק הצינון אין התייחסות לגבי שירות מילואים ולכן תקפות הצינון שלו כבר הסתיימה. גורמים בעבודה טענו, כי לא רק שחוק הצינון הוא חוק נוקשה – הרי הוועדה מפרשת אותו לחומרה "באופן בלתי הגיוני וסביר", כלשונם. "מה מצפים ממפקד ולוחם עתיר זכויות בצה"ל? שייצא פעמים לתקופת צינון?".

 

 

בנוסף הורה מלצר לליכוד ולמועמד מספר 19 ברשימתה, פנחס עידן, לרשות שדות התעופה וליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט להגיש גם כן עד ל-3 במרץ את עמדתם בנוגע לכשרות מועמדותו של עידן. זאת "לנוכח שינוי בדרגה שבוצע לכאורה לצורך הגשת המועמדות בלבד" של עידן, שמכהן גם כיו"ר ועד עובדי רשות שדות התעופה.

 

ראיון עם פנחס עידן בעקבות הפריימריז של מפלגת הליכוד (צילום: מוטי קמחי)
פנחס עידן. ירד בדרגה באופן מלאכותי כדי לא להתפטר?(צילום: מוטי קמחי)

עידן הורד לבקשתו ב-6 בינואר מהדרגה ה-30, הגבוהה ביותר בסולם הדירוג הצמוד למשרתו ברשות שדות התעופה, לדרגה 26. לפי חוק הבחירות, עובדי מדינה שדרגתם היא אחת מארבע הדרגות העליונות חייבים להתפטר כדי להתמודד לכנסת. ועדת הבחירות למעשה בודקת האם ההורדה בדרגה של עידן נעשתה רק כדי שיוכל להתמודד ללא צורך בהתפטרות.

 

סמנכ"ל למנהל וארגון ברשות שדות התעופה, חגי זמיר, אישר במכתב לוועדת הבחירות המרכזית כי אכן עידן הורד לבקשתו מהדרגה לדרגה 26.


פורסם לראשונה 25/02/2019 21:23

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי, צביקה טישלר
פנחס עידן וטל רוסו
צילום: מוטי קמחי, צביקה טישלר
מומלצים